Nagłówek Napis

Propozycje zajęć i zabaw gr. "Motylki"

Temat tygodnia: Zwierzęta na wiejskim podwórku 30.03.2020 – 3.04.2020

 

                      Temat: ZWIERZETA WIEJSKIE

  • „Na wiejskim podwórku Stanisław Kraszewski „

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

 Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

 Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Każda prowadzi swoje dzieciątko! Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.

 Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

Krowa – łaciate cielątko,

Koza – rogate koźlątko,

 Owca – kudłate jagniątko,

Świnka – różowe prosiątko,

 Kurka – pierzaste kurczątko,

Gąska – puchate gąsiątko,

Kaczka – płetwiaste kaczątko,

Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko. Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.

Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.

Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:

 Krowę – łaciate cielątko,

 Kozę – rogate koźlątko,

Owcę – kudłate jagniątko,

Świnkę – różowe prosiątko,

 Kurkę – pierzaste kurczątko,

Gąskę – puchate gąsiątko,

Kaczkę – płetwiaste kaczątko,

 Znalazło mamę każde dzieciątko

Po przeczytaniu wiersza porozmawiaj ze dzieckiem na temat wiersza zadając mu  pytania: Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?; Co wydarzyło się w wierszu?; Kto spowodował kłopoty?; Co zrobił gospodarz?

Na podstawie wiersza omów z dzieckiem   jak nazywają się dzieci poszczególnych zwierząt.

                           POZNAJJEMY Ł. ł

  •  Ł, ł   - jak łopata (5 – latki) - Ćwiczenia  analizy i syntezy sylabowej wyrazu ŁOPATA. Karta pracy nr 3 str.29 a, b

 

  • Stary Donald Farmę miał
  1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    A na tej farmie krowę miał ija, ija o!
    Krowa mu – mu - mu, mu, mu.

    2. ... świnkę miał ija, ija o! Świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum;
    krowa mu – mu – mu, mu, mu.
    3. ... pieska miał, ija, ija o! Piesek hau – hau - hau, hau, hau;
    świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum; krowa mu – mu - mu, mu, mu

    4. ... kury miał, ija, ija o! Kury ko – ko – ko, ko, ko; ...
    5. ... gąskę miał, ija, ija o! Gąska gę – gę – gę, gę, gę; ...
    6. ... kaczkę miał, ija, ija o! Kaczka kwa – kwa – kwa, kwa, kwa; ....
    7. ... owce miał, ija, ija o! Owce be – be – be, be, be; …
    8. ... kotka miał, ija, ija o! Kotek miau – miau – miau, miau, miau;
    owce be – be – be, be, be; kaczka kwa – kwa – kwa, kwa, kwa;
    gąska gę – gę – gę, gę, gę; kury ko – ko – ko, ko, ko;
    piesek hau- hau- hau, hau, hau; świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum;
    Krowa mu – mu - mu, mu, mu.
    9. Stary Donald farmę miał ija, ija o! Ija, ija o!

https://youtu.be/UzHccBTf9lY

https://youtu.be/KITSIpt5GzA

 

                                      Temat: SKĄD SIĘ BIORĄ JAJKA?

Karta Pracy 3 str. 32 a ( zapoznanie z cyklem życia Kury 5 – latki)

  • Z czego składa się jajo?” –  zabawa badawcza.   Możesz z  dzieckiem rozbić jajko i omówić budowę jajka.
  • „Jakie potrawy można zrobić z jajek?” –  rozmowa z dzieckiem.

Dziecko może  stworzyć książkę kucharską, zawierającą potrawy z jaj, rysują swoje pomysły (jajecznica, jajko sadzone, jajko na twardo, jajka faszerowane, kogel-mogel itp.). Prace zostają omówione, uporządkowane i połączone za pomocą wstążki w książkę kucharską.

  • Praca plastyczna  - „ Kura i pisklęta” – zabawa plastyczna. Dzieci moczą jedną dłoń w brązowej farbie, odciskają ją na kartce . Na  odcisku  kciuka  rysują lub przyklejają oczy i dziób.   Potem dziecko moczy jednego palca w żółtej farbie i odciskają . Tak powstają pisklaki.  Na odcisku palca rysują oczy i dziób.

 https://www.pinterest.com/pin/266275396700325427/

 

                       Temat:  CZY ŚWINIA TO BRUDNE ZWIERZĘ?

  • Świnki w Bajkach” – przeczytaj dziecku wybraną bajkę, w której występuje świnka:

Trzy małe świnki

Świnka Peppa

Babe – świnka z klasą

Kubuś Puchatek

Wytłumacz dziecku czym różnią się świnki z bajek od prawdziwych świń. Gdzie mieszkają świnki, co jedzą i jak się zachowują.

  • „Brudna świnka” – praca plastyczna. Do pracy plastycznej można użyć talerzyka papierowego lub wyciętego  koła z papieru. Pomaluj talerzyk lub kółko na różowo   ( farbka lub kredka). Narysuj śwince ryjek, oczy; doklej  uszy i ogonek i nogi z papieru. Jeśli to ma być brudna  świnka pomocz palec w brązowej farbce i pomóż się jej pobrudzić.

http://przedszkolakitworza.blogspot.com/2013/04/rozowe-swinki.html.

                      Temat: SKĄD SIĘ BIERZE WEŁNA?

  • "Wełniany baranek" – słuchanie wiersza J. Gałkowskiego.

Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
Wełniane ma trzewiczki,
wełniane rękawiczki.
Co tu robisz, baranku?
Chłodno dzisiaj od ranka,
chmurki w niebie jak pianka.
Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
W kołnierzu futra pełnym
ma łepek cały z wełny.
Ślicznie ci jest, baranku,
w tym wełnianym ubranku.

Rozmowa na temat treści wiersza.
Kto jest głównym bohaterem wiersza? Jak ubrany był baranek? Jak myślisz czy ubranie baranka jest ciepłe? Do czego potrzebna jest wełna, którą mamy dzięki owcom?

  • Zaganianie owiec do stada” – manipulacyjna zabawa z kulkami waty. Dziecko buduje ogrodzenie z klocków. Za ogrodzenie wkłada kulki z waty. Część kulek jest poza ogrodzeniem. Dziecko wkłada „zaginione” owieczki do zagrody za pomocą pęsety (ewentualnie przy braku pęsety – rączką).
  • „Wyganiamy owieczki z zagrody” – motoryczno-matematyczna zabawa z kostką. Dziecko wyjmuje z zagród wszystkie kulki z waty, czyli wyganiają owieczki z zagród. Dziecko  rzuca kostką i pokazuje, ile oczek wypadło.  Umieszcza w zagrodzie odpowiednią liczbę owieczek, wkładając kulki z waty za pomocą klamerki do bielizn lub rączką
  • Owieczka – praca plastyczna

Możesz dziecku wydrukować kolorowankę owieczki. Dziecko może wkleić owieczkę  kulkami z waty.

 

                       Temat: PO CO HODUJEMY KROWY?

  • Przetwory z mleka – Bożena Farma

Na zakupy wyruszamy,

Dużą torbę zabieramy,

Trzeba kupić serek biały,

I ser żółty z dziury cały.

Smaczny jogurt waniliowy,

Naturalny, truskawkowy.

I koniecznie też maślankę,

Ser topiony i śmietankę.

Różne są przetwory z mleka,

Zatem niechaj nikt nie zwleka.

Dnia każdego -  to zasada

Coś z nabiału niechaj zjada

Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza.

Wytłumacz dziecku co   to są przetwory mleczne - czyli do ich  produkcji potrzebne jest mleko. 

 

Aby utrwalić wiadomości o zwierzętach. Możecie państwo przeglądać  wspólnie z dzieckiem albumy, książki i filmy związane z tematyką rolniczą.

A także uzupełnić z dzieckiem  karty pracy

KARTA PRACY  nr 3 str. 29 – 33 ( 5 – latki)

KAKRTA PRACY nr 2  str.   19 - 21    ( 4 – latki)

Powrót do wyboru aktualności