Nagłówek Napis

Propozycje zabaw i zajęć gr. "Pszczółki"

Temat tygodnia: Na wiejskim podwórku 30.03 – 3.04.2020

               Temat: W GOSPODARSTWIE

  • WIERSZ  „Pokłóciły się zwierzęta” – Edyta Matłosz

Dnia pewnego na podwórku

Pokłóciły się zwierzęta

O to kto ma dłuższą pamięć

I kto dłużej z nich pamięta

Kura: koo ko ko

Kaczka: kwa kwa kwa

Baran:be

Świnka: kwik

Kto z nas dłuższą pamięć ma?

Pies zaszczekał: hau hau hau

Indyk zagulgotał: guull

A kot, który ciągle spał

Miałknął cicho: miauu

Nic z tej kłótni nie wynikło

Bo zwierzęta przez dzień cały,

O co była awantura,

Wszystkie pozapominały…

Rozmowa na temat wiersza: Jakie zwierzęta się pokłóciły i o co? Jakie odgłosy wydawały zwierzęta?  Które  zwierzęta mają łapy”

                                         POZNAJEMY Ł. ł

  •   Ł, ł -  jak ŁAPA -Ćwiczenia  analizy  i syntezy sylabowej oraz głoskowej  wyrazu. Piszemy Ł, ł – Karta Pracy nr 3 str.35 a,b (6-latki)
  •  Ł, ł – ŁOPATA - Ćwiczenia  analizy i syntezy sylabowej wyraru. Karta pracy nr 3 str.29 a, b  (5-latki)

                           Temat:  DOMY ZWIERZĄT

  • Wiersz „W domu najlepiej” Agnieszka Frączek

Dorsz Dionizy, jak bociany

Chciał mieć gniazdo pod chmurami,

Lecz, gdy znalazł się na dachu,

Zaraz drapnął w dół ze strachu.

Ślimak Dyzio chciał się ukryć,

Hen, na drzewie, w dudka dziupli,

A ów dudek z marnym skutkiem

Wtykał czubek w kundla budkę…

Pies się do muszelki wcisnął

Ale zmieścił tam ćwierć pyska.

Dzik w pośpiechu siadł na grzędzie

 - spadł z niej dwa razy prędzej.

Pomyśleli… podumali..

I do domów się udali.

Rozmowa na temat wiersza kierowana pytaniami: O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?; Gdzie chciało zamieszkać każde z tych zwierząt?. Gdzie zwykle mieszkają zwierzęta?.; Jak nazywają się domy znanych nam zwierząt: kury, świni, konia, krowy.

Karta Pracy Nr 3 str. 36a (6 – latki)

Karta Pracy nr 3 str. 31 a, b (5 - latki))

 

  •   Praca plastyczna „Zwierzątka z wiejskiego podwórka” – origami z kółek

http://maluchwdomu.pl/2015/05/origami-zwierzatka-z-wiejskiego.html

 

                  MATEMATYKA W ZAGRODZIE

  • W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?
  • Na słońcu wygrzewają się 2 koty i 3 pieski. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?
  • Po podwórku chodzi: 4 pieski i 1 kot. Ile zwierząt jest na podwórku?
  • Na łące  są 4 krowy,  2 konie  i 3 kozy. Ile zwierząt jest na łące?
  • W gospodarstwie były 4 kury i 5 kaczek. Ile ptaków było w gospodarstwie?
  • Kura wysiadywała jajka.  Najpierw wykluły się 2 pisklęta, chwilę później – 4 pisklęta, a po kolejnej chwili – jeszcze 1. Ile piskląt  się wykluło?

Karta Pracy 3 str. 36b; 37 a,b (6-latki)

Karta Pracy nr 3 str. 30 a ( 5 – latki)

 

                                 Temat: ODGŁOSY Z WIEJSKIEGO PODWÓRKA

  • Stary Donald Farmę miał
  1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
  2. A na tej farmie krowę miał ija, ija o!
    Krowa mu – mu - mu, mu, mu.

    2. ... świnkę miał ija, ija o! Świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum;
    krowa mu – mu – mu, mu, mu.
    3. ... pieska miał, ija, ija o! Piesek hau – hau - hau, hau, hau;
    świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum; krowa mu – mu - mu, mu, mu

    4. ... kury miał, ija, ija o! Kury ko – ko – ko, ko, ko; ...
    5. ... gąskę miał, ija, ija o! Gąska gę – gę – gę, gę, gę; ...
    6. ... kaczkę miał, ija, ija o! Kaczka kwa – kwa – kwa, kwa, kwa; ....
    7. ... owce miał, ija, ija o! Owce be – be – be, be, be; …
    8. ... kotka miał, ija, ija o! Kotek miau – miau – miau, miau, miau;
    owce be – be – be, be, be; kaczka kwa – kwa – kwa, kwa, kwa;
    gąska gę – gę – gę, gę, gę; kury ko – ko – ko, ko, ko;
    piesek hau- hau- hau, hau, hau; świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum;
    Krowa mu – mu - mu, mu, mu.
    9. Stary Donald farmę miał ija, ija o! Ija, ija o!

https://youtu.be/UzHccBTf9lY

https://youtu.be/KITSIpt5GzA

 

  •       ZABAWA LOGOPEDYCZNA  „W zagrodzie” – dziecko naśladuje ruchem i głosem zwierzątka:

Piesek szczeka: hau, hau, hau

Kura gdacze: ko, ko, ko

Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa

Gąska gęga: gę, gę, gę

Owca beczy: be, be, be

Koza meczy: me, me, me

Indor gulgocze; gul, gul, gul

Krowa ryczy: mu, mu, mu

Konik parska: prr, prr, prr

A pies warczy: wrr, wrr, wrr

Karta Pracy nr 3 str. 30 b ( 5 latki)

  •          NA WIEJSKIM PODWÓRKU  - praca plastyczna

Lepienie z plasteliny wybranego zwierzątka (kotek, piesek) – link z instrukcją

https://youtu.be/jk_I622LM-E

https://youtu.be/i1N4Rru9YXw

https://youtu.be/YBfTXV9RItQ

 

                Temat: ALE JAJA!

Przygotuj dwa jajka – jedno surowe a drugie ugotowane.   Zapytaj dziecka , czy potrafi rozpoznać, które  jajko jest surowe,  a które gotowane. Pokręć na stole jajkiem surowym i ugotowanym. Następnie oba jajka rozbij.  Spróbuj wspólnie z dzieckiem wyciągnąć wnioski jak kręciły się oba jajka (podpowiedź: jajko surowe kręci się wolno, a ugotowane szybciej).  Wyjaśnij dziecku, że ugotowane jajko kręci się szybciej, bo ma zwartą konsystencję – konsystencja surowego jajka hamuje jego obrót.

 

                     Temat: SKĄD SIĘ BIERZE SER?

  •  Przetwory z mleka – Bożena Farma

Na zakupy wyruszamy,

Dużą torbę zabieramy,

Trzeba kupić serek biały,

I ser żółty z dziury cały.

Smaczny jogurt waniliowy,

Naturalny, truskawkowy.

I koniecznie też maślankę,

Ser topiony i śmietankę.

Różne są przetwory z mleka,

Zatem niechaj nikt nie zwleka.

Dnia każdego -  to zasada

Coś z nabiału niechaj zjada

Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza.

Wytłumacz dziecku co   to są przetwory mleczne - czyli do ich  produkcji potrzebne jest mleko. 

  • Skąd się bierze mleko? - mleko - https://youtu.be/y_gXAlEJCik
  • Karta pracy nr 3 str. 38 a, b – 39 a, b  ( 6 – latki)
  • Karta Pracy nr 3 str. 33 a, b (5 – latki)

 

Aby utrwalić wiadomości o zwierzętach. Możecie państwo przeglądać  wspólnie z dzieckiem albumy, książki i filmy związane z tematyką rolniczą.

A także uzupełnić z dzieckiem  karty pracy :

KP nr 3  str. 35 – 39 ( 6 – latki)

KP nr 3 str. 29 – 33 ( 5 – latki)

Powrót do wyboru aktualności