Nagłówek Napis

Propozycje zajęć i zabaw gr. "Żabki" - 06.04.2020 - 10.04.2020

Temat tygodniowy od 06.04 – 10.04 : „ Wielkanoc ” (propozycje)

Temat: Jak przygotowujemy się do Świat Wielkanocnych

 

1. Nauka słów piosenki „Wełniany baranek” sł. Jan Gałkowski, muz. Adam Markiewicz.

„Wełniany baranek”

Ten mały nasz baranek

wszyściutko ma wełniane.

Lali la, lali la, lali la. x2

Wełniane ma trzewiczki,

wełniane rękawiczki.

Lali la, lali la, lali la. x2

Co tu robisz, baranku?

Chłodno dzisiaj od ranka,

chmurki w niebie jak pianka.

Lali la, lali la, la la.

Wełniane masz trzewiczki,

wełniane rękawiczki.

Lali la, lali la, lali la! x2

Ten mały nasz baranek

wszyściutko ma wełniane.

Lali la, lali la, lali la. x2

W kołnierzu futra pełnym

ma łebek cały z wełny.

Lali la, lali la, lali la. x2

Ślicznie ci jest, baranku,

w tym wełnianym ubranku,

ślicznie ci jest, baranku.

Lali la, lali la, la la.

W kołnierzu futra pełnym

masz łebek cały z wełny.

Lali la, lali la, lali la! x2

https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ

 

2. Słuchanie wiersza „ Przed Wielkanocą ”  Dominiki Niemiec

„Przed Wielkanocą”

Pomogę mamie upiec makowca i babkę.

Na babkę, wiem to na pewno, zawsze babcia ma chrapkę.

Ale najpierw trzeba święconkę przygotować.

Może tym razem czekoladowe jajka tam schować?

Babcia jak co roku tłumaczy: „Do koszyka pisanki wędrują,

zobaczysz, wnusiu, na śniadanie na pewno ci posmakują”.

Dziadek z tatą też dzielnie mamie pomagają,

od samego rana dom cały sprzątają.

Fajnie jest być razem, szykować wszystko na święta,

pomagać sobie, kochać bliskich, o wielkanocnych zwyczajach pamiętać.

 

Rozmowy na temat treści wiersza. (Jeżeli istnieje możliwość można dziecku pokazać obrazki:  koszyczka,  produktów wchodzących w skład święconki).

3. „Zajączki” – zabawa paluszkowa.

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica.

Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.

4. Karty pracy czterolatek strona 22 – „ Jajka” – Dziecko omawia ilustrację i wyszukuje jaja różnych ptaków.

Temat: Jakie są tradycje Świąt wielkanocnych?

1. Baranek, kurczaczki, pisanki – rozwiązywanie zagadek Joanny Wasilewskiej.  (Jeżeli istnieje możliwość można dziecku przygotować obrazki: baranka cukrowego, kurczaka, pisanek ). Czytamy zagadkę. Zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniego obrazka.

 

Baranek cukrowy

Ma złociste rogi

i kożuszek biały.

Nie biega po łące,

bo z cukru jest cały.

 

Kurczaczki

Wykluły się z jajek,

są żółciutkie całe.

Będą z nich kogutki

albo kurki małe.

 

Pisanki

Leżą w koszyczku

pięknie ułożone.

W kolory i wzory

mocno ozdobione.

 

2. „ Kura znosi jajko” – zabawa z elementami liczenia.

Rodzic rzuca kostką do gry, mówiąc KURA ZNOSI JAJKA. ILE ICH ZNIOSŁA? Dziecko liczy i podaje liczbę oczek, a potem tyle razy mówi KO. Rodzic odgina kolejne palce, kontrolując wykonanie zadania.

 

Temat: Wielkanocny koszyczek

1. „ Wielkanocny koszyczek” – słuchanie wiersza Zbigniewa Domitrocy i rozmowa z dzieckiem na temat zwyczajów podczas świąt wielkanocnych.

„ Wielkanocny koszyczek ”

W małym koszyczku

dużo jedzenia,

które niesiemy

do poświęcenia:

chleb i wędlina,

kilka pisanek

oraz cukrowy

mały baranek.

Drożdżowa babka,

sól i ser biały,

i już jest pełny

koszyczek mały...

2.  „ Jajko na łyżce ” – zabawa ruchowa. Dziecko trzyma w rękach dużą łyżkę, a na niej ugotowane na twardo jajko. Zadaniem dziecka jest przejść z jednego miejsca do drugiego w taki sposób, aby nie zrzucić jajka z łyżki.

3. Karty pracy czterolatek strona 23 – „ Co włożymy do koszyka wielkanocnego? ” – szukanie odpowiedzi na podstawie doświadczeń dzieci. Wdrażanie do podtrzymywania tradycji świątecznych

4. Utrwalenie słów piosenki „Wełniany baranek” sł. Jan Gałkowski, muz. Adam Markiewicz.

Temat: Na  świątecznym stole

1. „ Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole ? ” – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Danuty Gellner „Wielkanoc”.

„Wielkanoc”

Obudziły się pisanki
wielkanocnym rankiem
i wołają:
- Patrzcie! Tu na stole
same niespodzianki!
Bazie srebrno – białe
i baranek mały.
Ten baranek
ma talerzyk,
skubie z niego
owies świeży
A baby pękate
w cukrowych fartuchach
Śmieją się wesoło
od ucha do ucha!

2. Karty pracy :

  1. dla trzylatka strona 17 – uzupełnianie obrazka brakującymi fragmentami, kolorowanie kurczaka. Rozmowa na temat wyglądu stołu wielkanocnego.
  2. dla czterolatka strona 24 – „ Stół wielkanocny ” – przed wykonaniem zadania dziecko opisuje co jest na ilustracji. Utrwalenie nazw tradycyjnych potraw świątecznych.

 

 

 

Temat: Pisanki, kraszanki, malowane jaja

  1. Słuchanie wiersza Krystyny Różeckiej  „Pisanki”. Rozmowa na temat wiersza.

„Pisanki”

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe. 

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

2. Praca plastyczna " Moja wielkanocna pisanka".
Dziecko ozdabia według własnego pomysłu szablon jajka wycięty z kolorowego bloku technicznego przygotowanego przez rodzica lub ugotowane na twardo jajko. Ozdabia go różnymi przyprawami , koralikami, ziarenkami, ryżem, kaszą można użyć również kolorowej bibuły lub wyciętych z kolorowego papieru pasków, kółek różnych kształtów, można również pomalować farbkami plakatowymi lub pisakami.

 

3. Karty pracy trzylatek strona 18 – dziecko łączy skorupki pisanek w pary. Puste jajko ozdabia według własnego pomysłu.

Powrót do wyboru aktualności