"Przygotowania do świąt" dla Sówek
Został nam ostatni tydzień do świąt, więc poświęcamy go na zapoznanie się z wielkanocnymi tradycjami – palmy, malowanie jajek, przygotowanie wielkanocnego koszyczka. Korzystając z własnych doświadczeń opowiadamy dzieciom jak wyglądają przygotowania do świąt i jak do tej pory je spędzaliśmy gdyż niestety tegoroczne święta nie mogą służyć dzieciom za przykład tradycji.
- Czytamy „Legendę o białym baranku” doskonaląc umiejętność uważnego słuchania tekstu i wypowiadania się na temat treści.
-Kto gościł w koszyczku?
-O co pokłóciły się zwierzątka?
-Jaki kolor miały pisanki w koszyczku?
Zachęcamy dziecko by formułowało porównania, np. zielony jak łąka, żółty jak…, brązowy jak… - „Co włożymy do koszyczka?”
Przygotowujemy kilka liter ( pierwsze litery nazw produktów z koszyczka wielkanocnego). Dziecko losuje literę i formułuje zagadkę określającą produkt „Do koszyczka włożę produkt, który… (tu podajemy wygląd, zastosowanie)”. Potem następuje zamiana ról, rodzic losuje. - „Wielkanocne obliczenia” – zabawa matematyczna.
Potrzebujemy liczmany (mogą być nakrętki po napojach). Czytamy dziecku zadanie a ono oblicza.
-W pewnym domu do świątecznego śniadania zasiadły następujące osoby: mama, tata, ciocia Basia z wujkiem Piotrem i dwiema córeczkami, babcia Frania i mały Michaś. Ile osób siadło do świątecznego śniadania? (przypominam o odpowiadaniu całymi zdaniami)
-Kasia ozdabiała świąteczny mazurek. Przygotowała 10 migdałów. Po chwili przyszedł Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Kasi do ozdobienia mazurka?
-Na stole leżało 8 jajek. Mama zjadła 1, a tata 2. Ile jajek zostało na stole?
-Zuzia robiła wielkanocną palmę. Przyczepiła na niej 3 czerwone kwiaty, 2 żółte kwiaty i 4 fioletowe. Niestety, 2 kwiatki się odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie? - Wysłuchanie „Bajki o pisankach”, rozmowa na temat opowiadania.
-Ile jajek zniosła kura?
-Dlaczego jajka uciekły?
-Co się przydarzyło każdemu jajku?
„Nie tylko pisanki” – Jak ozdabiamy jaja na święta?
Przygotowujemy napisy – drapanka, kraszanka, pisanka, oklejanka, nalepianka. Odczytujemy je, dziecko powtarza dzieląc nazwy na sylaby. Prosimy aby opowiedziało o skojarzeniach, które nasuwają się z tymi nazwami. Wyjaśniamy dziecku;
-DRAPANKA skrobanie wzoru szpilką na barwnym jajku
-KRASZANKA barwienie jaj na czerwono
-PISANKI tworzymy przez farbowanie jaj
-OKLEJANKI przyklejanie np. płatków kwiatów
-NALEPIANKI oklejanie papierem ugotowanych jajek
Wspólne ozdabianie jajek dowolną techniką. Można kolorować mazakami, oklejać włóczką, kolorową bibułą, ozdabiać plasteliną. Zaprezentowanie swojego dzieła – wysłanie zdjęcia do P. Teresy (teresa.polak@wp.pl) - W czasie przygotowań do świąt, możecie Państwo utrwalać z dzieckiem wszystkie informacje, umożliwiając mu zdobycie cennych doświadczeń.
-
LINK DO LEGENDY I BAJKI https://drive.google.com/open?id=1pQlMQv_vKnYkAN88tz7IEnwXl4OAGzOt
Zdrowych, spokojnych Świąt Wielkanocnych życzę moim wychowankom i ich rodzicom.
Mam nadzieję, do szybkiego zobaczenia w naszym przedszkolu :)