Nagłówek Napis

Propozycje zajęć dla grupy "ŻABKI"

Temat tygodniowy od 14.04 - 17.04 : „ Praca rolnika ” (propozycje)

Temat: Z wizytą u babci i dziadka na wsi

 1. Zabawa przy piosence „Stary Donald farmę miał”

  1. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    Na tej farmie krowę miał ija, ija o!
    Krowa mu – mu - mu, mu, mu.
     
  2. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    Na tej farmie świnkę miał ija, ija o!

      Świnka chrum – chrum – chrum, chrum, chrum;

3. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    Na tej farmie pieska miał, ija, ija o!

    Piesek hau – hau - hau, hau, hau;
4. Stary Donald farmę miał ija, ija o!
    Na tej farmie kury miał, ija, ija o!

     Kury ko – ko – ko, ko, ko; ...

5. Stary Donald farmę miał ija, ija o! Ija, ija o!

na tej farmie:

5. ... gąskę miał, ija, ija o! Gąska gę – gę – gę, gę, gę; ...
6. ... kaczkę miał, ija, ija o! Kaczka kwa – kwa – kwa, kwa, kwa; ....
7. ... owce miał, ija, ija o! Owce be – be – be, be, be; …
8. ... kotka miał, ija, ija o! Kotek miau – miau – miau, miau, miau;
https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

2. „ Z wizyta u babci i dziadka na wsi ” – rozmowa na temat bezpieczeństwa na wsi oraz obowiązków związanych z posiadaniem zwierząt na podstawie doświadczeń dzieci. Rozmowa z dzieckiem na temat pobytu na wsi. Czy dziecko pamięta jakie zwierzęta można tam spotkać? Na co trzeba zwrócić uwagę, gdy podchodzi się do zwierząt? Czy można podchodzić do zwierząt, których się nie zna? Czy dziecko miało kiedyś jakąś przygodę związaną ze zwierzętami na wsi?

3. Czym nakarmię kota, a czym konia? Pogadanka na temat pożywienia dla zwierząt.

4. Karty pracy czterolatek strona 25 – „ Co jedzą zwierzęta na wsi ”

5. . Wykonanie pracy plastycznej ,, Świnka''

 

Co będzie potrzebne do zrobienia świnki z rolki po papierze?

– rolka po papierze toaletowym oczywiście,

– różowa farba,

– kolorowe papiery,

– różowy filc, choć niekoniecznie – uszy można zrobić z innego różowego materiału albo papieru,

– taśma klejąca lub przylepce do zdjęć,

– gotowe kupione oczy (jeśli nie macie, spokojnie zrobicie je z papieru).

Jak zrobić świnkę z rolki po papierze:

Żeby świnka była proporcjonalna (niezbyt wysoka), można zacząć od skrócenia rolki. Potem malujemy ją różową farbą i czekamy aż wyschnie.

Z filcu lub papieru wycinamy kształt uszu i doklejamy je (za pomocą taśmy lub przylepców) bo bokach, zawijając na górze do wewnątrz rolki. Nosek świnki powstanie z wyciętego z papieru kółeczka z dorysowanymi na nim czarnymi kropkami. Przyklejając go za pomocą przylepców otrzymamy efekt 3D, bo dzięki temu nie będzie ciasno przylegał do rolki, a będzie odrobinę odstawał.

Na końcu przyklejamy oczy. Można je zrobić z małych białych kółeczek wyciętych z papieru i narysować na nich (lub dokleić) czarne kropki.

Temat: Na polu

 

1. „ Rolnik ” – nauka wiersza. Z. Dmitrocy połączona z zabawą naśladowczą.

„ Rolnik ” Z. Dmitroca

Rolnik rano rusza w pole                       ( dziecko maszeruje)

orać pługiem czarną rolę                        (dziecko zatrzymuje się, wyciąga ręce

przed siebie   i    maszeruje w miejscu)

Sieje zboże i buraki                                (dziecko stoi i naśladuje sianie ziarenek)

z których potem są przysmaki.               (dziecko stojąc masuje się po brzuszku)

 

2. „Pieczywo ”- słuchanie wiersza B. Szut połączone z rozmowa na temat pracy rolnika.

 

„ Pieczywo ” B. Szut

Skąd na stole, smaczny chlebek?

Rolnik sieje ziarno w glebę.

(gleba to jest ziemia czarna,

W której rośnie zboże z ziarna.)

Kiedy zboże jest dojrzałe,

Rolnik kosi je z zapałem, potem młóci,

W swych maszynach i wywozi plon do młyna.

Młynarz, w młynie, ziarno miele,

Białej mąki robi wiele.

Mąka trafia do piekarza,

Który ciasto z niej wytwarza.

Z ciasta robi: chleb, rogale…

W piecu piecze je wytrwale.

Jest pieczywo! „Ślinka leci”

Więc smacznego, drogie dzieci!

3. Bajka „ Jak produkowany jest chleb” – zapraszam do obejrzenia krótkiej bajki jak powstaje chleb.

https://www.youtube.com/watch?v=kWq3VMWJ9MA

 

3. „ Chleb i rogalik ” – degustacja pieczywa. Na talerzu mamy chleb i rogalika dziecko opisuje wygląd pieczywa, zapoznaje się z nazwą pieczywo. Następnie dziecko próbuje pokrojonego chleba i rogalika.

 

4. Karty pracy czterolatek strona 26 – „ Jak powstał chleb? ” – rozmowa z dzieckiem na temat etapów powstawania chleba.

 

 

Temat: Ale jaja

 

1. Zabawa „ Zagubione jajka” – dziecko ma przygotowane trzy obrazki kur ( można zamiast obrazków kur naszykować trzy talerzyki jako gniazda jeśli będą to talerzyki papierowe dziecko może narysować na talerzykach gałązki, siano lub słomę, tak aby przypominały one gniazda ), słomkę oraz kuleczki z papieru, które są jajkami. Kury zgubiły jajka i nie mogą ich znaleźć lub jajka wypadły z gniazd i nie mogą do nich same wrócić. Poroś dziecko aby policzyło ile jest kur (gniazd) i przeniosło za pomocą słomki po jednym jajku dla każdej kury ( lub do każdego gniazda). Następnie poproś dziecko, aby policzyło jajka na każdej kurze (w każdym gnieździe). Zapytaj: Czy każda kura odnalazła swoje jajko?

 

2. Karty pracy trzylatek strona 19 – dziecko przygląda się kurom i wskazuje tę, która zniosła więcej jajek oraz te, która zniosła mniej jajek. Dziecko dorysowuje jajko obok kury, która zniosła ich mniej. Następnie dowolnie koloruje jedną kurę.

 

3. „ Wyścig jajek ” –  zabawa z dzieckiem . Przygotujcie dwie słomki dla siebie i dla dziecka oraz dwie papierowe kuleczki (jajka) na stole przyklejcie taśmę klejącą, to  będzie meta.  W odległości około 0,5 metra od  mety (taśmy) ustawcie swoje jajka (papierowe kulki) dmuchajcie przez słomki na jajka, tak aby przekroczyły linię mety. Wygrywa ten którego jajko pierwsze przekroczy linię mety. Przypominamy dziecku przy zabawie, że wdychamy powietrze nosem a dmuchamy ustami przez rurkę.

 

Temat: Jakie maszyny pomagają rolnikowi

 

1. „ Traktor „ – słuchanie wiersza C.P. Tarkowskiego

 

„ Traktor ” Cezary Piotr Tarkowski

Stoi traktor na podwórzu,

zabłocony, cały w kurzu.

Latem pełni ważną rolę,

bo wyjeżdża często w pole,

ciągnie, orze i bronuje –

bardzo ciężko tam pracuje.

 

Jeżeli istnieje możliwość można dziecku pokazać obrazek traktora. Dziecko opisuje wygląd traktora. Pytamy: Ile kół ma traktor? Przeliczamy razem z dzieckiem pokazując na ilustracji.

Następnie pytamy dziecko: Jakie jeszcze zna maszyny i urządzenia, które pomagają rolnikowi w jego ciężkiej pracy?

2. Karty pracy trzylatek strona 20- dziecko rysuje drogę, po której jedzie traktor oraz koloruje kontur traktora.

3.  Zabawy ruchowe dla dzieci- ,,Aktywna zabawa z Pipi".

https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

 4. Lepienie z plasteliny maszyn rolniczych.

5. Budowanie z klocków wiejskiego podwórka.

Drodzy rodzice! jeżeli tylko macie ochotę to przesyłajcie zdjęcia prac Waszych pociech, na naszego przedszkolnego e-malia (przedszkolelubrza@onet.eu), a wszystko to umieścimy na stronie przedszkola.

 

 

Powrót do wyboru aktualności