Nagłówek Napis

Propozycje zajęć zabaw dla grup: "Pszczółki" i "Motylki" - 14.04.2020-17.04.2020

Drodzy rodzice, kochane dzieci przed nami kolejny tydzień pracy w domu. Bardzo dziękujemy za zdjęcia prac i Życzenia Świąteczne. Bardzo się cieszę, że tak pięknie pracujecie w domu. Bardzo jestem dumna z dzieci i Was drodzy rodzice, że mimo tak trudnej sytuacji potraficie się świetnie bawić wykorzystując proponowane przez nas zabawy.

                                     TEMAT: PRACA ROLNIKA  

  •  Wiersz „WSPÓLNA PRACA” – Ludwik Wiszniewski

Kwaknął kaczor raz i drugi:
- Na podwórku widzę pługi... Kwa, kwa!

Wróbel siedzi na stodole:
- Już gospodarz jedzie w pole... Ćwir, ćwir!

Zając przysiadł na ugorze:
- Już gospodarz w polu orze... Hop, hop!

Na płoteczku kogut pieje:
- Już gospodarz w polu sieje... Ko, ko!

Na topoli kraczą wrony:
- Już koniki ciągną brony... Kra, kra!

Teraz krzyczą wszyscy razem:
- Oraliśmy z gospodarzem... Hej! hej!

Rozmowa na temat  wiersza:  Jakie zwierzęta występowały w wierszu?

O czym opowiadały? Jakie czynności wykonuje gospodarz w polu?

 

  • ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE -  naśladowanie odgłosów zwierząt

Muu, muu, muu, tak krowa muczy.

Kto cię, krowo, tak nauczył?

Nikt nie uczył mnie muczenia,

Mówię muu od urodzenia.

A ponadto daję słowo,

Jestem bardzo mleczną krową.

Baran do owcy mówi: beee

Czego baran od niej chce?

Powiedz, owco ma kochana,

Ile mleka dałaś z rana?

Dałam dzisiaj dużo mleka,

Teraz na mnie fryzjer czeka.

Kukuryku, kukuryku

Co się dzieje w tym kurniku?

Kura jaja wysiaduje,

Kogut z dumą spaceruje,

Bo za chwilę już na świecie

Ma pojawić się ich dziecię.

Źrebię w stajni mamy szuka,

Rży, kopytkiem w ziemię stuka.

Gdzie ta mama się podziała?

Pewnie z tatą w świat pognała.

Klacz i ogier wnet wrócili,

Na wyścigach konnych byli.

Tak zwierzęta rozmawiają,

One też swój język mają.

To jest język zagrodowy

Kury, owcy czy też krowy.

  • ZAKŁADAMY  HODOWLĘ FASOLI

Co jest potrzebne:

  • 3 ziarna fasoli
  • słoik  0,25 l
  •  gaza
  • gumka recepturka
  • podstawka

Co zrobić?

Gazę złożona dwukrotnie naciągnąć na słoik i przymocować do niego gumką recepturką.Palcem wcisnąć  gazę do środka  słoika, tak aby powstał dołek, w którym należy umieścić nasiona.  Do słoika wlać wodę, tak aby nasiona  były  cały czas wilgotne.Słoiczek postaw  na podstawce – gaza nasiąka wodą i za jej pośrednictwem  spływa do podstawki. Z tego względu należy kilka razy dziennie uzupełniać wodę w słoiku. , aby zapewnić nasionom ciągły dostęp wilgoci. Obserwuj swoją hodowlę.

  • Załóż dzienniczek obserwacji hodowli fasoli: w tym celu możesz wykonać  rysunki.
  •     MASZYNY ROLNICZE

„Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” – rozmowa na temat pracy rolnika na podsta­wie obejrzanego filmu, zdjęć i doświadczeń dzieci.

https://youtu.be/FNvZVvk0eZE

–  Jakie znacie maszyny i urządzenia, które pomagają rolni­kowi w jego ciężkiej pracy?

Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wyko­rzystywać przy różnych pracach.

 Pług - narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.

 Siewnik  – maszyna do rozsiewania ziarna po polu.

Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.

Prasa belująca – służy do zbierania siana z pola i zwijania go w bele.

https://youtu.be/4eYtuGZYYHU

  • TRAKTOR Z FIGUR GEOMETRYCZNYCH  

Potrzebne figury geometryczne:

  • 2 prostokąty ( 1duży: 10cm/5cm; 1mały: 1cm/4cm)
  • 2 kwadraty ( 1 duży: 5cm/5 cm i  1 mały: 3cm/3cm)
  • 2 Koła ( duże: odrysowane od  dużej szklanki; małe: odrysowane od małej szklanki)
  • Trójkąt mały (1,5 cm/2cm/ 2cm)

Dzieci mogą spróbować wyciąć poszczególne elementy narysowane przez rodzica. Rodzic układa z figur traktor. Dzieci próbują ułożyć figury tak samo. Dzieci nazywają oraz przeliczają poszczególne figury geometryczne. Można również poprosić dzieci, aby porównały ilość poszczególnych figur, mogą określić których jest więcej, których mniej, a których tyle samo.

  • "ZASIALI GÓRALE OWIES"  - Osłuchanie z piosenką ludową.

Zasiali górale owies, owies,     

Od końca do końca, tak jest, tak jest!

Zasiali górale żyto, żyto,         

 Od końca do końca wszystko, wszystko!

A mom ci ja mendelicek,                                            

 W domu dwa, w domu dwa!                                   

 U sąsiada śwarnych dziewuch                                    

Gromada, gromada

A mom ci ja trzy mendele,

W domu dwa, w domu dwa!

Żadna mi się nie podoba, Tylko ta, tylko ta!

 Zasiali górale owies, owies,

 Od końca do końca, tak jest, tak jest!

Pożęli górale żytko, żytko,

 Od końca do końca wszystko, wszystko.

 A na polu góraleczek

Gromada, gromada,

 Czemużeś się wydawała,

Kiejś młoda, kiejś młoda?

 Czemużeś się wydawała,

Kiejś mała, kiejś mała?

Będzie z ciebie gospodyni

Niedbała, niedbała!

https://youtu.be/WV57FDY8tBs

https://youtu.be/WV57FDY8tBs - improwizacja ruchowa  do piosenki

  • SKĄD SIĘ BIERZE CHLEB?

Poszła z mamą Dominika

Po chleb świeży na śniadanie.

Już go wkładała do koszyka

Tak jak w sklepie inne panie.

Chlebek pachnie, lśni skóreczka,

Że dziewczynka łyka ślinkę.

Więc z małego bocheneczka

Uskubała odrobinkę….

Skąd codzienne tyle chleba

Przywozi się tu co rano

Ludziom dużo go potrzeba,

Skąd się bierze, mamo?

Najpierw rolnik ziemię orał

I użyźniał nawozami,

 A gdy się  już z tym uporał

Obsiał pole nasionami.

Na chleb żyto siał.

Pszenicę zaś na bułki i na ciasta.

Ciast tu wszystkich nie wyliczę.

Ziarna te, przykryte śniegiem,

Spały ciepło otulone.

Potem zaś zielonym ściegiem

Wzeszły runią  na zagonach.

Przyszły żniwa… już maszyny

Ścięły pełne ziaren kłosy,

Które zaraz wymłóciły,

Ścieląc słomę na pokosy

Świeże ziarno czyszczą, suszą

I do worków sypią dużych,

W których odbyć muszą

Dalszy etap swej podróży.

Jadą worki z ziarnem złotym

Wprost do młynów do zmielenia.

Tam maszyny ziarno gniotą,

Na pył, aż się z mąkę zmienią.

 Białą mąkę zaś ze młyna

Do piekarni zawieźć trzeba,

Gdzie się właśnie rozpoczyna

Wypiek powszedniego chleba.

Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza: Po co  Dominika poszła z mamą?; O co Dominika pytała mamę w sklepie?; Czy wiesz  jak powstaje chleb?; Dzięki komu mamy chleb?

Wyjaśnij dziecku niezrozumiałe  wyrazy.

 „Od ziarenka do bochenka” -      https://youtu.be/99wOP1R-9r8

                               „MALI PIEKARZE”  –  pieczywo z masy solnej

  • 1 szklanka mąki;
  • 1 szklanka soli;
  • ok. 0,5 szklanki woda

Zacznijmy od tego, że do głębokiej miski wsypujemy mąkę i sól. Dokładnie mieszamy i wlewamy niewielką ilość wody. Mieszamy, rozgniatamy grudki, dodajemy odrobinę wody i ponownie mieszamy. Ilość wody jest tu kluczowym czynnikiem i trzeba ją wlewać stopniowo. Ciasto wyjmujemy na stół lub stolnicę i ugniatamy, aż będzie gładkie (około 5 minut).

Zastanów się jakie znasz rodzaje pieczywa i  zabierz się do robienia pieczywa z masy solnej.

  •     WIOSENNA MATEMATYKA

W  ogródku Ani rosło 4 czerwone tulipany i 5 żółtych. Ile tulipanów rosło w ogródku Ani?

Hania kupiła 3 zielone papryki i 6 czerwonych. Ile papryk kupiła Hania?

Antek zerwał 5 małych pomidorów i 2 dwa duże pomidory. Ile Antek  zerwał pomidorów?

Na pastwisku było 4 krowy i 2 konie. Ile zwierząt było na pastwisku?

Kasia kupiła  2 kapusty, 3 pomidory i 4 ogórki. Ile warzyw kupiła Kasia?

Karta Pracy  3 ( 6  -latki)  str. 44 – 48

Karta  Pracy 3 ( 5 – latki)  str.  37 – 40

Karta Pracy 2 ( 4 – latki) str. 25 - 26

 

Powrót do wyboru aktualności