Nagłówek Napis

Propozycje zajęć dla gr. Sówek

Dzień dobry wszystkim! Święta już za nami, mam nadzieję, że minęły Wam w miłej i rodzinnej atmosferze. Bardzo dziękuję na życzenia, zdjęcia, wszelkie dowody sympatii. W tym tygodniu będziemy rozmawiać z dzieckiem o gospodarstwie wiejskim. Poznamy pracę rolnika oraz jej wpływ na życie ludzi wykonujących inne zawody.

  • „Wiejskie odgłosy” – rozwijamy umiejętność uważnego słuchania i wypowiadania się na dany temat.
    - Co słyszałeś?
    - Skąd pochodzą odgłosy?
    Rozmowa z dzieckiem na temat doświadczeń związanych z obserwacją życia na wsi (wspólne oglądanie książek, ilustracji).
  • „Rozmowy zwierząt” - wysłuchanie wiersza, naśladowanie odgłosów zwierząt.
    - Jakie zwierzęta występowały w wierszu?
    - O czym rozmawiały?
    - Czy rzeczywiście zwierzęta mogą ze sobą rozmawiać?
    - Do czego służą te odgłosy?
    Polecamy dziecku naśladować odgłosy zwierząt radosne i kiedy zwierzę się boi.
  • „Zwierzęta w zagrodzie” – praca plastyczna, rozwijanie wyobraźni.
    Przygotowujemy dziecku szablony zwierząt wycięte ze sztywnego kartonu. Każdy szablon ma nacięcia u dołu oraz wsuwane podstawki, które wsunięte krzyżowo utrzymują szablon w pionie. Dziecko ozdabia szablon kolorowym papierem, płatkami kosmetycznymi, watą, włóczką czy tkaniną. Tworzymy wspólnie gospodarstwo
     z klocków budujemy zagrody dla różnych rodzajów zwierząt.
  • „Wspólna praca” – uważne słuchanie wiersza, zwrócenie uwagi na wszystkie trudne słowa (wyjaśniamy co to pług, ugór, orka, brona).
    - Jakie zwierzęta występowały w wierszu? Co robiły i o czym opowiadały?
    Przeliczanie słów w zdaniach i pokazywanie liczby na palcach.
  • Dlaczego rośliny rosną? – burza mózgu, podsumowanie w formie plastycznej
    Dziecko rysuje plakat, który pokaże czego potrzebują rośliny, aby rosnąć (organizujemy wystawki prac dziecka).
  • „Zakładamy uprawę ziół”
    - Jakie rośliny może uprawiać rolnik?
    - Co może z nich zrobić?
    Przypominam o uprawie rzeżuchy, fasoli i cebuli, aby sprawdzać z dzieckiem, omawiać jak urosły, jak się zmieniły.
    W miarę możliwości zakładamy uprawę ziół.
  • „Tajemnicze pudełko” – rozmowa na temat produktów pochodzenia zwierzęcego.
    Do dużego pudełka wkładamy na przykład; jajko, mleko w kartonie, miód w słoiku, kłębek wełny, piórko. W pudełko robimy otwór na rękę dziecka, aby tylko dotykając podało nazwę produktu i zwierzę, od którego on pochodzi (można przygotować obrazki tych zwierząt).
  • 6 l. – układanie historyjki obrazkowej o powstawaniu chleba, poprzez numerowanie obrazków, rysowanie ostatniego elementu historyjki (str. 47a).
    5 l. – ulepienie bochenka chleba z masy solnej.
  • Przygotowujemy dziecku obrazki zwierząt i podpisy. Po wcześniejszym zaprezentowaniu, proszę aby dziecko dobrało podpis do obrazka, podzieliło nazwy na sylaby, wyodrębniło pierwszą głoskę.
  • „Od wiosny do wiosny” - utrwalenie wiedzy o przemienności pór roku i ich cechach charakterystycznych. Zachęcamy dziecko do wysłuchania wiersza z zamkniętymi oczami, aby słuchając próbowało wyobrazić sobie co jest w wierszu.
    - Jakie pory roku występują w wierszu?
    - Co oznacza sformułowanie „płyną miesiące”?
    - Jakie prace wykonuje się w polu wiosną, latem, jesienią, a jakie zimą?

Rozmawiamy z dzieckiem na temat cech charakterystycznych pór roku.

  • „Karmimy kurki”
    Polecamy dziecku na kartce narysować duże koła i wyciąć je. Niepotrzebne fragmenty papieru tnie na niewielkie kawałki (wielkości paznokcia kciuka dziecka) które będą udawać pokarm kurek. Następnie za pomocą słomki dziecko przenosi papierowe ścinki na wycięte koła, przelicza je, porównuje liczbę przeniesionych „ziarenek”.

Przesyłam link do krótkiego filmiku edukacyjnego, do którego zaprasza wesoła krówka – przewodnik po zakładzie produkcyjnym. „Jak powstają dziury w serze?”
https://www.youtube.com/watch?v=ASRjdYUVs_M
Potrzebne wiersze znajdą Państwo tutaj https://drive.google.com/open?id=1tfbYCf1F-bBeBmmTCLEt_0-xcZuPZinn

W codziennych sytuacjach możecie Państwo zwracać uwagę na pochodzenie produktów spożywczych. Zachęcam do zabaw w wysłuchiwanie głosek w słowach, utrwalanie poznanych liter, zabaw w przeliczanie, dodawanie na przedmiotach codziennego użytku, a także klasyfikowanie przedmiotów ze względu na podaną cechę.
Powodzenia!
 

Powrót do wyboru aktualności