Nagłówek Napis

Kochane Ananaski!

Nadal z racji bezpieczeństwa nie możemy spotkać się w Naszym Przedszkolu, unikamy wyjść, spotkań nawet z przyjaciółmi, na pewno tęsknicie za Naszą wspólną zabawą w przedszkolu. Dlatego przesyłam Wam propozycję zadań do wykonania w domu, jak dbać o Naszą Planetę, jak prawidłowo segregować śmieci i czy to jest potrzebne? Zachęcam do wysłuchania piosenki „Ekokultura” https://www.youtube.com/watch?v=6jIaQJIaNCs

1.Opowiadanie pt. „Dobre rady na odpady, czyli ekologiczny Czerwony Kapturek”


Szedł sobie do babci Kapturek Czerwony
Wtem w lesie przystanął okrutnie strwożony.
Lecz to nie z powodu strasznego wilczyska,
Któremu ze ślepiów błyskawica tryska.
To śmietnik okropny przy drodze, w młodniku.
Papiery, żelastwo, butelek bez liku.
Ach, któż to mógł zrobić?- zapyta dzieweczka.
Przez taki bałagan popsuta wycieczka.
Lecz nagle zza krzaków dobiega szuranie.
Ucieka Kapturek- co teraz się stanie?
I chowa się szybko w największą gęstwinę
Spogląda w przestrachu, zgaduje przyczynę.
To wilk, ten niecnota, ten brudas, co z nory,
Wynosi odpadków dwadzieścia trzy wory.
Porządki dziś robi i czyści chałupkę.
Lecz śmieci wynosi do lasu, na kupkę.

Czerwony Kapturek wybiega na ścieżkę:
„Nie ma na co czekać, urządzę koleżkę”.
I biegnie czym prędzej, mijając pokrzywy,
Na leśną polanę, gdzie mieszka myśliwy.
Pan myśliwy właśnie jadł ciepłą potrawę,
Kiedy mu Kapturek opowiedział sprawę.
Wnet bierze kapelusz i strzelbę na bary:
„Już ten bałaganiarz nie uniknie kary”.
W wysprzątanej izbie leży wilk na brzuchu.
Budzi go myśliwy: „Wstawaj ty śmieciuchu.
Bierz się do roboty, wywieź z lasu śmieci.
Wstyd, żeby porządku uczyły cię dzieci”.
„Lecz co miałem zrobić?”- zaczął się wilk żalić.
„Co z furą odpadów- zakopać czy spalić?”
Czerwony Kapturek na to mu odpowie:
„Segregacja śmieci wyjdzie ci na zdrowie”.
„Co to segregacja?”- dziwi się wilczysko.
„Do jednego worka wrzucać trzeba wszystko?”
„Nie”- mówi Kapturek. „Aby mieć wyniki,
Trzeba poustawiać różne pojemniki.
Na szkło kolorowe, na butelki białe,
Gazety, plastiki, puszki zardzewiałe.
Rozdzielaj sumiennie papier od żelaza,
To zniknie na zawsze odpadków zaraza.
Kiedy pojemniki napełnisz śmieciami,
To z firmy przyjedzie traktor z przyczepami.
Do fabryk wywiezie ten majątek cały,
Żeby z nich nowiutkie przedmioty powstały.
Możesz w punktach skupu śmieci się pozbywać,
A wtedy pieniążków będzie ci przybywać”.
Wilk na tę wiadomość tak się rozradował,
Że zrobił porządki, wszystko segregował.
Choć trochę się zmęczył, był zadowolony.
Nowiutki kapelusz zakupił dla żony.

Z bajeczki tej morał wynika dla dzieci:
Nauczmy się wszyscy segregować śmieci.
Nie powstanie wtedy żadne wysypisko,
I będziemy mieli czyste środowisko.

2. Rozmowa na temat opowiadania
- Co to są odpady i skąd się biorą?
– Czy możemy wyrzucać odpady gdziekolwiek?
– Na czym polega segregacja śmieci?

3.Pokazanie i omówienie, do czego służą pojemniki i dlaczego mają różne kolory (każdy kolor oznacza inny rodzaj odpadów). Wyjaśnienie, do którego pojemnika, jakie odpady wrzucamy. Rozmowa na temat potrzeby segregowania śmieci, do poszczególnych pojemników.
niebieski – makulatura
żółty – plastik
zielony – szkło kolorowe
biały – szkło białe
czerwony – metal

4. „Zabawa kolorami”

 Przygotujmy plastikowe nakrętki z butelek, w różnych kolorach. Narysujmy na kartkach koła w takich samych kolorach i poprośmy dziecko, by je odpowiednio uporządkowało, (czerwone nakrętki do czerwonego okręgu), a następnie przeliczyło. Postarajmy się, by ich ilość była różna, wtedy można jeszcze poprosić dziecko, by uporządkowało je w kolejności od najmniejszej ilości nakrętek w danym kolorze – do największej.

5. Prezentacja wiersza „Kaczka – sprzątaczka”.
Nad rzeczką, opodal krzaczka,
mieszkała kaczka – sprzątaczka.
Z pomocą małej zmioteczki
sprzątała ciągle brzeg rzeczki.
Raz, dla przykładu – proszę ja pana - 
wymiotła tuzin korków od szampana!
Gdzieś koło środy lub piątku
zbierała puszki w ramach porządków.
A w poniedziałek kupiła sznurek
i pakowała makulaturę.
Nie ustawała w swoich staraniach,
zbierając złom od dnia zarania.
Zysk także czasem miała niewielki,
gdy sprzedawała puste butelki.
Działało jej przy tym na nerwy,
że sprząta i sprząta bez przerwy:
kubeczki, tacki, woreczki, plastiki,
po smakowitych soczkach kartoniki,
torebki, miski, kolorowe karteczki,
niedojedzone kiełbaski, bułeczki.
A na dokładkę – proszę ja pana -
wciąż się ślizgała na skórkach po bananach.
Gryzła się biedna kaczka okropnie:
"A niech tych ludzi gęś kopnie!"
Mimo jej ciągłych, usilnych zabiegów
wciąż brudno było na rzeczki brzegu.
Nie wiedziała kaczka o tem,
jak sobie radzić ze śmieci kłopotem.
Co by tu zrobić, drogie dzieciaczki, by ulżyć doli kaczki - sprzątaczki?

6. Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza:
- Gdzie mieszka kaczka-sprzątaczka?
- Czym zajmowała się kaczka?
- Kto rozrzucił śmieci nad brzegiem rzeki?
- W jaki sposób możemy kaczce pomóc? (dzieci odpowiadają: pozbierać śmieci)

7.„Ekoinstrumenty ” – wykonanie z dostępnych materiałów grzechotek. Zadaniem dzieci jest wykonanie z puszek po napojach grzechotek. Dzieci wsypują do puszek różne ziarenka, zaklejają otwór puszki plastrem, po czym ozdabiają papierem kolorowym grzechotkę.

8.PiosenkaEkokultura” (sł. Natalia Łasocha)

https://www.youtube.com/watch?v=6jIaQJIaNCs

To nie żadna bzdura, niech zapanuje ekokultura (2x)

Gdy wychodzisz z pomieszczenia,

wyłącz światło – to tak wiele zmienia.

Zamiast autem czy skuterem,

wybierz jazdę autobusem lub rowerem.

Kiedy zęby swe szorujesz,

zakręć wodę, to jej nie zmarnujesz.

Porzuć toksyczne plastiki,

wybierz ekotorby albo pojemniki.

To nie żadna bzdura, niech zapanuje ekokultura (2x)

Pielęgnuj rośliny, drzewa,

czystego powietrza nam potrzeba.

Odpuść windę, idź po schodach,

taki nawyk siły i wigoru doda.

Poznaj kilka ważnych trików,

wrzucaj odpady do pojemników.

Wyłącz sprzęty elektryczne,

kiedy nie korzystasz – to ekologiczne.

To nie żadna bzdura, niech zapanuje ekokultura (2x)

Uświadamiaj wszystkie dzieci,

że w koszach lądują wstrętne śmieci.

Pamiętaj, oszczędzaj papier,

rysuj po dwóch stronach, wszak to proste takie.

To nie żadna bzdura, niech zapanuje ekokultura (2x)

Rodzic zadaje pytania dziecku np.

– Co należy zrobić, gdy wychodzimy z pokoju lub łazienki?

– Co robimy by oszczędzać wodę?

– Co należy zabrać ze sobą na zakupy?

– Co dają nam rośliny i drzewa?

– Co należy zrobić ze śmieciami przed ich wyrzuceniem?

– Co należy zrobić ze sprzętami elektrycznymi, gdy ich nie używamy?

– Jak możemy zaoszczędzić papier?

9. „ Ekologiczny okrzyk” – zabawa twórcza z zastosowaniem instrumentów przygotowanych wcześniej przez dzieci (np. grzechotki)
 „My jesteśmy grzeczne dzieci, nie śmiecimy Ziemi przecież!”,
„Śmieci mniej, Ziemi lżej!” ...... .

DBAJCIE O SIEBIE!

Życzę dużo zdrowia i owocnej pracy!

 

Powrót do wyboru aktualności