Propozycje zajęć dla gr. "ŻABKI"
Drodzy Rodzice, Kochane Żabki przed nami kolejny tydzień, pracy w domu. Bardzo się już za Wami stęskniłam i mam nadzieje, że już niedługo spotkamy się w Naszym Przedszkolu, a wtedy zobaczymy jak urośliście i opowiecie mi co takiego ciekawego robiliście. Na ten tydzień (20.04.20r – 24.04.20r) proponuję Wam zabawy związane z tematem: „Dbamy o nasza planetę”, ponieważ już w środę 22 kwietnia przypada Dzień Ziemi.
1. Na początek kilka ćwiczeń, aby usprawnić policzki:
- masujemy policzki dłońmi, okrężnymi ruchami
- nadymamy policzki „Gruby miś” i wciągamy do wewnątrz „Chudy miś”
- nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
- nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
2. PORANNA GIMNSTYKA SKACZEMY, BIEGNIEMY link
https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA&list=RDOZTYeTEZ2wA&start_radio=1
3. „ Co to jest przyroda? ” – wyjaśnienie określenia „ przyroda ” na podstawie wiersza D. Gellnerowej. Poobserwujcie również przyrodę w ogródku, pod domem lub w parku.
" Co to jest przyroda? ”
- To drzewa i kwiaty,
liście i woda.
Motyl nad łąką,
biała stokrotka.
- Przyroda jest wokół,
wszędzie ją spotkasz!
Ptak rozśpiewany,
grające świerszcze ...
- Powiedzcie proszę,
co jeszcze, co jeszcze?
- Kochaj przyrodę!
Szanuj przyrodę!
Omijaj w lesie
Sadzonki młode!
- Szanuj przyrodę!
Kochaj przyrodę!
Kwiatom w doniczkach
nie żałuj wody!
Dbaj o trawniki!
Niech koło domu
będzie wesoło!
Będzie zielono!
4. „ Obietnica” – słuchanie wiersza I. Salach połączone z rozmową na temat niebezpieczeństw zagrażających środowisku ze strony człowieka.
„ Obietnica”
Gdy do lasu pójdą dzieci, żadne w lesie nie naśmieci,
bo papierki i butelki dają pożar czasem wielki.
Każdy malec obiecuje, że przyrodę uszanuje.
Nie wystraszy w lesie zwierza, co do wody właśnie zmierza.
Nie zabrudzi rzeki także. Dba o czystość, dba, a jakże.
A więc dziecię moje młode – przed zagładą chroń przyrodę.
Jeżeli istnieje taka możliwość możemy pokazać obrazki miejsc zanieczyszczonych np.: lasu, rzeki lub miejsc zniszczonych przez pożar. Omawiamy z dziećmi, jak należy zachowywać się w lesie. Pytamy: Czy w lesie możemy śmiecić?; Dlaczego nie możemy śmiecić?.
5. „Kodeks małego ekologa” – praca plastyczna.
Rysujemy wspólnie z dziećmi las, rzekę i zwierzęta. Następnie rodzic pyta: Czy każde dziecko obiecuje, że przyrodę uszanuje?. Czy obiecujecie nie straszyć zwierząt i nie zanieczyszczać rzek?, a dziecko składa obietnicę – odbija swoją dłoń pomalowaną farbami na plakacie.
6. Piosenka- Ekologa znak - Śpiewające Brzdące
1. Niech zieleni się przyroda
bo w przyrodzie tlen i woda
Chcę by wszystko kwitło,
żyło by powietrze czyste było
Ref. Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak
Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak
Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak
Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak
2. Nie chcę spalin, nie chcę dymu
I w powietrzu nie chcę pyłu
Nie chcę chemii w mym ogrodzie
Ja z przyrodą chcę żyć w zgodzie
Ref. Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak
Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak
Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak
https://www.youtube.com/watch?v=JIEDy5UiRPU
7. Zapraszam do obejrzenia bajki, w której przybliżony zostanie temat prawidłowej segregacji odpadów komunalnych:
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
lub
https://www.youtube.com/watch?v=a-DnhyEsRhc
8. „Śmieci wrzucamy do kosza” – zabawa z elementem celowania.
Dzieci robią kulki z gazet /zgniatają gazetę/. Następnie ustawiamy przed dzieckiem kosz na śmieci. Zadaniem dzieci jest celowanie do kosza kulkami z gazet. Jeśli w domu jest rodzeństwo /mogą brać również udział rodzice/ możemy wprowadzić element rywalizacji – kto więcej wrzuci kulek do kosza?
9. „ Co to jest ekologia? ” – słuchanie wiersza D. Klimkiewicz i W. Drabika połączone z rozmową.
„ Co to jest ekologia? ”
Ekologia – mądre słowo,
a co znaczy? – powiedz, sowo!
Sowa chwilkę pomyślała
i odpowiedź taką dała:
To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc krótko, w paru zdaniach,
o wzajemnych powiązaniach
między nimi, bo to wszystko,
to jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować
– powiedziała mądra sowa.
10. Zapraszam do zabawy ruchowej przy piosence „Pięta, kciuk i klaszczemy”
https://www.youtube.com/watch?v=Bwi8nn9dB1g
11. „ Segregacja śmieci ” – zabawa matematyczno – ruchowa.
Do zabawy trzeba przygotować: worki na śmieci, obrazki pojemników na odpady lub kolorowe kartki: żółty, zielony i niebieski; różnego rodzaju odpady szklane, papierowe i plastikowe.
Rozrzucamy po pokoju „śmieci”. W trzech różnych miejscach umieszczamy pojemniki, kładąc przy każdym przykładowy jeden odpad. Dziecko zamienia się w „śmieciarkę”. Jeździ po mieście – pokoju i szuka śmieci. Zbierając je udaje się do właściwego pojemnika i zatrzymuje się obok niego. Rodzic pyta dziecko, z jakiego tworzywa ma śmieci i czy prawidłowo odszukało pojemnik. Dziecko wrzuca śmieci do odpowiednich pojemników. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie śmieci zostaną posegregowane.
Podczas zabawy liczymy pojemniki, odpady, rozpoznajemy i nazywamy kolory pojemników, segregujemy odpady.
12. „ Ekoludek ” – praca plastyczno-techniczna z surowców wtórnych.
Dzieci wykonują ekoludki z różnych dostępnych materiałów, np.: rolek po papierze toaletowym i ręcznikach papierowych, kolorowych gazet, pudełek po produktach spożywczych, włóczki, nakrętek plastikowych.
Drodzy rodzice! Zapraszam do przesyłania zdjęć prac Waszych pociech, na naszego przedszkolnego e-malia (przedszkolelubrza@onet.eu), a wszystko to umieścimy na stronie przedszkola. Pozdrawiam
Karty Pracy 3 – latek str. 21 i 22
Karty pracy 4- latek str. 27,28, 29
- Gry interaktywne (ekologia, zwierzęta wiejskie, matematyka, kodowanie, język angielski, ruch, wiosna)
https://www.janauczycielka.com/gry-interaktywne/?fbclid=IwAR1VMoTLLK4McI-zGr5_gehCLi3y6s3VRnDOtf4blGb23c4UOAHaFCuGR7A
- Plansze i karty pracy
Htpp://swiatprzedszkolanki.pl/?p=493