Propozycje zajęć dla gr. "Motylki" i "Pszczółki"
Kochane dzieci nadal nie możemy spotkać się w Naszym Przedszkolu. Niestety koronawirus nie odpuszcza, więc musimy zostać w domu. Liczymy na to, że ta sytuacja niedługo się zmieni. Na pewno tęsknicie już za naszą wspólną zabawą w przedszkolu. Na pewno urośliście i macie mam dużo do opowiedzenia. Chcielibyśmy Was już zobaczyć – tęsknimy za wami. Dziękujemy bardzo za przesłane zdjęcia. Bardzo jesteśmy z Was dumni. Czekamy na kolejne zdjęcia. Przesyłamy Wam propozycję zadań do wykonania w domu.
DBAMY O NASZĄ PLANETĘ 20.04.2020 – 24.04.2020
- WIERSZ ŁĄKĄ – Małgorzata Strzałkowska
Jak tu pięknie dookoła!
Strumyk szemrze, kwitną zioła,
skaczą żabki, buczą bączki
– jak nie lubić takiej łączki?
Pośród kwiatków sobie łażą
Ala, Ola, Staś i Kazio.
Nagle patrzą – jakiś dołek,
a w tym dołku jest tobołek.
Staś tobołek wyjął z dołka, po czym zajrzał do tobołka… a tam…
– Patrzcie! Stos papierków,
trzy butelki, pięć cukierków,
jedna guma…
– Już wyżuta…
– Dwie gazety i pół buta,
dwie torebki, cztery puszki…
– I zużyte trzy pieluszki!
– Ktoś na łące biwakował
i te śmieci tu wpakował.
– Cichcem, milczkiem, po kryjomu…
– Zamiast zabrać je do domu. –
Wiecie, jak tak dalej będzie,
jak będziemy śmiecić wszędzie,
to się Ziemia zdenerwuje,
tak że każdy pożałuje!
– Będzie miała dość brudasów,
bo jest miła, lecz do czasu!
– Zagra wszystkim nam na nosie
i przepadnie gdzieś w kosmosie,
a my zostaniemy sami,
płynąc luzem pod gwiazdami…
– A więc póki krąży w kółko,
niech się brudas puknie w czółko!!!
Jak naśmiecisz, to posprzątaj.
A jak nie – to marsz do kąta.
Rozmowa na temat wiersza: Jakie miejsce dzieci wybrały na wycieczkę? Jak mogły się czuć, gdy spacerowały po czystej, pięknej łące? Co znalazły na łące? Jak się wtedy poczuły? Jak wy czulibyście się w takim zaśmieconym miejscu? Jak myślicie, dlaczego ktoś zostawił śmieci na łące? Czy przypominacie sobie, jaką radę ma autorka wiersza dla tych, którzy naśmiecili? Jakie rozwiązanie proponuje autorka tym osobom, które nie chcą po sobie posprzątać? Czy jest to prawdziwa i skuteczna rada, czy raczej żart? Jak się zachować, gdy ktoś przy nas zaśmieca otoczenie? Warto wspomnieć, że rada autorki „marsz do kąta” jest żartem, Ziemi taka kara nie pomoże. Lepiej po prostu po sobie
sprzątnąć.
- AKCJA – SEGREGACJA
Wszystkie dzieci nawet duże
posprzatają dziś podwórze
a dorośli pomagają
śmieci w workach wyrzucają
Pierwszy worek jest zielony
czystym szkiełkiem wypełniony
W żółtym worku jest bez liku
niepotrzebnych już plasików
Papierowe wszystkie śmieci
do niebieskiego wrzucają dzieci
Śmieci zawsze segregujemy
bo przyrodę szanujemy
Z ekologią za pan brat
Mam, tata, siostra, brat.
W JAKI SPOSÓB SEGEGUJEMY ODPADY:
Pokazanie i omówienie, do czego służą pojemniki i dlaczego mają różne kolory. Wyjaśnij , do którego pojemnika, wrzucamy odpady. Rozmowa na temat potrzeby segregowania śmieci.
Pojemnik (worek) niebieski z napisem PAPIER
Pojemnik (worek) zielony z napisem SZKŁO KOLOROWE
Pojemnik (worek) biały z napisem SZKŁO BIAŁE
Pojemnik (worek) żółty z napisem METAL I PLASTIK
Pojemnik (Worek) brązowy z napisem KOMPOST
Pojemnik (worek)czarny z napisem ODPADY ZMIESZANE
- ZE STAREGO COŚ NOWEGO – Eko zabawka
Mając do dyspozycji różne odpady: zużyte opakowania po jogurtach, pudełeczka, nakrętki z napojów, puszki, butelki, folie, rolki z papieru toaletowego, wytłaczanki, itp.) zrób eko-zabawkę. Pozostawiam wam dowolność pracy. Wykażcie się kreatywnością i pomysłowością. Życzę miłej zabawy.
Podaruj odpadom nowe życie
- „EKOPIOSENKA”
1. Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki
ref.
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat x2
2. A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło
ref.
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat X 2
3. Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć
ref.
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat X 3
https://youtu.be/pRNtFXew_VE
- „EKOLOGICZNY DOM „ – Bajka edukacyjna”
- SKĄD SIĘ BIERZE PRĄD
Bajka o prądzie
Mamo! Powiedz, skąd się bierze w gniazdku prąd?
Jak się mieści w cienkim drucie?
I czy nie chce z niego uciec?
Czy to on w żarówce świeci?
Powiedz, bo pytają dzieci.
Spójrz przez okno. Tam w oddali Widać dach potężnej hali.
Wewnątrz zaś turbiny duże Wciąż wirują w pary chmurze.
Tak się rodzi prąd – dosłownie.
Co widzimy? Elektrownię!
Mamo! Powiedzże,
czym jest prąd, bo wiedzieć chcę!
Prąd to małe elektrony,
Które gnają jak szalone.
Tylko w drutach pędzić lubią.
W drewnie, w gumie wnet się gubią.
I dlatego – sprawdźcie same,
Kable gumą są oblane.
Elektrony dzięki temu
Biegną prosto tam, gdzie chcemy:
Do czajnika, do lodówki, odkurzacza i żarówki.
I tak gnają, drogie dzieci, Że w żarówce drut aż świeci,
W odkurzaczu silnik wyje,
A zmywarka garnki myje.
Prąd pomaga w pracy mamie,
Gdy chce sprzątać, zrobić pranie.
- SKĄD NA ZIEMI JEST ENERGIA?
Rozmowa z dziećmi n/t „Skąd na ziemi jest energia”.
Skąd na ziemi jest energia? (ZE SŁOŃCA, Z OGNIA, WIATRU, WODY)
Tak, prawie cała energia dostępna na ziemi pochodzi ze słońca. Słońce ogrzewa naszą planetę – ziemię i umożliwia rozwój życia. Rośliny rosną dzięki tej energii, ale również ją gromadzą. Z energii tej korzystają zwierzęta, bo zjadają rośliny. My też uzyskujemy energię zjadając rośliny i mięso (zwierzęta).
SŁOŃCE wykorzystali do budowania elektrowni słonecznych na baterie słoneczne.
- Ludzie dawno temu nauczyli się wykorzystywać energię. Najpierw używali ognia jako źródła światła i do ogrzewania oraz gotowania jedzenia.
- Potem wykorzystali WIATR do budowania wiatraków i mielenia zboża, a potem do budowania elektrowni wiatrowych.
- WODĘ wykorzystali do budowania młynów i elektrowni wodnych.
- WNIOSEK: Mówimy, że są to źródła energii, które się nigdy nie wyczerpują – odnawialne.
Gdzie na ziemi ukryte są źródła energii?
- Węgiel kamienny
- Ropa naftowa
- Gaz ziemny
- Te źródła są nieodnawialne. Co to znaczy, że energia jest odnawialna lub nieodnawialna?
WNIOSEK : Bądź mądry - oszczędzaj energię.
● GDYBY NIE BYŁO PRĄDU...
Burza mózgów – dzieci poszukują rozwiązania problemu: gdyby nie było prądu, jak można by zastąpić urządzenia elektryczne? Dzieci podają różne rozwiązania (np. żelazko – równym składaniem ubrań, pralkę – praniem ręcznym, golarkę – maszynką do golenia, czajnik elektryczny – zwykłym czajnikiem, odkurzacz - miotła itp.). Na koniec wysunięty zostaje wniosek (samodzielnie lub z pomocą rodzica ), że są urządzenia, których nie można zastąpić. Jakie?
- WIATRAK
Potrzebujemy:
– dwie kolorowe kartki papieru w kwadracie,
– nożyczki,
– pinezki (mały gwoździk),
– patyk,
– opcjonalnie ołówek, linijkę, kredki i inne rzeczy do ozdobienia.
Wykonanie:
1. Obie kartki zaginamy po przekątnych.
2. Odmierzamy 2cm od środka na każdym zagięciu, pozostałą część przekątnych nacinamy.
3. Przekłuwamy pinezkami rogi w obu kartkach oraz środek.
4. Wszystkie narożniki z dziurkami łączymy pinezką (lub gwoździkiem – wiatrak lepiej się kręci), przekładamy przez środek i mocujemy na patyku
http://maluchwdomu.pl/wp-content/uploads/2014/10/1525161_265210710269615_5453963395378810027_n.jpg
- Gry interaktywne (ekologia, zwierzęta wiejskie, matematyka, kodowanie, język angielski, ruch, wiosna)
https://www.janauczycielka.com/gry-interaktywne/?fbclid=IwAR1VMoTLLK4McI-zGr5_gehCLi3y6s3VRnDOtf4blGb23c4UOAHaFCuGR7A
- Plansze i karty pracy
Htpp://swiatprzedszkolanki.pl/?p=493