Nagłówek Napis

Propozycje zajęć dla gr. Sówek

„Dzień dobry dla każdego, dla małego i dużego. Bo gdy się uśmiechasz, zdrowy będziesz, humor powróci zawsze i wszędzie…” Witając się z Wami w kolejnym tygodniu, bardzo dziękuję za przesyłane mi zdjęcia prac i upraw (są bardzo imponujące!).

W tym tygodniu rozmawiamy z naszymi dziećmi o tym, w jaki sposób należy dbać o planetę. Co to znaczy ekologia, ekologiczny. Nie pracujemy już w książkach, gdyż trzecią część ukończyliście, a o rozdaniu czwartych poinformujemy jeżeli czas zamknięcia przedszkoli zostanie wydłużony (miejmy nadzieję, że tak się jednak nie stanie).

  • Zaczynamy od wiersza „Nowa Moda”
    Przed odczytaniem wiersza, sygnalizujemy dziecku na co powinno zwrócić szczególną uwagę.
    - postaraj się zapamiętać którzy członkowie rodziny wzięli udział w wycieczce. Policz, o ilu środkach transportu rozmawiali.
    Czytamy dziecku wiersz:
    "W domu Oli oraz Ali
    wszyscy razem się zebrali,
    aby wspólnie pogawędzić,
     jak sobotę miło spędzić.
    Uradzili, jedząc ciasto,
    że pojadą gdzieś za miasto,
    lecz z powodu tej wycieczki
    do solidnej doszło sprzeczki.
    – Autem! – mówi wujek Tadek.
    – Na motorach! – woła dziadek.
     Na to babcia: – Autobusem!
    Mama: – Lepiej minibusem!
    Ala z Olą grzmią donośnie,
    że taksówką jest najprościej.
    Tylko tata głową kiwa,
    po czym nagle się odzywa:
    – Samochody, autobusy,
    motocykle, minibusy –
    każdy z nich okropnie smrodzi,
     a to naszej Ziemi szkodzi.
    Po co spalin jej dokładać?
    Lecz jest na to dobra rada –
    pojedziemy rowerami,
    bo nie trują spalinami.
    Poprzez lasy, łąki,
     pola pędzi Ala, za nią Ola,
    mama, tata, babcia, dziadek,
     a na końcu wujek Tadek.
    Nowa moda jest w rodzinie
    i rodzina z tego słynie,że w sobotę się wybiera
    na wycieczkę na rowerach.
    Ziemia też oddychać musi,
    bo inaczej się udusi."

    - Jakie plany miała rodzina występująca w wierszu?
    - Ilu było członków rodziny? Czy potrafisz ich wymienić?
    - Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę i ile ich było?
    -Dlaczego wybrali rowery?
    - Co znaczy słowo „moda”, „ekologiczny”?
    Kierujemy odpowiedzi dziecka tak, aby stworzyło definicję słowa ekologiczny.
  • Zabawa „Czas dla Ziemi”
    Dziecko stoi pod ścianą. Na przeciwległej ścianie przyczepiamy duży symbol kuli ziemskiej (może stać globus) i zegar.
    Przebieg zabawy: „Jeżeli nie dbamy o naszą planetę, jej czas się kurczy. Aby byłą w dobrej kondycji, a dzięki niej również ludzie na świecie, musimy pamiętać o ekologicznych nawykach. Za chwilę w zabawie wydłużymy czas naszej Ziemi. Jeżeli powiem zdanie prawdziwe, skaczesz raz do tyłu. Jeżeli zdanie będzie fałszywe, dwa kroki do przodu.”
    1. Torebki foliowe szybko się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.
    2. Rower nie produkuje spalin.
    3. Woda w oceanie może być brudna – to nikomu nie szkodzi.
    4. Czyste powietrze jest potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.
    5. Wylewanie ścieków do rzeki szkodzi rybom itp.
    Zabawa kończy się, w momencie gdy dziecku uda się dotrzeć do Ziemi
  • Ćwiczenie grafomotoryczne, samodzielne i po śladzie pisanie poznanych już liter.
    Przypominamy samogłoski (a, o, e, i, u, y) – jak się nazywają, jak wyglądają i jakim kolorem je oznaczamy.
  • Zabawa badawcza „Ile wody nam ucieka?”
    Prezentujemy dziecku napis woda i prosimy, aby z pojedynczych liter ułożyło taki sam. Zapraszamy dziecko do łazienki, odkręcamy kran w taki sposób aby woda kapała po kropelce do podstawionego naczynia. Prosimy by dziecko przewidziało, ile wody może uzbierać się w czasie wspólnych zajęć i zaznaczamy flamastrem na naczyniu. Ustawiamy zegarek, aby wiedzieć ile czasu minęło od odkręcenia kranu i pracujemy dalej.
  • Ekologiczne sudoku
    Przygotowujemy 9 kartoników z napisami 3 x woda, 3 x ekologia, 3x planeta. Dziecko układa na podłodze plansze 3x3 pola z kartek A4. Czyta zaprezentowane mu wcześniej wyrazy i układa je w taki sposób, by nie powtarzały się w rzędzie i kolumnie ( w razie problemów rodzic pomaga, wskazując sposób rozwiązania).
  • Kontynuacja zabawy „Ile wody nam ucieka?”
    Sprawdzamy na zegarku ile czasu minęło od odkręcenia kranu. Czy udało się poprawnie oszacować ilość wody? Dziecko mierzy łyżką jej ilość. Uświadamiamy w ten sposób, jak marnujemy wodę nie dokręcając kranu.
  • „Łąka” – słuchanie wiersza

"Jak tu pięknie dookoła! Strumyk szemrze, kwitną zioła,

skaczą żabki, buczą bączki – jak nie lubić takiej łączki?

Pośród kwiatków sobie łażą Ala, Ola, Staś i Kazio.

Nagle patrzą – jakiś dołek, a w tym dołku jest tobołek.

Staś tobołek wyjął z dołka, po czym zajrzał do tobołka… a tam…

– Patrzcie! Stos papierków, trzy butelki, pięć cukierków, jedna guma…

– Już wyżuta… – Dwie gazety i pół buta, dwie torebki, cztery puszki…

– I zużyte trzy pieluszki! – Ktoś na łące biwakował i te śmieci tu wpakował.

– Cichcem, milczkiem, po kryjomu… – Zamiast zabrać je do domu.

– Wiecie, jak tak dalej będzie, jak będziemy śmiecić wszędzie,

to się Ziemia zdenerwuje, tak że każdy pożałuje!

– Będzie miała dość brudasów, bo jest miła, lecz do czasu!

– Zagra wszystkim nam na nosie i przepadnie gdzieś w kosmosie,

a my zostaniemy sami, płynąc luzem pod gwiazdami…

– A więc póki krąży w kółko, niech się brudas puknie w czółko!!!

Jak naśmiecisz, to posprzątaj. A jak nie – to marsz do kąta."

 

- Jakie miejsce dzieci wybrały na wycieczkę?
- Jak mogły się czuć gdy spacerowały po czystej łące?
- Co znalazły na łące i jak się wtedy poczuły?
- Dlaczego ktoś zostawił śmieci na łące?
- Jak się zachować gdy ktoś zaśmieca otoczenie?

  • „Akcja – segregacja”
    Rozmawiamy z dzieckiem o tym, w jaki sposób w domu segregujemy odpady. Prezentujemy napisy; papier, szkło, plastik. Możemy pokazać worki w odpowiednim kolorze i poprosić o dopasowanie napisu do worka. Dajemy również dziecku rzeczy do posegregowania w odpowiednich workach (odpady z codziennego użytku). Prosimy o określenie w którym worku jest mniej, a w którym więcej śmieci i o ile. 
  • „Podwodny świat” – praca plastyczna z opakowań
     Z folii bąbelkowej tworzymy ocean, pod nią naklejamy papier zielony i niebieski, lub bibułę. Następnie zwierzęta i rośliny robimy z materiałów wykorzystanych w poprzednim zadaniu do segregacji. Ośmiornicę łatwo zrobić z rolki po papierze albo plastikowego kubeczka, ukwiały ze słomek do napojów. Można wykorzystać małe, plastikowe opakowania oraz ich pokrywki, zakrętki po napojach. Dziecko uzupełnia pracę fragmenatami papieru kolorowego, drucików, sznurków. Myślę, że fantazja dzieci pozwoli im stworzyć piękne dzieła, takie jak do tej pory miałam okazje oglądać.

    Powrót do wyboru aktualności