Nagłówek Napis

Propozycje zajęć dla gr. Sówek

Drodzy rodzice! Jutro, tj. poniedziałek 27 kwietnia rozdajemy Państwu kolejną, czwartą część naszych książek. Bardzo proszę o uzupełnienie ćwiczeń przeznaczonych na zajęcia w ubiegłym tygodniu. Od strony 1 do 4 mamy karty pracy dotyczące tematu realizowanego w ubiegłym tygodniu.

  • Zapoznajemy dzieci z literką
    - 5l. „z jak zebra”
    -6l „z jak zegar”

Liczymy sylaby zawarte w wyrazie (dzieci klaszczą, tupią), układamy model głoskowy wyrazu (czerwone samogłoski, niebieskie spółgłoski). Dziecko przelicza głoski wspomagając się polami modelu. Prezentujemy sposób pisania, zwracając uwagę na kierunek pisania litery „Z

  • 6l. „Mniej niż więcej” - zabawa matematyczna (potrzebujemy; 2 paski, 8 butelek, 2 jednakowe paski papieru)
    Wprowadzenie znaków mniejszości i większości, rozumienie zadań z treścią.
    Formułujemy dwa koła na dywanie. Czytamy opowieść, ilustrując ją: „W pewnej Sali stały dwa kosze na śmieci (kładziemy dwie pętle z pasków). W jednym z nich leżały trzy butelki (wkładamy trzy butelki do jednej pętli), w drugim pięć butelek (wkładamy 5 butelek do drugiej pętli). W którym koszu było więcej butelek?” Dziecko wskazuje, a rodzic kontynuuje opowieść: „Wielka szufla śmieciarki otwiera się szeroko w tę stronę, gdzie jest więcej śmieci. Jak myślisz, w którą stronę się otworzy?” Rodzic układa znak > z dwóch pasków papieru pomiędzy pętlami. Opowiadamy kilka takich krótkich opowieści by utrwalić schemat zadania. Kolejny krok, to ilustrowanie zadania cyframi, a nie przedmiotami. (praca z książką str. 4)

 

Temat tego tygodnia „Tajemnice książek”

  • Zaczynamy od zabawy „Gdzie jest f?”
    Dajemy dziecku kartkę A4, 10 kasztanów i 2 koraliki (mogą być inne elementy do przeliczania, nakrętki, guziki, klocki itp.)
    Wymieniamy dziecku słowa, które zawierają głoskę f na początku, w środku lub na końcu. Dziecko układa na kartce tyle kasztanów ile głosek mają te słowa. Następnie prosimy aby w miejsce głoski f zamiast kasztana ułożyły koralik. Proponowane słowa: fotel, farba, flaga, foka, kufer, lufa, telefon, żyrafa, fotograf, elf, klif, gryf.
  • „Fotelik” – zabawa ruchowa
    Siadamy na dywanie za dzieckiem, obejmujemy go ramionami i nogami. Wspólnie kołyszemy się w „foteliku”. Po chwili następuje zamiana ról. Można włączyć muzykę relaksującą.
  • „Ulubiona książka”
    Zachęcamy dziecko, aby opowiedziało o swojej ulubionej książce. Kto jest jej bohaterem i jaką historię przedstawiono. Następnie pytamy z czego zrobione są książki? Kierujemy rozmowę tak, aby dziecko doszło do wniosku, że książki mogą być też elektroniczne, do czytania i słuchania (ebooki i audiobooki).
  • Zapoznanie z literką
    - 5l „f jak farby”
    -6l „f jak fotel”
    Prezentujemy dziecku literkę małą i dużą, dziecko liczy sylaby zawarte w wyrazie (klaszcze, tupie). Układamy model głoskowy wyrazu z pól niebieskich i czerwonych. Co nam przypomina literka f? Z czym się kojarzy? Prezentujemy kierunek pisania litery f i F.
  • Wysłuchanie opowiadania „Jak powstaje książka?”
    https://www.youtube.com/watch?v=IsJD930hqgQ
    - W jaki sposób Ada i Adam pomagali robić papier?
    - W jaki sposób tworzono książki przed pojawieniem się nowoczesnych drukarni?
  • Księgarnia, biblioteka – tłumaczymy dziecku jaka jest różnica między księgarnią, a biblioteką nie używając określeń wprost, aby dziecko samo zdefiniowało pojęcia.
  • Wiersz „Wielki skarb”
    Czytamy dziecku wiersz, prosząc aby dziecko zapamiętało o czym, zdaniem autorki wiersza, opowiadają książki.

    Mam przyjaciela- wielki skarb,
    największą radość w świecie.
    Któż to? Aha, nie powiem, nie...
    Z łatwością odgadniecie.

    Chciałbym z nim przebywać cały dzień,
    lecz mi nie daje niania.
    Ej, Jurku, chodź, na spacer czas,
    dość tego czytania.

    Tak, książka to przyjaciel mój-
    przyjaciel prawie żywy.
    On opowiada cudów moc,
    o świecie prawi dziwy.

    O górach, morzach niesie wieść,
    o naszej, własnej ziemi,
    wypowie wiersz lub cudną baśń-
    czym?- Literkami swymi.

    Więc cieszę się, że książkę mam.
    Och, czytać pragnę wiele!
    Nie niszczę ich, bo książki me-
    najlepsi przyjaciele.

- Jakie inne informacje możecie znaleźć w swoich ulubionych książkach?
- Co oznacza sformułowanie „książka moim przyjacielem”?
- Czy autorka miała na myśli takiego przyjaciela, z którym można się bawić, biegać?

  • Ćwiczymy pamięć
    Uczymy dziecko na pamięć wybranych kilku strof wiersza, może ktoś się odważy i nauczy całego?
  • Jeżeli mają państwo w domu zabawkowe pieniądze, proponuję umożliwić dziecku zabawę w księgarnie. Przygotować książki, na karteczkach napisać ceny (5zł, 7zł, 10zł, 20zł). Dziecko ma za zadanie kupić co najmniej 3 książki w dowolnych cenach, samo wyliczając pieniądze na zakup.
  • Zagadki - rymowanki (odpowiedź powinna rymować się z zagadką)

1. W Krakowie mieszka wawelski smok,
     co zieje ogniem przez cały…. (rok)

2. Kto z krasnalami w tym domku mieszka?
   To jest na pewno Królewna… (Śnieżka)

3. Kto był dobry dla Kopciuszka,
   Chrzestna matka, czyli…(wróżka)

4. Czerwony kapturek do babci wędrował,
   Lecz wilk się zaczaił za drzewem się…(schował)

5. Groźna baba jaga domek ma z piernika.
   Kto ją spotka w lesie, niechaj prędko…(zmyka)

6. Gdy kot buty dostał,
   Janek księciem…(został)

7. Rzecz to znana, całkiem pewna
   Że Pinokio powstał z…(drewna)

 

 

Powrót do wyboru aktualności