KSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM
W tym tygodniu naszym tematem będą książeczki , zważywszy na obecną sytuację , mamy sprzyjające warunki na to , by czytać więcej i by dzieci w sposób spontaniczny sięgały po książeczki , same czytały proste wierszyki ( 6- l ) , oglądały obrazki i stawiały pytania dotyczące poznawanych historii .
Witamy wszystkie dzieci i wszystkich rodziców .
Mamy nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi i często korzystacie
ze świeżego powietrza .
W tym tygodniu naszym tematem będą książeczki ,
zważywszy na obecną sytuację , mamy sprzyjające warunki na to ,
by czytać więcej i by dzieci w sposób spontaniczny sięgały po książeczki ,
same czytały proste wierszyki ( 6- l ) , oglądały obrazki
i stawiały pytania dotyczące poznawanych historii .
1.Poznanie przez dzieci wiersza ;- B.S.Kossuth - WIELKI SKARB .
Mam przyjaciela - wielki skarb ,
największą radość w świecie .
Któż to ? Aha , nie powiem , nie ..
Z łatwością odgadniecie .
Chciałbym z nim przebywać cały dzień ,
lecz mi nie daje mama .
-Ej ,Jurku , chodź, na spacer czas ,
dość już tego czytania !
Tak , książka to przyjaciel mój -
przyjaciel prawie żywy .
On opowiada cudów moc ,
o świecie prawi dziwy .
O górach , morzach niesie wieść ,
o naszej , własnej ziemi ,
wypowie wiersz lub cudną baśń -
czym ? Literkami swymi .
Więc cieszę się , że książkę mam ,
Och , czytać pragnę wiele !
Nie niszczę ich , bo książki me
- najlepsi przyjaciele .
2. Omówmy z dzieckiem ten wiersz , stawiając dziecku proste pytania typu ;-
O czym opowiada wiersz ?
Jakie słowo w tym wierszu określa książkę ?
Dlaczego nazwano książkę przyjacielem ?
Czy ty również uważasz , że książka może być przyjacielem ?
Dlatego tak uważasz ? .
Jak należy obchodzić się z każdą książeczką ?
3. Ulubiona książka .
Rodzice zachęcają dziecko , by zastanowiło się ,
jaka jest jego ulubiona książka ,
kto jest jego głównym bohaterem ,
jaką historię w niej przedstawiono .
Dziecko opowiada w sposób komunikatywny .
Można uzmysłowić dziecku , że książki mogą być różne - do czytania lub słuchania
( albumy , atlasy , beletrystyka , książki obrazkowe , komiksy , książki elektroniczne -
e- booki i audiobooki ).
4. F, f - jak fotel . - Wprowadzenie literki F, f w oparciu o wyraz - fotel - dzieci starsze .
Dziecko tradycyjnie układa najpierw schemat , a potem model wyrazu z kolorowych głosek .
Przelicza głoski , liczy sylaby .
Rodzice prezentują dziecku literkę F, f .
Dziecko określa z jakich elementów się składa ,
Stara się odnaleźć podobieństwa tej litery z literami dotąd poznanymi ,
Mówi o swoich skojarzeniach np-;z przedmiotami ,
Stara się narysować literkę w powietrzu , na dywanie ,
Rodzic daje dziecku kawałek firanki i proponuje , by dziecko ułożyło z niej literkę F .
5 . 6- l -Próbują czytać nowy tekst z literka F, f w nowych kartach pracy ,
....5-l - wykonują ćwiczenia również w nowych kartach pracy wg kolejności .
.....4-l - pracują w kartach pracy wg ustalonej kolejności lub uzupełniają zaległości .
.....3-l - kolorują swoje , ulubione książeczki .