Nagłówek Napis

Witam Kochane Ananaski oraz Was Drodzy Rodzice!

Mam nadzieję, że wypoczęliście i macie mnóstwo energii na kolejny tydzień naszego "Domowego Przedszkola". W tym tygodniu będziemy realizować blok tematyczny "Polska to mój dom". Serdecznie zapraszam do pogłębiania wiedzy na temat NASZEJ Ojczyzny.

1. Drogie dzieci na dobry początek zagadka.

Pytanie nietrudne

– to każdy przyzna:

jak się nazywa

twoja Ojczyzna? /Polska/

 

Znakomicie oczywiście, że Polska!

 

„Co to jest Polska?” – porozmawiajcie na podstawie treści wiersza Czesława Janczarskiego. https://www.youtube.com/watch?v=GowHrDB7Tj8

- Co to jest Polska? –

spytał Jaś w przedszkolu

Polska – to wieś

i las,

i zboże w polu,

i szosa, którą pędzi

do miasta autobus,

i samolot, co leci

wysoko nad tobą.

Polska – to miasto,

strumień i rzeka,

I komin fabryczny,

co dymi z daleka,

a nawet obłoki,

gdy nad nami mkną.

Polska to jest także

twój rodzinny dom.

A przedszkole? Tak – i przedszkole,

I róża w ogrodzie, i książka na stole.

 

Rodzic zadaje dzieciom pytania: Jakie pytanie zadał Jaś w przedszkolu? Co to jest Polska według autora wiersza?, Co to jest Polska według Was?, Co według Was oznacza słowo Ojczyzna? 

2. Poznajemy majowe święta – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej. „Majowe święta”. Drodzy Rodzice włączcie dzieciom opowiadanie, jeżeli okaże się niezrozumiałe to poniżej jest tekst opowiadania zawsze można je przeczytać.

https://www.youtube.com/watch?v=WRCFRLGsZY0

Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola.

Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić

flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu.

– Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil.

– I ja też – powiedział Daniel.

– A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne

święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych…

Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo

przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie.

– To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada

Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych

krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących

ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy

Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to

rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę

po to, żeby wszystkim lepiej się żyło.

– A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać?

– Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść

do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani.

– Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum

zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe

majowe święta.

Na ścianie wisiała wielka flaga Polski.

– O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym

plakacie?

– To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś

obchodzono Święto Pracy.

– A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku?

– To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja

3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy

królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali.

Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.

– Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady.

– Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.

 

Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania dziecku do tekstu:

* Jakie barwy ma flaga Polski?

* Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?

* Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?

* Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?

3. Orzeł czy reszka?- zabawa z rymowanką 

Rodzic z dzieckiem recytują wierszyk. Podając sobie złotówkę. Osoba, która trzymała monetę, kiedy zakończył się wierszyk, podrzuca ją. Jeśli wypadnie orzeł, rodzic wymienia dowolny wyraz (np. Polak, Polska, herb, flaga, góry, Tatry, kraj, symbol, stolica, miasto, syrena), a dziecko dzieli go na sylaby. Jeśli wypadnie reszka dziecko pokazuje dowolne ćwiczenie, a rodzic go powtarza.

 Joanna Wołoch-"Orzeł czy reszka"

Orzeł czy reszka?  

Pędzi po kole srebrna moneta,

z ręki do ręki szybko ucieka.

Jeśli wyrzucisz reszkę, to wiesz –

wykonaj ćwiczenie takie, jak chcesz.

Kiedy orzełek na rękę spadnie,

podziel wyraz na sylaby ładnie.

4. Jakie są nasze Symbole Narodowe? Drogi Rodzicu włącz dziecku filmik, na pewno pozwoli utrwalić mu wszystkie symbole narodowe naszego kraju.

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

5. Zapoznanie z hymnem narodowym.

Rodzic może zapytać dziecko: Co charakterystycznego oprócz flagi i godła ma każdy kraj?

Na baczność stoimy, kiedy go słuchamy.

O ciszę i powagę zawsze wtedy dbamy. /hymn/

 

Hymn Polski – Mazurek Dąbrowskiego.

https://www.youtube.com/watch?v=AJsWz9SlpfA

Pamiętajcie dzieci, że podczas śpiewania (słuchania) hymnu obowiązuje odpowiednia postawa. Jaka? Oczywiście stojąc na baczność.

Hymn napisano bardzo dawno temu, dlatego są w nim słowa, których już dzisiaj się nie używa. Rodzic może zapytać : W jakich sytuacjach śpiewamy hymn Polski? Gdzie można zauważyć flagę Polski? Gdzie widziałyście godło Polski? Gdzie w przedszkolu znajduje się godło Polski?

6. „Białe orły”– zabawa ruchowa. Dziecko biega przy skocznej muzyce naśladując lot orła (ręce w bok, poruszane jak skrzydła). Na przerwę w muzyce mówimy „Orły lądują”, a dziecko zatrzymuje się i opuszcza ręce. Powtarzamy kilka razy. . 

7. Zabawa dydaktyczna pt „Prawda czy fałsz?”

Nasz kraj to Polska. P

W godle Polski jest wrona. F

W godle Polski jest biały orzeł. P

Polska flaga jest biało - czerwona. P

Symbole narodowe to flaga, godło i hymn. P

Katowice jest stolicą Polski. F

8. „Flaga Polski”-przygotujmy po pięć białych i czerwonych papierowych prostokątów. Niech dziecko nazwie ich kształt i kolory. Poprośmy by z jednej strony zebrało tylko czerwone, a z drugiej tylko białe prostokąty, a następnie je przeliczyło. Teraz ułóżmy z nich flagę Polski, pomóżmy utrwalić dziecku kolejność kolorów.

Karty pracy do pobrania:

 

https://cloud6n.edupage.org/cloud?z%3Ap8tTpDVqxS6DUOVVyJJLRSLZdUPdQ%2BYlpUQ1PqEaut2hw3z6Wclv9QdUjL0XJ3Ql

https://cloud1n.edupage.org/cloud?z%3AKdH%2FHM5MiYViiNIKlWOdTFDFqAUYyJn0eTgIimBA%2BCpgfZ7xOiu17W67hWEKWqvx

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-flaga-polski.html 

 

Powrót do wyboru aktualności