Nagłówek Napis

Propozycja zajęć I zabaw gr. "PSZCZÓŁKI" i "MOTYLKI"- 04.05.2020 - 08.05.2020

Witam kochane dzieci oraz Was Drodzy rodzice !!! Kolejny tydzień zabaw i zajęć przed nami, niestety nadal w domu. W tym tygodniu postaramy się rozbudzić wasze zainteresowania czytelnicze i mam nadzieję, że się to uda. Podczas wykonywania zadań dowiecie się jak powstaje książka i papier, także jak nauczycie się szacunku do książek. Zachęcam was gorąco do stworzenia własnej książeczki i zakładki do książki. Życzę miłej zabawy. Dziękuję za przesłane zdjęcia prac plastycznych, są wspaniałe. Możecie je podziwiać w galerii naszej przedszkola. Zachęcam do dalszej współpracy w tworzeniu naszej galerii.

TEMAT TYGODNIA: " TAJEMNICE KSIĄŻEK"

  • JAK POWSTAJE KSIĄŻKA” – Magdalena Tokarczyk

Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają

 i jaką drogę do nas przemierzają.

Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek.

Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.

Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.

Ale na tym nie koniec, musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…

 Całymi godzinami, dniami, a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,

 a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.

W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,

bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…

Recenzent poprawki nanosi sprawnie,

a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.

 Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.

W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie

 i tak tysiące książek powstanie.

 Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.

W księgarni książkę możemy zakupić,

a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.

Lecz gdy ją już przeczytamy, to w kąt nie rzucamy,

 ale na półkę ładnie odkładamy.

Rozmowa na temat wiersza kierowana pytaniami: Jak nazywają się osoby które pracują przy tworzeniu książki? Jak nazywają się  te zawody?; gGdzie można kupić, a gdzie wypożyczyć książkę?

https://youtu.be/icdV3QZb10Q

  • JAK NALEŻY DBAĆ O KSIĄŻKI

Od książki kilka słów

Chociaż jestem książką,

Co lubi być czytana,

Dzisiaj kilka zasad mam do przekazania.

Zanim zaczniesz czytać,

Umyj rączki swoje,

Aby czyste były wszystkie kartki moje.

Zanim czytać zaczniesz,

Jeszcze jedna rada –

czytać przy jedzeniu czytać nie wypada.

I na rogi karek też uważaj proszę,

Bo pogięte strony potem w środku noszę.

Czuję wtedy smutek i trochę mnie to boli.

Ładne, czyste książki chyba każdy woli.

Nie wyrywaj kartek bo to strony moje,

W których zapisane bajki, wiersze twoje.

Czytaj mnie uważnie,

Słuchaj moich treści.

Czy jesteś ciekawy, co się w środku mieści?

A gdy czytać skończysz,

Odstaw mnie na miejsce,

Byś kolejnym razem mógł poczytać jeszcze.

  • ZAKŁADKA DO KSIĄŻKI – praca plastyczna

Zrób swoją zakładkę do książki, która będzie służyła ci do zaznaczania strony w książce, dzięki której łatwo i szybko odnajdziesz stronę w książce, którą czytasz z rodzicami lub w twojej książeczce  do pracy z kartami pracy.

Inspiracje do pracy plastycznej – zakładka do książki

http://bpgwlodawa.pl/wp-content/uploads/2014/04/kz2.jpg

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/SH0_AhTCMCFnaM76lW6DGcb1fFzxZAm9u47bIw2o1aJm5j30K97oh7BCKmRoXXdFOWIi6QgTgPbJOAo65Xi3r2EXWxXhEvT4WmTV

  • PIOSENKA „LUBIMY BAJKI”

1. Oj rety, rety, co tu się dzieje,

wszędzie są wróżki i czarodzieje.

To nie do wiary, ja chyba śnię,

wszystko, co zechcę, to spełnia się!

 

Ref.: No, bo my lubimy bajki,

wtedy, kiedy jest nam źle.

My lubimy takie bajki,

które dobrze kończą się.

 

2. Jeden ruch różdżką, jedno zaklęcie,

oto księżniczka tańcuje z księciem.

Wróżka Kopciuszka stroi na bal,

tylko macochy trochę mi żal.

 

Ref.: No, bo my lubimy bajki,

wtedy, kiedy jest nam źle.

My lubimy takie bajki,

które dobrze kończą się.

 

3. Abrakadabra, hokus-marokus,

w czarach jest siła i mnóstwo pokus.

Dla czarodzieja przestroga ta,

aby nie zbudził śpiącego zła.

 

Ref.: No, bo my lubimy bajki,

wtedy, kiedy jest nam źle.

My lubimy takie bajki,

które dobrze kończą się. (×2)

https://youtu.be/L2PQj85PYDY

  • JAK POWSTAJE PAPIER?

Tajemnice drzewa

Drzewa w lasach spełniają  bardzo ważną rolę. To dzięki nim w przedszkolu i w domu możemy rysować obrazki na kartkach, czytać i oglądać ulubione książki i komiksy, składać samoloty z papieru i układać puzzle! Otóż papier, który jest do tego potrzebny, produkuje się właśnie z drzew, a dokładnie z drewna. Kiedy drzewo jest już wystarczająco duże, drwale ścinają je ponad korzeniami. Następnie odcinają wszystkie gałęzie  i same pnie drzew przewożą do fabryki papieru, czyli papierni. Tutaj w fabryce ściąga się korę  i takie drewno sieka się na drobne kawałki. Powstaje masa, do której dodaje się różne składniki, m.in. barwnik, który decyduje, jaki papier będzie miał kolor. To wszystko jest mieszane w bardzo dużym naczyniu, które nazywamy kadzią. Taka masa papiernicza jest następnie rozkładana na olbrzymich sitach, gdzie schnie i jest rozwałkowywana. Gotowy papier zwijany jest w duże bele. Takie bele można pociąć na arkusze papieru.

Po wysłuchaniu opowiadania dziecko odpowiada na pytania: Jak wygląda drzewo? Kto ścina drzewa w lesie? Gdzie przewożone są pnie? Co się dzieje z drewnem w papierni.

https://youtu.be/xdfpRSZVgFI

  •  BAJKOWE ZAGADKI

Jaka to dziewczynka ma roboty wiele,

a na pięknym balu gubi pantofelek(KOPCIUSZEK)

 

Łatwo mnie poznacie, gdy bajkę wspominacie.

Chodziłem tam w butach, miałem lżejsze życie(KOT W BUTACH)

 

Chociaż kłopot z wilkiem miała,

wyszła z opresji zdrowa i cała(CZERWONY KAPTUREK)

 

U krasnoludków mieszkała,

gdy jej zła macocha jabłko dała(KRÓLEWNA ŚNIEŻKA)

 

Dwa łasuch tym się szczycą,

że wygrały z czarownicą(JAŚ I MAŁGOSIA)

 

Bardzo wiele przygód miała drewniana chłopczyna,

Zanim z ojcem się spotkała w brzuchu rekina(PINOKIO)

 

Powiedz, który to niedźwiadek

Prosiaczka jest sąsiadem,

sąsiadem Kłapouchego

i Krzysia małego kolegą?(KUBUŚ PUCHATEK)

 

W jakiej bajce spotkasz, dziadka z długa brodą,

Chałupkę starą i sieci nad wodą(O RYBAKU I ZŁOTEJ RYBCE)

 

Gdy mała księżniczka chrzczona była,

zła macocha urok na nią rzuciła ( ŚPIĄCA KRÓLEWNA)

 

  • WYSŁUCHANIE WIERSZA PT. „BAŚNIE”

―Dlaczego kochamy baśnie ?

―O! Właśnie .

―No bo się dzieją za rzeką ...

―Daleeeko .

―Za lasem , górą , za morzem ...

―Być może .

―Przed laty lub dawno temu ...

―A czemu ?

―W baśniach ten zły jest karany ...

―O rany !

―Nagroda czeka dobrego...

―Co z tego?

―Jest w nich król i są czary ...

―Król stary .

―Książę ,Kapturek Czerwony ...

―Zmyślony .

―Są także baśnie z królewną ...

―Na pewno ?

―Z wróżką i krasnoludkami ...

―Czasaaami .

―Nawet ze smokiem , z rycerzem ...

―Nie wierzę .

―Przeczytaj jedną – zobaczysz !

―To znaczy ?

―Z pewnością cię zaczaruje !

―Żartujesz...

―A co przeczytasz nim zaśniesz ?

―No ... baśnie !

  • MOJA POLISENSORYCZNA  KSIĄŻECZKA – przestrzenna praca plastyczna

 Zadaniem jest stworzenie książki, za pomocą której będziecie mogli opowiedzieć o uczuciach, jakie wam towarzyszą w domu. Książka nie  może zawierać słów. Wszystkie  informacje mogą być z niej odczytane  tylko  za pomocą  dotyku, np. delikatny,  mięciutki materiał może kojarzyć się z czymś miłym, czymś co lubisz. Możesz wykorzystać także do tego: nasiona, tkaniny, patyczki, kamyczki, piasek, koraliki, brokat itp.  Obrazki do książki mogą być narysowane samodzielnie lub wydrukowane i wypełnione jakimś materiałem.  

 Życzę miłej zabawy.

  • ZABAWY Z KSIĄŻKĄ

Ułóż  książki w wyznaczonym miejscu "kącik książek". Między książkami umieść  piłkę. Dziecko wskazuje, który przedmiot jest inny niż książki. Zastanawia się jak można nazwać wszystkie książki razem (pojęcie zbioru).

Przykłady zabaw z książką:

wybierz ze zbioru książkę, której okładka przedstawia……(np. królewnę, samochód, drzewo itp.)
 wybierz ze zbioru książkę, która ma twardą okładkę

wybierz ze zbioru książkę, która ma miękką okładkę

Wybierz ze zbioru największą   książkę

Wybierz  ze zbioru najmniejszą  książkę

Wybierz ze zbioru najgrubszą książkę

Wybierz ze zbioru najcieńszą książkę

Ułóż książki w jednym rzędzie: (10 książek)

Policz książki, licząc od lewej strony

Policz książki licząc od prawej strony

Wskaż trzecią, piątą, siódmą, dziewiątą książkę licząc od lewej strony

Wskaż drugą, czwartą, szóstą, ósmą książkę licząc od prawej strony

Licząc od lewej strony nad drugą książką połóż kredkę

Licząc od lewej strony  pod piątą książką połóż klocek

  • POZNAJEMY  F, f

„F – jak fotel” –  analiza i synteza słuchowa wyrazu   podstawowego – FOTEL. Poprawna artykulacja wyrazy podstawowego. Wprowadzenie litery F, f. Zaprezentowanie sposobu  pisania litery-  (6 – latki – Karta pracy nr 4 str. 5 – 6)

„ F jak farby” -  analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego – FARBY. Poprawna artykulacja wyrazu podstawowego - (5 - latki – Karta pracy nr 4 str. 5 a,b)

 

Praca z Kartami  Pracy:

Karta Pracy nr 4  str. 5-10  ( 6 – latki)

Karta Pracy nr 4 str. 5- 8 (5 – latki)

Karta Pracy nr 2 str.  30 - 32   (4 – latki)

 

         Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szcęśliwych ludzi.

          Jest na to sposób - czytajmy dzieciom!

          Potrzeba kontaktu z książką nie powstaje u dziecka spontanicznie,

          dlatego musi ją wzbudzić nauczyciel  lub  rodzic. 

          Od dawna wiadomo, że najpiękniej czyta mama i tata,

          Zapraszamy zatem Rodziców aby głośno czytali swoim pociechom ciekawe, mądre i zabawne książeczki. 

          Na Wasze wyjątkowe zdjęcia  jak czytacie dzieciom z niecierpliwością czekamy!

 

 

 

 

 

Powrót do wyboru aktualności