„SÓWKI” DO PRACY :)
Drodzy Rodzice! W tym tygodniu rozmawiamy z dzieckiem o Polsce, jako kraju, w którym mieszkamy oraz jako kraju, który należy do Unii Europejskiej.
- Pokazujemy dziecku mapę z zaznaczonym konturem Polski, obok obraz flagi Polski, a po przeciwnej stronie – godło Polski.
Zadaniem dziecka jest wskazywanie symboli pojawiających się w treści wiersza.
Czytamy wiersz „Polska” M. Strzałkowskiej
„Polska leży w Europie.
Polska to jest kraj nad Wisłą.
Polska leży nad Bałtykiem.
I to wszystko? Nie! Nie wszystko!
Polska naszą jest ojczyzną -
Tu żyjemy, tu mieszkamy.
Tu uczymy się, bawimy,
I marzymy, i kochamy.
Herb, czasami zwany godłem,
To jest wspólny znam rodaków.
Orzeł na czerwonej tarczy
To odwieczny herb Polaków.
Flaga jest symbolem państwa,
Tak wygląda polska flaga -
Biały kolor to szlachetność,
Czerwień – męstwo i odwaga.
Polskim Hymnem Narodowym
Jest „Mazurek Dąbrowskiego”.
„Jeszcze Polska nie zginęła” -
Któż z Polaków nie zna tego.
- „Gdzie jest j?” – zabawa słuchowa
Czytamy powoli ten sam wiersz „Polska” Zadaniem dziecka jest przykucnąć, gdy usłyszy słowo z głoską j na początku, na środku lub na końcu wyrazu. Jeżeli dziecko się pomyli, to staje na jednej nodze, aż do następnego słowa z j. Można mu pomóc, akcentując właściwe słowa. - Mazurek Dąbrowskiego
Wprowadzamy dziecko do właściwego słuchania Hymnu Narodowego.
- W jakich okolicznościach słyszymy hymn Polski?
- Dlaczego „Mazurek Dąbrowskiego” jest odgrywany, gdy Polacy zwyciężą w ważnym turnieju?
- W jaki sposób powinniśmy śpiewać hymn?
Powtarzamy z dzieckiem tekst hymnu (2 zwrotki) następnie odtwarzamy nagranie i prosimy, aby dziecko spróbowało zaśpiewać zachowując odpowiednią postawę.
- „Godło Polski” – prezentujemy dziecku godło i prosimy aby wymieniło charakterystyczne cechy. Następnie dziecko maluje na czerwonej kartce z bloku Godło Polski palcami zanurzonymi w białej farbie (można odbić dwie dłonie obok siebie). Dokleja koronę ze złotego lub żółtego papieru i wycina kształt Godła odrysowując szablon przygotowany przez rodzica.
- Przygotowujemy napis POLSKA (każdą literę oddzielnie), wspólnie odczytujemy go z dzieckiem. Następnie prosimy, aby samodzielnie spróbowało ułożyć napis.
- Znajdź rymy – zabawa ruchowo-słuchowa
Dziecko stoi, czytamy mu rymowankę, którą powtarza skacząc przy tym obunóż, raz w lewo, raz w prawo.
„Zosia koszyk grzybów niesie,
Bo od rana była w (lesie)”
„Wojtek chciałby pójść do lasu,
Ale nie ma na to (czasu)”
„Tutaj rosły dwa maślaki,
Ale zjadły je (ślimaki)”
„Julek na łące był dzisiaj z rana,
I widział tam żaby oraz (bociana)”
„Stasio na łące spotkał ropuchę,
Co polowała właśnie na (muchę)”
- Zagadki znad Wisły
Pokazujemy dziecku mapę Polski. Wspólnie wyszukujemy miejsce, skąd wypływa Wisła, odczytujemy nazwy miast, przez które przepływa w drodze do morza. Następnie czytamy dziecku zagadki dotyczące tych miast i prosimy aby spróbowało je odgadnąć.
„Zagadki znad Wisły” Elżbieta Śnieżkowska -Bielak
Zagadka pierwsza
Popłyniemy Wisłą. Razem z rybitwami,
Zobaczymy miasta, co leżą przed nami.
Już zakręca rzeka i czule oplata
Miasto, co pamięta dawne dni i lata.
Bogactwo i chwałę, mężnych królów wielu,
Którzy tu rządzili na polskim Wawelu.
Każde dziecko teraz na pewno odpowie,
Gdzie jest zamek Wawel? No, proszę?
W (Krakowie)
Zagadka druga
Na brzegu Syrenka, miasta swego broni.
Tarczą się osłania i miecz trzyma w dłoni.
Dalej – Stare Miasto – Barwne kamieniczki.
Zbiegają ku Wiśle wąziutkie uliczki
Zamek, a przed zamkiem na szczycie kolumny
Stoi sam król Zygmunt z miasta swego dumny.
Więc jakie to miasto, gdzie wciąż mieszka sława?
To stolica Polski, a zwie się (Warszawa).
Zagadka trzecia
Teraz popłyniemy do miasta pierników,
Sporo się dowiemy tu o Koperniku.
Kiedy wyruszymy ulicami miasta,
Pomnik astronoma przed nami wyrasta.
To jego nauka sprawiła, że może teraz kosmonauta
W gwiezdne mknąć przestworze. Pierniki tu lepsze
Niż piecze babunia gdzie dopłynęliśmy?
Do miasta (Torunia).
Zagadka czwarta
Płyńże, miła Wisło, płyń, Wisło szeroka!
Wtem, słońce zabłysło – Przed nami zatoka!
Wisła z sinym morzem zostać zapragnęła
i o rannej zorzy do morza wpłynęła.
Patrzy na ich przyjaźń Neptun i po pańsku
informuje Wisłę,
Że jest wreszcie w (Gdańsku).
- J jak jama – prezentacja litery w wyrazie. Podział na sylaby, głoski. Układanie schematu głoskowego wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i z pół czerwonych (samogłoski). Prezentujemy sposób pisania litery j i J zwracając uwagę na kierunek jej pisania i miejsce w liniaturze.
- Symbole Unii Europejskiej
Przygotowujemy dwa obrazki: flaga Polski i flaga Unii Europejskiej. Każda ilustracja jest ukryta pod kartką podzieloną na 9 nierównych części. Na każdej części kartki napisane są liczby od 7 do 15. Zadaniem dziecka jest rzucanie dwiema kostkami (albo dwa razy jedną), dodawanie wyrzuconych oczek i odkrywanie odpowiednich części kartki. Po każdym rzucie dziecko może próbować odgadnąć jaki symbol ukrywa się pod kartką. Kiedy zagadka zostanie rozwiązana prosimy dziecko o porównanie wyglądu obu flag.
Na podsumowanie zmagań tego tygodnia wiedzy o Polsce, mamy do rozwiązania Quiz. Każda dobra odpowiedź, jaką dziecko udzieli (samodzielnie) odsłoni jeden puzzel zdjęcia-niespodzianki
https://view.genial.ly/5ea6b6ea075c7c0dc028334f/game-quiz-o-polsce?fbclid=IwAR3dxN2mmre820CSb2if2oEllvc2y76EInWsMknHLHPgBhoHEUsOSUS5r14
Przypominam, że w książce realizujemy zadania w temacie „Polska to mój dom”
Wszystkim Sówkom życzę powodzenia!