Witam moje kochane Ananaski :)
Zapraszam do zapoznania się z nową propozycją zajęć na kolejny tydzień. W tym tygodniu przeniesiemy się do krainy muzyki. Muzyka towarzyszy nam przez całe życie i daje nam wiele radości. Życzę wam moje przedszkolaki, aby ta radosna muzyka była z nami przez cały czas trwania tej długiej i niekończącej się kwarantanny. Pozdrawiam Was i mocno ściskam:)
PROPOZYCJA ZAJĘĆ 11-15.05
1.Wysłuchanie opowiadania „W krainie muzyki”.
Dawno, dawno temu, a może całkiem niedawno, daleko stąd, a może całkiem blisko w dużym domu, a może całkiem malutkim mieszkała dziewczynka i chłopiec.
Ona miała na imię Małgosia, a on Jaś. Dzieci mieszkały w zaczarowanej krainie – tak im przynajmniej się wydawało.
W krainie tej wszędzie rozbrzmiewały dźwięki muzyki, po niebie tańczyły kolorowe nutki,
a wszystkie domy były zamykane i otwierane przy pomocy wiolinowych kluczy.
Dorośli w tej krainie całymi dniami grali na instrumentach i śpiewali, a dzieci całymi dniami słuchały muzyki i tańczyły i wszyscy byli bardzo szczęśliwi.
2.Analiza opowiadania:
- Dlaczego wszystkim mieszkańcom wydawało się, że mieszkają w „zaczarowanej krainie”?
- Jak możemy nazwać tą krainę?
- Kto z was chciałby mieszkać w tej krainie i dlaczego? - swobodna wypowiedz dziecka.
3.Posłuchajcie utworu J. Straussa pt.: „Marsz Radeckiego”.
Słuchając utworu zwróćcie uwagę na instrumenty muzyczne występujące w utworze oraz na charakter muzyki. Spróbujcie zagrać na dowolnym instrumencie znajdującym się w domu.
https://www.youtube.com/watch?v=1_rMWk20Lgo
Ciekawostka dla rodziców i dzieci.
Utwór muzyczny skomponowany przez (op. 228) na uroczysty bankiet, wydany przez habsburski Dom Panujący w Wiedniu 31 sierpnia 1848. Bankiet i utwór zostały zadedykowane austriackiemu feldmarszałkowi Josephowi Radetzkiemu (Radeckiemu), dowodzącemu w bitwie pod Custozą. Obecnie grany jest podczas rund honorowych na zawodach jeździeckich i imprezach niepodległościowych oraz na zakończenie każdego Koncertu Noworocznego w Wiedniu, kiedy publiczność tradycyjnie klaszcze w rytm muzyki co jest tradycją od 1848 roku.
(Zródło: https://pl.wikipedia.org)
4. Zgaduj zgadula. Po każdym rozwiązaniu zagadki dzielimy wyraz na sylaby oraz podajemy jaką głoskę słyszymy na początku.
„Okrągły i brzuchaty,
Wśród zabawek czasem leży
Zależy mu na tym, aby go uderzyć.
Gdy stuknę go czasem-zagra pod palcami
Głośno mi dziękuje, gdy stukam palcami.” (bębenek)
„Mały i cienki, cieniutkim głosem
Zagra piosenki pod twoim nosem.” (flet)
„Chyba największy wśród instrumentów
Swoją ogromną paszczę otwiera
By pięknie grały wszystkie koncerty.”( fortepian)
„Zrobione są z drewna
Cztery struny mają
Gdy pociągniesz po nich smyczkiem
To pięknie zagrają.” (skrzypce)
„Duża albo mała,
Jak u słonia zwie się.
Gdy zaczynasz w nią dmuchać
Melodia się niesie.” (trąbka)
5. "Skaczące Nutki" - muzyka Barbara Kolago, słowa Dorota Gellner
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=pP5LwJA1Gu0
Do przedszkola wpadły nutki,
wszystkie miały czarne butki,
czarne szelki i czapeczki
i skakały jak piłeczki.
ref: Ta wysoko, tamta nisko,
ta z plecakiem, ta z walizką.
Roztańczone nutki trzy: do, re, mi, nutki trzy.
Poprosiły o mieszkanie
w dużym, czarnym fortepianie,
i biegały i skakały
po klawiszach czarno-białych.
ref: Ta wysoko…
Nawet na leżakowaniu,
przeszkadzały dzieciom w spaniu
I skakały po kocykach
W czarnych szelkach i bucika
6. Praca plastyczna ,, Czarodziejskie instrumenty” – wykorzystujemy do pracy butelkę plastikową lub puszkę po coca-coli oklejamy ją według własnego pomysłu ( papier kolorowy, bibuła lub inne dostępne materiały w domu). Następnie wsypujemy do środka ryż lub groch i zamykamy wieczko. I w taki to sposób powstaje nam nasz własny domowy instrument.