Nagłówek Napis

Propozycje zajęć i zabaw gr. "ŻABKI" - 11.05.2020 - 15.05.2020

Witajcie! Drogie Żabki!!! w tym tygodniu udamy się do krainy muzyki, gdzie pośpiewamy i poznamy instrumenty muzyczne. Spróbujemy naśladować ich dźwięki oraz ruchy wykonywane przez muzyka podczas gry. Zapraszam do zabawy.

 

TEMAT TYDOGNIA: Kraina muzyki

11.05.20r – 15.05.20r

1. Na dobry początek dnia zatańczymy? „Zabawa kółeczko”, czyli bardzo lubiane przez nasze dzieci „Ja gram na gitarze...”:

https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA

2. „Orkiestra” – rozmowa na temat wspólnego muzykowania na podstawie doświadczeń dzieci wiersza „Mysia orkiestra” Doroty Gellner.

 „Mysia orkiestra” Dorota Gellner

Dla kotów w sylwestra gra mysia orkiestra.

Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.

Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.

Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.

A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenkę.

Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały i gdzieś się wyniosły, wołając:

- Ach nie ma jak kocia muzyka! Od mysiej niestety dostaję bzika!

3. „Jestem Muzykantem Konszabelantem”- ilustrowanie ruchem treści piosenki.

Jestem muzykantem, konszabelantem

My muzykanci konszabelanci

Ja umiem grać - my umiemy grać

Na skrzypcach na skrzypcach

Dylu dylu dylu dylu dylu dylu dylu dylu

 

Jestem muzykantem, konszabelantem

My muzykanci konszabelanci

Ja umiem grać - my umiemy grać

Na skrzypcach na skrzypcach

Na trąbie na trąbie

Trutututututututututututututu

 

Jestem muzykantem, konszabelantem

My muzykanci konszabelanci

Ja umiem grać - my umiemy grać

Na skrzypcach na skrzypcach

Na flecie na flecie

Firli firli firli firli firli firli firli firli

 

Jestem muzykantem, konszabelantem

My muzykanci konszabelanci

Ja umiem grać - my umiemy grać

Na skrzypcach na skrzypcach

Na bębnie na bębnie

Bumtarara bumtarara bumtarara bumtarara

 

 Jestem muzykantem, konszabelantem

My muzykanci konszabelanci

Ja umiem grać - my umiemy grać

Na skrzypcach na skrzypcach

Na wszystkim na wszystkim

Dylu dylu trutututu firli firli bumtarara

https://www.youtube.com/watch?v=3UYIl4iwnO4

4. Czas na kilka zagadek. Podpowiem, że dotyczą instrumentów:

Ma trzy nogi - nie do biegania.
Ma klawisze - me do pisania.
Ma pedał - nie do gazu.
Gdy zagra, poznasz go od razu. (fortepian)

Błyszczy pięknie cała,
gustuje w hejnałach.
Na koncertach gra:
tra ta ta ta ta. (trąbka)

Zrobione są z drewna.
Cztery struny mają.
Gdy pociągniesz smyczkiem,
to pięknie zagrają. (skrzypce)

Okrągły, brzuchaty,
wśród zabawek leży.
Zależy mu na tym,
by w niego uderzyć. (bębenek)

5.  Zabawa relaksacyjna pt. „Spacer”.
Spróbujmy pospacerować na siedząco. Pokażę wam jak się to robi, a wy mnie naśladujcie.


Wyruszamy na drogę (uderzamy dłońmi płasko o uda, naśladując odgłosy chodzenia). Teraz trochę pobiegniemy (szybciej uderzamy). Wyprzedza nas jeździec na koniu (wyklepujemy rytm galopującego konia). Przechodzimy przez most (bijemy pięściami w pierś). Na brzegu lasu widzimy sarenkę, skradamy się po cichutku, żeby jej nie spłoszyć (czubkami palców dotykamy ud). Zaczyna wiać wiatr, silniejszy huragan (wydmuchujemy powietrze, naśladując gwizd wiatru). Sarenka ucieka wielkimi skokami (uderzamy mocno dłońmi w uda). Wracamy powoli do domu, niektórzy są zmęczeni i wloką się na końcu, szurając nogami (dłonie udają wolne kroki).

6. Robimy instrument! Ale jak? Gitara z pudełka po chusteczkach higienicznych.

Instrukcja zrobienia gitary:

https://ekodziecko.com/zabawkowa-gitara

A może macie pomysł na inny instrument?

7. „Zbieracze odgłosów” – ćwiczenie.

Wszędzie w przyrodzie występują interesujące odgłosy: na łąkach, w lesie, w rzece oraz nad jeziorem a nawet w domu. Aby ułatwić dziecku to ćwiczenie, mianujcie je zbieraczami odgłosów. Ich zadanie polega na słuchaniu odgłosów z otoczenia i "zbieranie" ich w myślach. Poprzez zadawanie dziecku odpowiednich pytań, w zależności od otoczenia, możemy ułatwić im to zadanie. W ten sposób będą się lepiej orientowały i mogą bardziej świadomie przysłuchiwać się:

  • Co można usłyszeć?
  • Ile różnych odgłosów słyszycie?
  • Czy słyszycie ćwierkanie ptaków?
  • Czy słyszycie szumy dochodzące z oddali? Czy to jest wiatr czy są to samochody?  Itp. 

8. Dźwiękowe zagadki.

Dziecko siedzi z zamkniętymi oczami (można również zasłonić oczka jakąś apaszką), a rodzic prezentuje różne odgłosy, zadaniem dziecka jest odgadnąć, co to za dźwięk: zatrzaskiwanie drzwi, stawianie kubka na stole, gwizdanie na gwizdku, szeleszczenie pogięta kartką papieru, głośne tupanie, przewracanie stron w książce, przesypywanie klocków, stukanie łyżeczką o szklankę. Następnie pytamy dziecko: Które z tych odgłosów były dla dziecka przyjemne? Które były nieprzyjemne? Dlaczego jedne dźwięki są dla nas przyjemne, a inne nie? Od czego to zależy?

9. Zabawy z wykorzystaniem rymowanki powtarzanie jej podanym przez rodzica rodzajem głosu (cienkim, grubym, słabym, mocnym).

Różne dźwięki są dokoła.

Raz coś stuka, raz coś woła.

Nasze uszy ich słuchają,

coraz lepiej świat poznają.

10. Karty pracy:

  1. dla trzylatka – str. 27 i 28
  2. dla czterolatka str.35 i 36

Powrót do wyboru aktualności