Propozycje zabaw i zajęć dla gr. "Żabek" 11-15.05.2020r.
Witam serdecznie moje Maluszki! W tym tygodniu "wyruszamy" do Krainy Muzyki. Poznacie nazwy instrumentów oraz ich dźwięk. Wykonacie swój, pierwszy instrument :) Liczę na to, że pochwalicie się swoim instrumentem, który wykonacie z pomocą swoich rodziców :) Mam nadzieję, że jesteście zdrowe i tęsknice za przedszkolem równie mocno jak ja :) A teraz do dzieła moje "słodziaki" :)
Temat tygodnia: „W krainie muzyki”
11-15.05.2020r.
1. Nauka piosenki „Na muzyce w przedszkolu.” K. Kulikowska.
https://www.youtube.com/watch?v=HzuQmEf9pbc
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz zagra bęben, my idziemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają janczary, my biegamy wkoło.x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drewienka, my cwałujemy wkoło.x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
Teraz grają drumle, my skaczemy wkoło. x2
Na muzyce w przedszkolu jest nam bardzo wesoło.
2. „Jaki to instrument?”- rozmowa na temat instrumentów na podstawie doświadczeń dzieci oraz dźwięków z nagrania.
Propozycja pytań:
- Dzisiaj będziemy rozmawiać o instrumentach, jakie instrumenty znasz?
- Czy grałeś/-łaś już na jakimś instrumencie?
- Na jakim instrumencie grałeś/-łaś?
Instrumenty: film edukacyjny dla dzieci.
https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
Po zapoznaniu dziecka z nazwą i dźwiękiem instrumentów z powyższego filmiku, warto włączyć go po raz kolejny i zapytać maluszka jaki instrument jest zaprezentowany, następnie pytamy (nie pokazując już filmu) jak nazywa się instrument, który wydaje podany dźwięk.
4latki- karta pracy nr. 35 I 36.
3latki- karta pracy nr. 27.
3. Zabawa ruchowa: „Ja gram na gitarze, na pianinie także”- Maskotki
https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA
4. „Orkiestra”- D. Gellner, rozmowa na temat treści wiersza; rozmowa w oparciu o fotografię "Orkiestry symfonicznej"
Dla kotów w sylwestra gra mysia orkiestra.
Stanęła pod bramą, gra w kółko to samo.
Mysz pierwsza po strunach ogonem przebiera.
Mysz druga się śmieje jak głupi do sera.
A trzecia i czwarta ze złotym bębenkiem, fałszując okropnie, śpiewają piosenkę.
Więc koty z piwnicy stos waty przyniosły i uszy zatkały, i gdzieś się wyniosły wołając
- Ach, nie ma jak kocia muzyka! Od mysiej niestety dostaję bzika! J
Propozycja pytań:
- Co to jest orkiestra?
- Jaka orkiestra grała dla kota w sylwestra?
- Ile myszek było w tej orkiestrze i na czym grały?
- Czy kotom podobała się mysia muzyka?
Zdjęcie przedstawiające orkiestrę symfoniczną: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/39/MITO_Orchestra_Sinfonica_RAI.jpg/1200px-MITO_Orchestra_Sinfonica_RAI.jpg
- Gdzie możemy zobaczyć i posłuchać orkiestry?
- Czy w orkiestrze jest dużo ludzi i instrumentów?
- Kto to jest dyrygent, jakie jest jego zadnie, jak myślisz?
5. „Szumiący las”- ćwiczenia logopedyczne (wywołujemy głoskę „sz”)
Jaki dźwięk wydaje las? (dziecko stara się wydać dźwięk szumiącego lasu)
Mów na przemiennie: i- o, i- o, i- o,
Mów bezdźwięcznie naprzemiennie: i- o, i- o,
Przy ułożeniu ust jak do „i” zacznij syczeć jak wąż- delikatnie unieś język (wargi rozciągnięte, odsłonięte i niezaciśnięte zęby, język za zębami)
Przy ułożeniu ust jak do „o” zacznij szumieć jak las(kąciki warg trochę ścignięte do środka, broda i język uniesione, wypowiadanie głoski „sz”)
3latki, karta pracy nr. 28- potrzebujemy kuleczek z bibuły lub krepiny, dzieci chwytem pęsetowym chwytają kuleczki, i naklejają je na gałęzie drzew, podczas pracy włączamy dziecku muzykę relaksacyjną https://www.youtube.com/watch?v=JLsomqe8un4
6. „Nasze instrumenty”-praca techniczna, gitara
Co będziemy potrzebować?
- pudełko po chusteczkach higienicznych,
- taśma dwustronna, taśma klejąca
- plastikowa rurka, nożyczki
- 5 gumek recepturek
Dziecko nakleja taśmę dwustronną równolegle do krótszych boków pudełka- między krawędzią pudełka a dziurą. Kolejno przecina, pod czujnym okiem rodziców, rurkę tak aby powstały dwie krótkie rurki, następnie nakleja je na pudełku w miejscu dwustronnej taśmy klejącej. Dziecko nakłada gumki recepturki tak aby opierały się o rurki.
Obrazek podglądowy: https://4.bp.blogspot.com/--ObzTeWFbSo/UWhXFEcKgiI/AAAAAAAAAus/OpKlhhEJqEE/s1600/20130412_173403.jpg
7. Zagadki:
Jest to zespół niemały,
mogą być w nim skrzypce, a nawet organy.
Gdy wszyscy razem zaczynają grać,
To aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)
Zna go każde w przedszkolu dziecko,
Zawsze stoi przed swoją orkiestrą
I porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)
8. Propozycja zabaw przy muzyce:
- „Jestem muzykantem konszabelantem” https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0 (naśladowanie gry na instrumentach występujących w piosence)
- „Na ziemi zostaje” https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4
- „Ręce go góry” M. Kosik. https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A
- „Head Shoulders Knees and Toes” https://www.youtube.com/watch?v=WX8HmogNyCY