Nagłówek Napis

„SÓWKI” DO PRACY :)

Ostatni tydzień upłynął na rozmowie o Polsce jako kraju, w którym mieszkamy. Cieszę się z nadesłanych zdjęć, jest mi niezmiernie miło widząc z jakim zaangażowaniem wspólnie realizujecie proponowane tematy.

W tym tygodniu zajmiemy się muzyką, dźwiękami, tworzeniem instrumentu. Nauczymy się rozpoznawać literkę h i H, pisać ją po śladzie i samodzielnie.

  • Zaczynamy od przeczytania dziecku utworu – „Najlepszy instrument”. Prosimy, aby dziecko zwróciło uwagę na to, w jakich sytuacjach może grać instrument, o którym pisze autor.

Wojciech Próchniewicz „Najlepszy instrument”

    Jest taki instrument na świecie,

Dostępny nawet dla dzieci.

Wygrywa wszystkie melodie

Najładniej, najłagodniej.

Gdy nutki wpadną do ucha,

On ucha bardzo się słucha.

Bo najgrzeczniejszy jest przecież,

Słucha się w zimie i w lecie,

W upał i gdy deszcz leje,

On wtedy nawet się śmieje!

Chodzi wraz z tobą wszędzie

już tak zawsze będzie.

Nawet za złota trzos

Nie zniknie — bo to TWÓJ GŁOS.

Więc gdy jest ci nudno, nie ziewaj.

Pamiętaj o nim — zaśpiewaj!

On się natychmiast odezwie

I zagra czysto i pewnie.

Opowie ci zaraz radośnie

Na przykład o słonku lub wiośnie.

Bo lubi i dobrze zna cię,

Twój wierny, dźwięczny przyjaciel.

Pytania do wiersza
-Co autor nazywa najlepszym instrumentem?
 -Czy każdy z nas ma taki instrument?
-W jakich sytuacjach, według autora, możemy go używać?
-Czym się różni od tradycyjnych instrumentów?
-W czym jest podobny?
(Jeżeli dziecko ma trudność z odpowiedzą na jakieś pytanie, można przeczytać odpowiedni fragment jeszcze raz).

  • Zabawa badawcza „Grająca woda”

Będziemy potrzebować – kieliszek na nóżce i naczynie z wodą. Prosimy, aby dziecko suchym palcem pocierało wokół krawędzi kieliszka – szybko i powoli. „Czy słyszysz jakieś dźwięki?”
Wniosek – suchym palcem nie wydobędziemy dźwięków z kieliszka.
Następnie dziecko wykonuje tą samą czynność, palcem zanurzonym w wodzie (drugą ręką należy trzymać kieliszek za nóżkę, aby się nie przesuwał).
W kolejnym etapie potrzebujemy trzech kieliszków, w których jest nalana różna ilość wody. Dziecko sprawdza wysokość dźwięków. „Jak myślisz, dlaczego dźwięki są różne, gdy wlejemy mniej i więcej wody?”
Wniosek – palec wprawia w drganie szkło kieliszka, które z kolei pobudza do drgań powietrze znajdujące się w środku. Wewnątrz kieliszka powstają fale dźwiękowe. Gdy do kieliszka wlewamy więcej wody wysokość dźwięku się obniża.

  • Prezentujemy dziecku instrument zwany harfą (zdjęcie, filmik z internetu). Układamy model wyrazu h a r f a, dzielimy na sylaby, głoski. Prezentujemy sposób pisania litery h i H zwracając uwagę na kierunek pisania.
  • „Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony…”

Zachęcamy dziecko do uważnego wysłuchania wiersza.
- Podczas słuchania, zastanów się, dlaczego wrony były tak zdenerwowane, że wróbel wydaje inne dźwięki niż one?
- Co może oznaczać przysłowie „kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać tak jak one”?

Agnieszka Frączek „Ćwir, czyli kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać tak jak one”

Wróbel w gości wpadł do wron.

I już w progu, jak to on,

Bardzo grzecznie: - Ćwir, ćwir! – rzekł!

Wrony na to w dziki skrzek:

- Co on gada?!

- Kra, kra, kra!

- Tyś słyszała, to co ja?

- Jakiś jazgot?

- Zgrzyt?

- I brzdęk?

- Co to był za dziwny dźwięk?!

Wrobel: Ćwir! – powtórzył więc.

Wtedy wrony: buch, bam, bęc!

Po kolei spadły: bach!

Z przerażenia wprost na piach.

A gdy otrzepały puch,

Oczyściły z piachu brzuch,

Skrzydła, dziobek oraz pięty,

Rzekły: - Biedak jest ćwirnięty.

Pytania
- Dlaczego wrony były tak zdenerwowane?
- Dlaczego chciały, żeby wszyscy mówili tak samo?
- Czy dźwięki „kra” były lepsze lub gorsze od „ćwir”?
- Co może oznaczać to przysłowie?
- Czy wszystkim ludziom musi podobać się to samo?

  • „Nasza gitara” – zachęcam do wspólnego wykonania gitary.

Będziemy potrzebować:
- opakowanie po wyjmowanych chusteczkach higienicznych
- kolorowy papier
- nożyczki
- klej
- kilka gumek recepturek
- kawałek grubego kartonu
- czarny marker
- taśmę samoprzylepną

Oklejamy pudełko kolorowym papierem, następnie mocujemy gumki tak, aby przechodziły nad otworem w pudełku. Na rantach pudełka rodzic może wykonać niewielkie nacięcia, by struny się nie przesuwały. Następnie dziecko wycina z papieru gryf oraz główkę gitary i przykleja za pomocą taśmy. Rysuje na nich markerem progi i struny.

  • Układamy sylaby – zabawa językowa

Przygotowujemy dla dziecka literki h i H oraz samogłoski (o, a, i, e, u, y). Zadaniem dziecka, będzie ułożenie pierwszej sylaby, którą usłyszy w słowach. Najlepiej układać sylaby jedna pod drugą. Przykładowe słowa:
- hamak
- haki
- Helena
- hipopotam
- huragan
( jeżeli dziecko ma trudność z wykonaniem ćwiczenia, rodzic może wymawiać słowa przeciągając samogłoski lub poprzez analizę sylab zaznaczyć podział słów).

 

Życzę miłego tygodnia

Powrót do wyboru aktualności