Nagłówek Napis

Drodzy Rodzice, kochane Ananaski:)

Tydzień, który rozpoczynamy poświęcony jest wrażeniom i uczuciom. Zapraszam do zapoznania się z proponowanymi zajęciami. Myślę, że się Wam spodobają i Was zaciekawią. Bardzo za Wami tęsknię. Trzymajcie się cieplutko i zdrowo!

1. Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner „Zły humorek”

Jestem dzisiaj zła jak osa!

Złość mam w oczach i we włosach!

Złość wyłazi mi uszami

i rozmawiać nie chcę z wami!

A dlaczego? Nie wiem sama.

Nie wie tata, nie wie mama...

Tupię nogą, drzwiami trzaskam

i pod włos kocura głaskam.

Jak tupnęłam lewą nogą,

nadepnęłam psu na ogon.

Nawet go nie przeprosiłam -

taka zła okropnie byłam.

Mysz wyjrzała z mysiej nory:

- Co to znowu za humory?

Zawołałam: - Moja sprawa!

Jesteś chyba zbyt ciekawa.

Potrąciłam stół i krzesło,

co mam zrobić, by mi przeszło,!?

Wyszłam z domu na podwórze,

wpakowałam się w kałużę.

Widać, że mi złość nie służy,

skoro wpadłam do kałuży.

Siedzę w błocie, patrzę wkoło,

wcale nie jest mi wesoło...

Nagle co to? Ktoś przystaje.

Patrzcie! Rękę mi podaje!

To ktoś mały, Tam ktoś duży -

Wyciągają mnie z kałuży.

Przyszedł pies i siadł koło mnie,

kocur się przytulił do mnie,

mysz podała mi chusteczkę:

- Pobrudziłaś się troszeczkę!

Widzę, że się pobrudziłam,

ale za to złość zgubiłam

Pewnie w błocie gdzieś została,

NIE BĘDĘ JEJ SZUKAŁA! 

Rozmowa na temat wiersza – dobieranie „minek” emocji do urywków wiersza (złość, zdziwienie, smutek, radość)

karta EMOCJA  do pobrania: emocje 

https://kreatywnapedagogika.files.wordpress.com/2017/02/emocje.pdf

2. Rozmowa z dziećmi n/t uczuć i emocji, które mamy w sobie w zależności od różnych sytuacji. 

Co to są uczucia , gdzie się rodzą ?. 

Przedstawienie dzieciom definicji emocji. ( Emocje to coś co rodzi się w naszym sercu, porzez różne sytuacje i okoliczności , których jesteśmy uczestnikami . Emocje nie są ani dobre ani złe, bo każdy ma prawo czuć się inaczej, najważniejsze jest to co z nimi robimy i jak nad nimi panujemy.) 

3. Dzieci rozwiązują zagadki słowne dotyczące emocji, dzielenie na sylaby nazwy odgadniętej emocji, ewentualnie budowanie zdań z nazwami emocji.

Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci- Mówią o nim, że ma wielkie oczy,

Rączki wymachują, ciało w górę leci, Gdy się do naszego umysłu wtoczy,

Oczy jak iskierki się zapalają, Trzęsie nami śmiało

Wszystkie ząbki usta odkrywają. I paraliżuje całe ciało.

Usta jak podkówka odwrócona, Gdy się w nasze serce wkrada,

Często łezka w oku zakręcona. To naszymi myślami włada,

Wygląd twarzy tej dziewczyny Marszczy nam nosek, oczy i czoło,

Jakby najadła się cytryny.  Tupie nóżką i rączką grozi wkoło.

4. Zabawa dydaktyczna– odzwierciedlenie uczuć poprzez kolory (możemy wykorzystać do tej zabawy np. kolorowe kredki). Przypisujemy kolorom konkretne emocje np. 

Żółty – radość, czerwony – złość, niebieski – smutek, zielony – strach

Pokaż jak się czujesz gdy:

rodzice cię chwalą,

ktoś sprawi ci przykrość

jesteś głodny

dostaniesz prezent

ktoś przyłapie cię na kłamstwie

boli cię ząb

boisz się dużego psa

teraz

5. Bajka terapeutyczna o Jeżyku Robercie.

Po wysłuchaniu bajki dziecko odpowiada na pytania:

– Z kim lubił bawić się i psocić Jeżyk? – Jak zachowywał się Jeżyk Robert wezwany na rozmowę przez Panią Wiewiórkę? – Co działo się z kolcami Jeżyka kiedy się złościł? – Jaki babcia miała sposób na złość? – Jaki był taty sposób na złość? – Jaki sposób na złość miał Jeżyk? 

https://dobrytata.waw.pl/jezyk-robert-i-jego-problem-bajka-terapeutyczna.html 

6. Naśladowanie mimiki twarzy – „zabawa w lustro”, dzieci w parach lub rodzic dziecko naśladują siebie nawzajem, próbują nazwać emocje, jakie chciały wyrazić swoją miną oraz jakie wyrażał ich partner w parze (ćwiczenie to, pomaga zorientować się, które dziecko rozpoznaje i prawidłowo wyraża dane emocje).

Powrót do wyboru aktualności