Nagłówek Napis

Propozycje zajęć i zabaw gr. "Żabki" - 18.05.20 - 22.05.20

Drodzy rodzice, Kochane dzieci! W tym tygodniu porozmawiamy o wrażeniach i uczuciach – nauczymy się je nazywać, odczytywać, co czują inni (nawet jeśli o tym nie mówią) oraz poszukamy sposobów, by radzić sobie z nimi. Zastanowimy się w jakich sytuacjach jesteśmy smutni, w jakich weseli, oraz w jakich źli, a także dlaczego wszyscy przeżywamy takie uczucia.

TEMAT TYGODNIA: Wrażenia i uczucia

1. Zabawa „Co mówi lusterko?”.

Siedzimy z dzieckiem wygodnie przypominamy dziecku nazwy uczuć, pokazując znaki. Następnie dziecko patrzy na siebie w lusterku mówiąc: Teraz jestem ... smutny, wesoły, przestraszony, zdziwiony.

2. „Wesołe i smutne chwile” -  rozmowa z dzieckiem na temat swoich doświadczeń: Jestem smutny (-a), gdy ... Jestem wesoły (-a), gdy...

3. „Gdy ci smutno...” – rozmowa z dzieckiem na podstawie wiersza Dominiki Niemiec.

„Gdy ci smutno...”

Gdy ci smutno, gdy ci źle,

przyjaciel zawsze wesprze cię.

On cię przytuli, otrze z twarzy łzy.

Pomoże nawet wtedy, gdy

nie wie do końca, skąd ten smutek w tobie,

lecz razem dacie z nim radę sobie.

Bo wasze serca czują tak samo,

a to właśnie kiedyś empatią nazwano.

Po przeczytaniu utworu zadajemy dziecku pytania: Dlaczego można się smucić?, Kto może pomóc, gdy jest smutno?, W jaki sposób może pomóc przyjaciel, jak może wesprzeć?, Co to jest empatia?

4. Piosenka o beksie – nauka słów refrenu piosenki.

Czeka nas dzisiaj nie lada gradka,
Bo w tej piosence będzie zagadka:
Jak się nazywa osoba, która
Płacze, jak ciemna chmura?

Płacze, gdy każą umyć ci szyję.
Płacze, gdy chudnie; płacze, gdy tyje.
Płacze, gdy zrobi w zeszycie kleksa.
Jak się nazywa? Beksa!

Beksa, to jest taka dama,
Co bez przerwy robi dramat.
Zawsze nie tak, zawsze źle,
Beksa ciągle mówi be.

Beksa, to jest taka pani,
Co się nie uśmiechnie za nic.
Nie ma mowy, nie ma nie,
Beksa ciągle mówi be.

Czeka nas dzisiaj trudne zadanie:
Jak wygnać z beksy to jej płakanie?
Jaką tu radę znaleźć dla beksy?
Uśmiech tu jest najlepszy.

Bekso, spróbuj, a zobaczysz,
Ile uśmiech w życiu znaczy.
Tylko ten się czuje źle,
Kto bez przerwy mówi be.

Bekso, nie rób takiej miny,
Bo się w końcu obrazimy!
Bekso, tak prosimy cię:
Przestań wreszcie mówić be!

Beksa, to jest taka dama...

Beksa! Beksa!
Beksa! Beksa! Beeeksa!

Beksa, to jest taka dama...
Bekso, nie rób takiej miny...

Przestań wreszcie mówić be! (3x)

https://www.youtube.com/watch?v=PeYcxLa31hY

5. Zabawa „Pociesz przyjaciela” – odegranie z dzieckiem scenki.

Rodzic ma za zadanie odegranie zdarzenia a dziecko ma za zadanie okazać mu wsparcie i go pocieszyć. Następnie może być zamiana ról.

Zdarzenie I – dziecko biegło, przewróciło się, stłukło kolano i płacze,

Zdarzenie II – dziecko bawiło się różnymi zabawkami i gdzieś zgubiło swojego ulubionego misia.

6. „Przytul stracha” -  rozmowa na temat treści wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej.

„Przytul stracha”

Strach ma strasznie wielkie oczy,
strasznym wzrokiem wokół toczy....
Lecz gdy go za uszkiem głaszczę,
w śmieszny pyszczek zmienia paszczę.
 

Coś dziwnego z nim się dzieje,

łagodnieje i maleje,
mruży swoje kocie oczy
i w ogóle jest uroczy!

Strach ma strasznie wielkie oczy,
strasznym wzrokiem wokół  toczy,
lecz ty dłużej się nie wahaj
i po prostu przytul stracha!

Co to jest strach?, Kiedy strach się pojawia?, Jak wygląda?, Czy w ogóle ma wygląd?, Co czujesz, gdy pojawia się strach?, Czego się boisz?, Co robisz, gdy pojawia się strach?, A co możesz teraz zrobić?

7. „Strachy na lachy” –  nauka rymowanki na pamięć. Gdy przychodzi strach, gdy nie wiesz, co zrobić, powiedz rymowankę:

Strachu, strachu, rozchmurz się!

Strachu, strachu, przytul się!

Czarno, ciemno znika już...

Słońce, jasno jest tuż, tuż!

8. „Krok do przodu, krok do tyłu” – przeliczanie w zakresie 1-6, utrwalanie kierunków: do przodu, do tyłu.

Zabawę można zrobić w domu na kafelkach, lub panelach lub na dworze. Dziecko rzuca kostką, liczy oczka na kostce i podaje ile kroków należy zrobić. Rodzic podaje polecenie: (dwa) kroki do przodu, (cztery) kroki do tyłu. Przed rzuceniem kostki, dzieci mówią rymowankę:

Ile kroków zrobić mam?

Kostka zaraz powie nam.

9. „O czym opowiada nam muzyka?” – dziecko leży na dywanie i słucha utworu „W grocie króla gór” Edvarda Griega  lub „Marzenie” Roberta Schumana.

W czasie słuchania dziecko wyobraża sobie, o czym opowiada dany utwór. Po wysłuchaniu muzyki siada do stolika i rysuje to co sobie wyobraziło. W czasie rysowania dziecka, aż do ukończenia rysunku puszczamy utwór. Dziecko po narysowaniu opowiada co sobie wyobraziło.

https://www.youtube.com/watch?v=mPdPeqG7bd0

lub

https://www.youtube.com/watch?v=HrBMrTH2Jh4 

 

10. Karty pracy:

  1. dla trzylatka – str. 29 i 30
  2. dla czterolatka str.37 i 38

11. Zumba dla całej rodziny – zapraszam do tańca.

https://www.youtube.com/watch?v=pkRTgXy4HeQ     lub

https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8

Powrót do wyboru aktualności