Nagłówek Napis

Propozycja zajęć i zabaw gr. "PSZCZÓŁKI" i "MOTYLKI"- 18.05.2020 - 22.05.2020

Witam Was kochane dzieci! Drodzy rodzice! zapraszam do zapoznania się z nową propozycją zajęć na kolejny tydzień. Ten tydzień będzie dotyczył emocji – tematu trudnego, ale niezwykle ważnego dla nas wszystkich, a zwłaszcza dzieci. Głównym celem będzie utrwalenie nazw i cech charakterystycznych różnych uczuć, ale również pomoc dzieciom w przeżywaniu emocji w odpowiedni sposób. Dziękuję bardzo za przesłane zdjęcia.

  • WIERSZ „ZŁY CHUMOREK” D. Gellner

Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość  wyłazi  mi  uszami
I rozmawiać nie chcę z wami!

A dlaczego?
Nie wiem sama
Nie wie tata, nie wie mama…

Tupię nogą, drzwiami trzaskam
I pod włos kocura głaskam.

Jak tupnęłam lewą nogą,
Nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam
Taka zła okropnie byłam.

Mysz wyjrzała z mysiej nory:
Co to znowu za humory?
Zawołałam: - Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!

Wyszłam z domu na podwórze,
Wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
Skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Wcale nie jest mi wesoło…

Nagle co to?
Ktoś przystaje
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, tam ktoś duży -
Wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie
Kocur się przytulił do mnie,
Mysz podała mi chusteczkę:
Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
Ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została.
Nie będę jej szukała!

Pytania do wiersza:  Co czuła dziewczynka?; Z jakiego powodu czuła gniew?;  Jak się zachowywała?;  co to znaczy być złym, a co złościć się/ być zezłoszczonym? Czy oznacza to samo?

  • MOJE EMOCJE

Rozpoznawanie własnych emocji i podawanie ich nazw. Rodzic/ dorosły czyta  dzieciom zdania opisujące różne zdarzenia. Dziecko mówi, jakie emocje poczułoby w tej sytuacji.

Przykładowe zdania:

  1. Ktoś zepsuł moją zabawkę
  2. Mama mnie pochwaliła
  3. Idę do dentysty
  4.  Biegnie do mnie duży pies
  5. Mam dziś urodziny
  6. Przyjechała ciocia, której dawno nie widziałem/ widziałam
  7. Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców
  8. Wylał mi się sok
  9. Dostałem/ dostałam prezent od kolegi bez okazji
  10. Występuje na przestawieniu z okazji „Dnia Mamy”
  11. Jestem na placu zabaw, gdzie jest mnóstwo dzieci, których nie znam.
  12. Zobaczę się dzisiaj z przyjacielem, którego dawno nie widziałem/ widziałam
  • ZABAWA  DOSKONALĄCA PERCEPCĘ SŁUCHOWĄ - Ile jest słów w zdaniu: przeczytaj jeszcze raz wolno  wybrane  zdania. Dziecko liczy ile jest słów w zdaniu.  Dziecko może posiłkować się  liczeniem na palcach lub patyczkach.
  • ZABAWA „MAŁA DOMINIKA DOBRY HUMOR MA”

Mała Dominika na dywanie bryka

Mała Dominika dobry humor ma

I Palcami rusza, rusza, bo zwinne palce ma

Mała Dominika na dywanie bryka

Mała Dominika dobry humor ma

I głową rusza, rusza

i palcami rusza, rusza bo zwinne palce ma

Mała Dominika na dywanie bryka Mała

Dominika dobry humor ma

Ramionami rusza, rusza

I głową rusza, rusza

i palcami rusza, rusza bo zwinne palce ma

Mała Dominika na dywanie bryka

Mała Dominika dobry humor ma

I rękami rusza, rusza,

ramionami rusza, rusza

I głową rusz, rusza

i palcami rusza, rusza, bo zwinne palce ma

Mała Dominika na dywanie bryka

Mała Dominika dobry humor ma

I łokciami rusza, rusza

i rękami rusza, rusza

Ramionami rusza, rusza

I głową rusza, rusza

i palcami rusza, rusza bo zwinne palce ma

Mała Dominika na dywanie bryka

Mała Dominika dobry humor ma

I pupą rusza, rusza

I łokciami rusza, rusza

i rękami rusza, rusza,

ramionami rusza, rusza

I głową rusz, rusza

i palcami rusza, rusza bo zwinne palce ma

Mała Dominika na dywanie bryka

Mała Dominika dobry humor ma

Kolanami rusza, rusza

I pupą rusza, rusza

I łokciami rusza, rusza

i rękami rusza, rusza,

ramionami rusza, rusza

I głową rusz, rusza

i palcami rusza, rusza bo zwinne palce ma

Mała Dominika na dywanie bryka

Mała Dominika dobry humor ma

I stopami rusza, rusza

Kolanami rusza, rusza

I pupą rusza, rusza

I łokciami rusza, rusza

i rękami rusza, rusza,

ramionami rusza, rusza

I głową rusz, rusza

i palcami rusza, rusza bo zwinne palce ma.

https://youtu.be/_6TMiPZZILE

 

  •  MOJE EMOJCE FARBĄ MALOWANE

Malowanie farbami przy Sonacie Księżycowej L. van Beethowen (pędzlem lub palcami)

https://youtu.be/GOZJBVavAQA

  • CZY STRACH MA WIELKIE OCZY?

Próba wyjaśnienia , co oznacza  powiedzenie „Strach ma wielkie oczy”

To przysłowie oznacza to ,że czasem bardzo się boimy ,a naprawdę to czego się boimy nie jest takie straszne. Np. ktoś się bardzo boi pająka chociaż  on nie jest straszny.

Pod wpływem strachu ludzie wyolbrzymiają niebezpieczeństwo

  •  WIERSZ „CZARNA JAMA”  Joanna Papuzińska

Nie wie tata ani mama,

że jest w domu czarna jama...

Czarna, czarna, czarna dziura

straszna i ponura.

Gdy w pokoju jestem sam

lub gdy w nocy się obudzę,

to się boję spojrzeć tam.

tam jest chyba mokro, ślisko,

jakby przeszło ślimaczysko...

Musi żyć tam wstrętne zwierzę,

co ma skołtunione pierze,

i do łóżka mi się wepchnie!

To jest gęba rozdziawiona,

wilczym zębem obrębiona,

coś w niej skrzeknie, chrypnie, wrzaśnie

i ta gęba się zatrzaśnie...

Ojej tato, ojej mamo,

uratujcie mnie przed jamą!

Nie zamykaj, mamo, drzwi,

bo jest bardzo straszno mi.

A w dodatku

w tamtej jamie

coś tak jakby mruga na mnie,

że mam przyjść...

Może tkwi tam mała bieda,

która rady sobie nie da?

Którą trzeba poratować?

Może leżą skarby skrzacie?

Więc podczołgam się jak kot.

Ja – odważny, ja – zuchwalec

wetknę w jamę jeden palec.

I wetknąłem aż po gardło,

ale nic mnie nie pożarło.

Więc za palcem wlazłem cały.

Wlazłem cały!

No i już.

Jaki tu mięciutki kurz.

Chyba będę miał tu dom.

Chyba to jest pyszna nora,

nie za duża, lecz dość spora.

Latareczkę małą mam.

Nie ma

w domu

żadnych jam!

Pytania do wiersza:

Czy narratorem wiersza jest chłopiec, czy dziewczynka?; Po czym to poznaliście?; Czego boi się bohater wiersza?;co to jest lęk?; Czy to dobrze, czy to źle się bać?; Jakiesą sposoby radzenia sobie z lękiem przed nieznanym?; Czym jest „czarna jama”;- z opowiadania?; Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?                                                                                 

  • JAK ODCZAROWAĆ STRASZNEGO STRACHA – PRACA PLASTYCZNA

Zanim dziecko  przystąpi do zrobienia pracy plastycznej przeczytaj dziecku krótki wierszyk

„Przytul stracha” M. Strzałkowskiej

Strach ma strasznie wielkie oczy,
strasznym wzrokiem wokół toczy....
Lecz gdy go za uszkiem głaszczę,
w śmieszny pyszczek zmienia paszczę.
Coś dziwnego z nim się dzieje,

łagodnieje i maleje,
mruży swoje kocie oczy
i w ogóle jest uroczy!
Strach ma strasznie wielkie oczy,
strasznym wzrokiem wokół  toczy,
lecz ty dłużej się nie wahaj
i po prostu przytul stracha !

Zaproponuj dziecku, aby narysowało stracha, potwora, którego się boi i poproś je o "przemalowanie" strachów w taki sposób, aby były sympatyczne.  Dzieci  zmieniają "stworka-potworka", czyli lęk lub problem w radosną, humorystyczną postać. Taki negatywny obraz będzie się jednocześnie wiązał z obrazem pozytywnym, i pozwoli na zrównoważenie napięcia emocjonalnego - pozwoli "oswoić strach " .

 

 KARTY PRACY:
6 – latki KP nr 4  str.  21 - 23

5 – latki  KP nr 4 str. 19 - 21

4 – latki  KP nr 2 str.  37 - 38

ZABAWY PO ANGIELSKU

  • Walking Walking  -    https://youtu.be/fPMjnlTEZwU
  •  The PinocchiO   -            https://youtu.be/JV-D_K4drsA
  • Powitanka po angielsku  „Helo! Hello!” - https://youtu.be/tVlcKp3bWH8
  • Hello! Hello! Hello, how are you? (Repeat) I'm good! I'm great! I'm wonderful! (Repeat) Hello! Hello! Hello, how are you? (Repeat) I'm tired. I'm hungry. I'm not so good. (Repeat) Hello! Hello! Hello, how are you? (Repeat 3x)

Powrót do wyboru aktualności