Nagłówek Napis

Propozycje pracy dla dzieci 3-4 letnich

Dzień dobry ! Kochane dzieci, w tym tygodniu przeniesiemy się do krainy muzyki.

1. Rodzicu, przeczytaj dziecku opowiadanie „Koncert” E. Stadmüller.

Od samego rana pani Basia robiła tajemnicze miny i mówiła o wspaniałej niespodziance.

- Może to będzie teatrzyk? – próbował się domyślić Oskar.

- A może pan czarodziej z cylindrem i królikiem… - rozmarzyła się Ania.

- Ja bym wolał policjanta. Najlepiej z psem – włączył się do rozmowy Olek.

Niestety, wkrótce okazało się, że nikt nie zgadł, bowiem przed grupą starszaków stanęło

czterech bardzo elegancko ubranych panów… ze skrzypcami. Jedne były małe – takie do

wsadzenia pod brodę, inne duże – takie do stawiania na ziemi.

Właściciel największych skrzypiec przedstawił wszystkich pozostałych muzyków i ich

instrumenty. Okazało się, że te duże skrzypce to wiolonczela, te niewiele większe od

skrzypiec – altówka, a cały zespół nazywa się kwartet.

-Zagramy wam „Cztery pory roku” – zapowiedział wiolonczelista. – Zobaczymy, czy je

rozpoznacie – uśmiechnął się. – Słuchajcie uważnie, bo po każdym fragmencie zapytam

was, jaka to była pora roku. Antonio Vivaldi, który ten utwór skomponował, będzie wam

podpowiadać.

Olek spojrzał pytająco na czwórkę muzyków – zaraz, zaraz, przecież żaden z nich tak się

nie nazywał. Wiolonczelista jakby czytał w jego myślach.

- Antonio Vivaldi żył bardzo dawno temu – uśmiechnął się – dlatego nie ma go tu z nami,

a podpowiedzi, o których mówiłem, to dźwięki naśladujące śpiew ptaków, świst wiatru czy

szum deszczu. Zresztą… posłuchajcie sami.

Zaczęli grać. Z początku Olek myślał, że z tymi podpowiedziami to jakaś bujda, ale w pewnej

chwili aż podskoczył na dywanie.

- Ptaki! Najprawdziwsze ptaki!!! Właśnie tak śpiewają u dziadka w ogrodzie. Tyle razy

słuchali razem ich radosnego świergotu, ćwierkań, treli…

Pan od wiolonczeli nawet nie musiał pytać, bo gdy tylko skończyli grać, cała grupa orzekła

zgodnie, że to WIOSNA.

Olek słuchał jak zaczarowany. Muzyka prowadziła go po nagrzanych słońcem łąkach lata,

po szumiących deszczem ścieżkach jesieni, wprost na polany otulone puszystą pierzynką

zimy. Jak cudownie było zamknąć oczy i zagłębić się w mięciutki biały puch.

Gdy wybrzmiał ostatni dźwięk i pani podniosła dłonie gotowe do braw, wiolonczelista

położył palec na ustach i wzrokiem wskazał na Olka, który – pochrapując cicho – wędrował

właśnie przez bajkowy zimowy las. Uśmiechnięty od ucha do ucha kwartet smyczkowy na

paluszkach opuścił salę, a Olek wędrował, wędrował, wędrował…

2. Pytania do tekstu:

- Kto odwiedził dzieci w przedszkolu Olka?

- Na jakich instrumentach grali panowie?

- Jakie dźwięki rozpoznał Olek w czasie koncertu?

- Jak zakończył się koncert?

3. Zachęcam dzieci i rodziców do relaksu z masażykiem. Jedna osoba z pary kładzie się na brzuchu, druga gładzi jego plecy dłońmi, naśladując ruchem pływającą fokę. Później następuje zmiana ról.

Foka

W morzu pływała foka:

– Pragnę widzieć świat z wysoka!

Zanurkowała między falami

i podziwiała dno z muszelkami.

4. „Szumiący las” – wysłuchanie wiersza, usprawnianie aparatu mowy, próby wywoływania głoski sz.

Rodzicu zachęć dziecko do wyraźnego mówienia.

Szumiący las - Dorota Gellner

Kiedyś z tatą Nie zrozumiał.

szłam przez las, Skąd wiem?

a las szumiał No bo dalej

cały czas! Szumiał.

Szumiał,

szumiał,

szumiał,

nic innego las

nie umiał.

Powiedziałam mu

Do ucha:

- Przestań szumieć!

Nie posłuchał.

Nie posłuchał.

5. Zapoznanie dzieci z wybranymi instrumentami muzycznymi.

KOŁATKA

Dźwięk: https://www.youtube.com/watch?v=dOMHnbsXE6s

BĘBENEK

Dźwięk: https://www.youtube.com/watch?v=nJkQUJZjBHw

TAMBURYN

Dźwięk: https://www.youtube.com/watch?v=dAKY_sTd-b4

TRÓJKĄT

Dźwięk: https://www.youtube.com/watch?v=NhBPYdNwI4I

6. „Muzykanci konszabelanci” – zapraszam do zabawy, którą dzieci poznały w przedszkolu.

https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0

Jestem muzykantem – konszabelantem,

my muzykanci konszabelanci.

Ja umiem grać, my umiemy grać.

- A na czym? – Na pianinie.

A pianino, i no, i no, a pianino, i no, i no,

a pianino, i no, i no, a pianino bęc!

7. „Instrumenty muzyczne” - ćwiczenia grafomotoryczne.

Poćwicz rączkę i połącz kropki.

https://p.calameoassets.com/180416115222-e17f8bcd3a651a26d04d63770ade6317/p77.jpg

 

Powrót do wyboru aktualności