Nagłówek Napis

Propozycje zajęć zabaw dla gr. "ŻABKI" - 01.06.2020 - 05.06.2020

Kochane dzieci !!! z okazji Waszego święta Dnia Dziecka! życzę wszystkim - tym dużym i małym spełnienia marzeń, samych sukcesów, rozwijania swoich talentów i pasji oraz niesamowitych przygód i beztroskiej zabawy. Życzę Wam Drogie dzieci! samych szczęśliwych i słonecznych dni w gronie prawdziwych przyjaciół i kochającej rodziny. Drodzy Rodzice! w tym tygodniu w poniedziałek obchodzimy Dzień Dziecka to czas kiedy możemy zbliżyć się jeszcze bardziej do naszych dzieci poprzez spędzenie z nimi czasu wspólnie bawiąc się, ćwicząc, rysując lub śpiewając do czego gorąco was zapraszam. Dostarczy to Wam, a także Waszym dzieciom niezapomnianych wspólnie spędzonych miłych chwil.

Temat tygodnia: Dzień Dziecka

1. To dla Ciebie w Dniu Dziecka:

https://www.youtube.com/watch?v=d_vuxQ-9iVQ

2. Zabawy z rodzicami:

1) ,,Teraz ja, potem ty’ – zabawa konstrukcyjna .

Dziecko razem z rodzicem naprzemiennie, próbuje zbudować jak najwyższą wieżę z klocków drewnianych, lub innych. Podczas układania kolejnych klocków wypowiadamy zdanie: Teraz ja, potem ty.

2) ,,Letnie zabawy” – tworzenie gry planszowej.

Na dużym arkuszu papieru dziecko rysuje mazakami lub kredkami okrągłe pola, jedno za drugim tworząc długiego węża z kół. Pierwsze koło oznaczamy napisem START, ostatnie pole – napisem META. Rodzic pyta dziecko, jak można bawić się latem na dworze? Zapisuje odpowiedzi dziecka hasłowo na małych kolorowych kółkach (np. jeśli dziecko poda zdanie: Można bawić się w piaskownicy, oznaczenie na kółku będzie się składało z napisu piaskownica. Niektóre pola na planszy dziecko zamalowuje na te same kolory, co kolor kółek. Dziecko wybiera również trzy pola na planszy i rysuje w nich słońce oraz trzy pola, w których malują deszcz. Od pola ze słońcem rodzic prowadzi strzałkę do pola usytuowanego trzy oczka dalej. Przy strzałce dziecko rysuje latawiec. Od pola z deszczem rodzic rysuje strzałkę do pola usytuowanego trzy oczka bliżej. Przy tej strzałce dziecko, rysuje parasol. Ustalamy wspólnie z dzieckiem zasady gry, zapisując je na kartce:

- w grę może grac nieograniczona liczba osób,

- każdy gracz musi mieć swój pionek,

- grę rozpoczyna się od pola START,

- wygrywa ta osoba, która pierwsza dotrze na pole z napisem META,

- do gry używać się tradycyjnej kostki, można się przesunąć o tyle oczek ile wypadnie na kostce,

- trafiając na kolorowe pole z napisem, należy odczytać napis mówiący o tym jak można bawić się latem i pokazać tę czynność, właściwe wykonanie zadania pozwala przesunąć się o jedno pole do przodu,

- wejście na pole ze słońcem oznacza możliwość przesunięcia się o jedno pole do przodu zgodnie ze strzałką – Jest piękna pogoda, puszczałeś latawiec i łapiąc jego koniec, pofrunąłeś do przodu. Gratulacje!

- wejście na pole z deszczem, oznacza konieczność cofnięcia się na wcześniejsze pole zgodnie ze strzałką – Pada deszcz, nadeszła letnia burza, a ty nie masz parasola. Musisz po niego wrócić, cofnąć się o trzy pola do tyłu. Nie martw się, kiedyś wyjdzie słońce.

  1. „Łaskotki” – rodzic i dziecko trzyma piórko w prawej ręce. Trzymając się za lewe ręce, łaskoczemy się wzajemnie po twarzach. Zwracamy uwagę na delikatność w zabawie.
  2. „Banieczki z pięści” – dziecko zanurza dłoń w płynie do baniek, zwija dłoń w luźną pięść i dmucha.
  3. Zabawy sensoryczne - tak zwana ciecz nienewtonowska, którą łatwo przygotujesz z mąki ziemniaczanej i wody, to świetna zabawa na naprawdę długi czas. Można w niej chodzić, można ją gnieść, lepić i przepuszczać między palcami. Inną zabawą sensoryczną może być wspólne tworzenie obrazków z kolorowej soli kuchennej (sól wymieszaj z tartą kolorową kredą) na kartkach posmarowanych klejem. Można też stworzyć domowy piasek kinetyczny mieszając skrobię kukurydzianą z olejem – to świetny materiał budulcowy, zawsze wilgotny, łatwo się klei i nie rozsypuje się.
  4. zatańczmy razem:

https://www.youtube.com/watch?v=MG6iPAU2b0I                                                   

3. Jakie są moje prawa i obowiązki? – rozmowa z dzieckiem na temat praw i obowiązków dziecka na podstawie doświadczeń dziecka, wiersza „Zabawa – nasze prawo” Witolda Szwajkowskiego oraz fragmentu opowiadania „Baśń o ziemnych ludkach” Juliana Ejsmonda .

Zabawa – nasze prawo Witold Szwajkowski
Dzieci mają różne prawa,
ale głównym jest zabawa,
więc popatrzmy w lewo, w prawo,
jaką zająć się zabawą.
Z kolegami albo sami,
bez zabawek, z zabawkami,
czy w mieszkaniu, czy na dworze,
każde z nas się bawić może.
Kto się bawi, ten przyznaje,
że zabawa radość daje,
i czas przy niej szybko leci,
więc się lubią bawić dzieci.
Zadajemy pytania: Co dzieci lubią robić?; Czym jest zabawa?; W co wy lubicie się bawić?; Z kim lubicie się bawić?. Co to są prawa dziecka? Dorosły mówi: Każde dziecko ma swoje prawa. Co to znaczy mieć prawo do zabawy – dziecko podaje swoje propozycje.

„Obowiązki dzieci” Julian Ejsmond ( fragment opowiadania „Baśń o ziemnych ludkach”)

W głębi ziemi wśród korzeni

żyją sobie ziemne ludki…

Ród to miły i wesoły,

i potężny, choć malutki.

Podczas zimy, gdy na świecie

srogie mrozy i wichury,

ziemne ludki zamieszkują

kretowiska, mysie dziury…

Ale skoro złote słonko

promieniście znów zaświeci,

matka – Ziemia budzi ze snu

ukochane swoje dzieci.

Malcy biorą się do pracy,

pełni szczęścia i wesela,

jeden szczotką i grzebykiem

czesze złote włoski trzmiela.

Drugi skrzydła chrabąszczowi

myje gąbką, co ma siły.

Pieszczotliwie doń przemawia:

„Chrabąszczyku, ty mój miły”.

Trzeci zasiadł do malarstwa:

chwyta żuczki, chrząszcze, larwy

i odnawia na ich szatkach

świeżą farbą zblakłe barwy.

Zadajemy dzieciom pytania: Gdzie żyją ziemne ludki? Matka – Ziemia budzi je wiosną, aby zabrały się do pracy. Jakie są ich obowiązki? Kogo przypominają te ziemne ludki? Czy one żyją naprawdę? Te ziemne ludki miały różne obowiązki. Jakie wy macie obowiązki w domu? Jakie są wasze obo­wiązki w przedszkolu?

4. Posłuchajcie piosenek o dzieciach z całego świata – zastanówcie się jak dużo mamy wspólnego z dziećmi z innych krajów.

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4

 5. „Zabawy z różnych części świata” – poznanie zabaw z różnych części świata, zwrócenie uwagi na podobieństwa i wspólne pomysły.

vPołudniowa Afryka - Mbube! Mbube! czyli lew! lew! to gra dzieci ludu Zulu. Uczestnicy tworzą okrąg wokół dwóch osób z zawiązanymi oczami – jedna z nich jest lwem, a druga antylopą – po czym kręcą obiema osobami tak, by te straciły orientację. Gdy „lew” zbliża się do „antylopy”, publiczność dopinguje głośniej, gdy się oddala, pozostali gracze cichną.

A w Polsce: Gra powszechnie znana pod nazwą „ciuciubabka”.

  1. Korea – do ulubionej zabawy dzieci w Korei należy „Hita ing– tja- te- tji- ki”, czyli rzuty pomarańczami. Wykorzystują do niej owoce dziko rosnących pomarańczy. W grze bierze udział dowolna liczba dzieci. Każde ma swoją pomarańczę. Na umówiony sygnał wszyscy podrzucają ja do góry i chwytają z powrotem. Ten, kto nie złapie pomarańczy, otrzymuje punkt karny. Wygrywa dziecko, które ma najmniej punktów karnych.

Dzieci bawią się w tą zabawę, wykorzystując woreczki gimnastyczne lub małe piłeczki.

  1. Pakistan- „Rangoli” - ta egzotyczna zabawa polega na tworzeniu barwnych kompozycji-obrazów na ziemi lub asfalcie. Narysujcie dowolny kształt lub wzór, łatwy do wypełniania. Może to być np. jakiś duży kwiat, fantazyjny domek czy mandala. Teraz należy „pokolorować” obraz barwnymi i niezwykłymi „wypełniaczami”: trawą, kamyczkami, płatkami kwiatów, listkami itp. W rangoli można bawić się też zimą - rozłóż na podłodze duże arkusze papieru!

6. „O czym marzysz?” – rozmowa z dzieckiem o jego marzeniach.

Jakie są twoje marzenia?, Czy mogą się spełnić?, Od czego to zależy?

7. „Moje marzenie” – rysowanie świeca i malowanie.

Dziecko na kartce A4 rysuje białą lub kolorową świecą ilustrację przedstawiająca jego marzenie. Następnie zamalowuje całą powierzchnię kartki farbą plakatową.

8. Karty pracy:

dla trzylatka – str. 33 i 34

dla czterolatka str.41 i 42

 

 

 

Powrót do wyboru aktualności