Propozycja zajęć i zabaw dla gr. "Pszczółki" i "Motylki" - 01.06.2020 - 05.06.2020
Kochane dzieci, dziś Wasze wielkie święto- Dzień Dziecka ! Życzymy wszystkim dzieciom wielu powodów do uśmiechu i radości Samych sukcesów, rozwijania swoich talentów i pasji oraz beztroskiej zabawy. Spełnienia wszystkich marzeń, prawdziwych przyjaciół i kochającej rodziny!!!
Do życzeń dołączam piosenkę
Dzień dobry witam Was, zaczynamy już czas. Czy jesteście już gotowi! W takim razie rozpoczynamy nasze zajęcia . W tym tygodniu poznamy dzieci z różnych stron świata, ich wygląd, stroje, obyczaje. Zastanówcie się co różni, a co łączy dzieci na całym świecie, a dowiecie się, że choć na zewnątrz się różnimy, w środku często jesteśmy podobni do siebie. Porozmawiajcie z rodzicami o swoich marzeniach, zainteresowaniach, ulubionych zajęciach i zabawach.
Poruszymy bardzo ważny temat – Prawa dziecka. Bo dzieci prawa, to przecież bardzo ważna sprawa. 1 czerwca świętujemy Wasze święto " Dzień Dziecka " Ten szczególny Dzień Dziecka jest świętem, które przypomina wszystkim dorosłym o prawach dziecka. Przypomina o tym, że każdemu dziecku , niezależnie od koloru skóry , wyznania czy pochodzenia , przysługują takie same prawa. Dzieci mają prawo być szczęśliwe, wychowywać się w rodzinie , bawić się i czuć się bezpiecznie. Wszystkie prawa dzieci zostały spisane w specjalnym dokumencie zwanym Konwencją Praw Dziecka.
TEMAT TYGODNIA: DZIEŃ DZIECKA
- PIOSENKA „Jesteśmy dziećmi”
Czy wy wiecie, czego potrzebują dzieci na całym świecie? Wszystkie dzieci na całym świecie potrzebują miłości, radości i pokoju. „Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości! Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości! Chcemy by często tulono nas. I żeby miło płynął czas”. Tak śpiewają „Śpiewające Brzdące” w piosence „Jesteśmy dziećmi”.
1. Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.
ref. Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
2. Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.
ref. Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.
- WIERSZ „DZIECI ŚWIATA”
A teraz wysłuchajcie wiersza „Dzieci Świata” przygotowanego z okazji „Dnia Dziecka”. Wierszyk opowiada o zwyczajach dzieci z różnych kontynentów. Przedstawia kulturę, otoczenie oraz ubiór dzieci z różnych stron świata: Polska, Japonia, Indie, Ameryka Północna, Meksyk, Grenlandia, Chiny, Afryka, Hawaje.
Poproście mamę/ tatę aby pomogli wam odszukać na mapie świata miejsca wymienione w wierszu.
- TACY SAMI A JEDNAK INNI – praca plastyczna
Narysuj siebie i inne dziecko( może to być ktoś z rodzeństwa lub z rodziny ). Omów różnice i podobieństwa w wyglądzie.
- W CO SIĘ BAWIĄ DZIECI Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA
Zabawowe zwyczaje dzieci różnią się od siebie w różnych zakątkach świata. Wypływają z tradycji i historii danego kraju, nie rzadko zależą od klimatu czy dostępu do bogactw naturalnych regionu. To cenna wiedza, którą warto zaszczepiać w maluchach od najmłodszych lat. A jak powszechnie wiadomo- najskuteczniejszą nauką jest sama zabawa. Więc do dzieła!
PAKISTAN - Rangoli
Ta egzotyczna zabawa polega na tworzeniu barwnych kompozycji-obrazów na ziemi lub asfalcie. Narysujcie dowolny kształt lub wzór, łatwy do wypełniania. Może to być np. jakiś duży kwiat, fantazyjny domek czy mandala. Teraz należy „pokolorować” obraz barwnymi i niezwykłymi „wypełniaczami”: trawą, kamyczkami, płatkami kwiatów, listkami itp. Gdy maluchy zrobią taki piękny obraz, pstryknij mu zdjęcie!
NORWEGIA - Z tarczy na tarczę
Dzieciaki wikingów do tej zabawy używały tarcz ojców, wojowników. Wam muszą wystarczyć raczej pokrywki od garnków. Do tego – nieduża piłeczka, najlepiej pingpongowa. Jeśli malec bawi się sam, powinien jak najdłużej odbijać piłkę na swojej „tarczy”, starając się bić własne rekordy. Gdy gra większa liczba dzieci, należy odbijać piłkę z tarczy do tarczy w parach. Wygrywa para, której uda się najdłużej odbijać piłeczkę.
GRECJA - Raz, dwa, trzy – Baba Jaga patrzy!
Oczywiście po grecku tytuł tej gry brzmi zupełnie inaczej, jednak ponieważ w Polsce popularna jest pod taką nazwą, to ją wykorzystajmy. Polecamy ten podwórkowy hicior, bo jego zasady są proste, a frajdy z zabawy mnóstwo! W grze uczestniczy minimum trójka dzieci. Jedna osoba to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto zaś pierwszy dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
AUSTRALIA - Kwadraty
Zręcznościowa gra dla czterech uczestników, do której potrzebna jest piłka. Oto jej zasady: dorosły rysuje na ziemi (nie może to być wysoka trawa) spore kwadratowe pole i dzieli je na cztery równe części. Każdy z powstałych kwadratów musi mieć wielkość co najmniej 2x2 m. Gracze kolejno zajmują jedno takie pole – to ich „królestwa”. Dzieciaki podają sobie piłkę (ale tylko nogami lub ręką, nie wolno jej łapać!), odbijając ją do sąsiada. Zanim zostanie odbita, może dotknąć ziemi na kwadracie danego gracza tylko jeden raz. Jeśli zawodnik nie zdoła piłki po takim trafieniu w jego pole wybić, odpada. Wygrywa grę ten z malców, który zostanie na polu ostatni. Nazywa się go „królem kwadratów”.
HISZPANIA - Przeciąganie liny
Do zabawy wystarczą mocna lina lub gruby sznurek oraz nieduża chustka z materiału (np. bandanka). Chusteczkę zawiąż na supeł na samym środku liny. Podziel dzieci na dwie grupy (zawodników musi być co najmniej dwóch i najlepiej – parzysta liczba). Na ziemi narysuj linię. Każda z grup ma stanąć gęsiego po jej dwóch stronach, w odległości około dwóch kroków. Na twoje hasło „start” dzieciaki zaczynają ciągnąć linę, każda drużyna w swoją stronę. Wygrywają ci zawodnicy, którzy przeciągną chustkę na swoją stronę, za wytyczoną linię, np. o dwa kroki
FRANCJA – kulki
Do gry potrzebne są kulki. Każdy z graczy ma przygotowanych kilka z nich. Zawodnik rzuca kulką, natomiast jego przeciwnik próbuje w nią trafić. Ten, kto ma celne oko i trafi w kulkę, zabiera ją. Wygrywa osoba, która nazbiera najwięcej kulek.
A jak jest na naszym POLSKIM podwórku? Dzieciaki uwielbiają bawić się w chowanego czy berka ledwo nadążając za własnymi pomysłami. Ciągle popularną zabawą, zwłaszcza wśród przedszkolaków, jest usypianie starego niedźwiedzia.
A jaka jest twoja ulubiona zabawa?
„ENCHOQUE” – zabawka z Boliwii - praca plastyczna
- Plastikowy kubeczek
- 40 – 50 cm sznurka
- Folia aluminiowa
- Przygotuj plastikowe kubki.
- Wywierć w dnie otworek o szerokości około 3 mm – tą czynność musi wykonać ktoś dorosły
- Przełóż przez dziurkę cienki drucik i przeciągnij sznurek
- Od środka zawiąż supeł, żeby sznurek nie wypadł.
- Utnij sznurek około 40-50 cm od kubka. Na końcu zawiąż supełek. Owiń supełek folią srebrną wielkości około A4. Zwiń mocno w kulkę. Uwaga – im dłuższy sznurek, tym trudniej jest trafić kulką do kubka.
Enchoque jest gotowe
http://old.poznajemyswiat.pl/wp-content/uploads/2015/06/IMG_4520-800x533.jpg
- „Śmiecholandia” (Ewa Małgorzata Skorek)
Rodzic recytuje fragment wiesza. W odpowiednich momentach dziecko nabiera powietrza i jak najdłużej na jednym wydechu naśladują różne rodzaje śmiechu – na dźwiękach wysokich lub niskich, głośno lub cicho itp.
W Śmiecholandii –
W państwie małym,
słynnym w świecie prawie całym,
ludzie śmieją się tu wszyscy:
obcy krewni, dalsi bliscy.
Śmieją się panowie (…):
– Ho, ho, ho…
Śmieją się panie (…):
– Ha, ha, ha…
Śmieją się chłopcy (…):
– Ha, ha, ha…
Śmieją się dziewczynki (…):
– Hi, hi, hi…
Śmieje się staruszka wprost do twego uszka: – He, he
- PRAWA DZIECKA – uważne słuchanie piosenki
Posłuchaj uważnie piosenki, postaraj zapamiętać sięjakie masz prawa, ponieważ następnie zadanie będzie dotyczyło treści tej piosenki.
Mam prawo żyć
Mam prawo być sobą
Czuć się bezpiecznie, wolną być osobą.
Mam prawo kochać i kochanym być
Nie można mnie krzywdzić, poniżać i bić.
Dziecka prawa poważna sprawa
Dziecka prawa to nie zabawa
Mogę się śmiać
Może się dziać pięknie
Pragnę być zdrowy, rosnąć w swoim tempie.
Mam prawo wybrać sam przyjaciół swych
Nie można mnie zmuszać do uczynków złych.
Mam prawo śnić
Mam prawo być inny
Mogę być słabszy lecz nie czuć się winny.
Mam prawo śpiewać głośno kiedy chcę
Mam prawo płakać cicho, gdy mi źle.
„PRWADA – NIEPRAWDA” – po wysłuchaniu piosenki rodzic czyta zdanie. Jeśli zdaniem dziecka zdanie jest prawdziwe, klaszcze w ręce, jeśli nieprawdziwe – tupie nogami
Przykładowe zdania:
- Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy
- Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę
- Mogę bawić się tylko z kolegami, których wybierze moja mama
- Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
- Mam prawo do tajemnic i własnego zdania
- Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić i bić
- NASZE PRAWA – zabawa plastyczna
Zadaniem jest stworzenie plakatu, który będzie pokazywał, jakie prawa dzieci są dla ciebie najważniejsze. Możecie rysować, pisać, wyklejać, ozdabiać dowolnie plakat. Podczas pracy możesz słuchać piosenki „O prawach Dziecka”. Prace możesz wykonać na dużym arkuszu papieru lub na małych kartkach, które później połączysz ze sobą tworząc plakat.
„Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje”
Indiański taniec
A ram Sam Sam
KARTY PRACY:
6 – latki KP nr 4 str. 29 – 33
5 – latki KP nr 4 str. 26 – 28
4 – latki KP nr 2 str. 41 - 42