Z WIZYTĄ U MOICH RÓWIEŚNIKÓW
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
Z wizytą u moich rówieśników
Witamy serdecznie i zapraszamy dzieci i rodziców do wspólnej zabawy i pracy.
Oto propozycje na dzisiejszy dzień.
1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:
- RAZEM -podawanie piłki - podawanie piłki górą , dołem, bokiem w prawo, bokiem w lewo- cwiczenie powtarzamy kilka razy,
- CELOWNIE - ćwiczenie celności - ustawiamy na środku pokoju dużą piłkę ( lub coś w co można celować) , dziecko stoi w pewnej odleglości ( w zależności od wieku ) , dajemy mu małą piłeczkę ( np. tenisową ) i mają za zadanie trafić nią w dużą piłkę.
- ZŁAP MNIE, JEŚLI POTRAFISZ - ćwiczenie precyzji ruchów i refleksu - dzieci stają przy ścianie z piłką , którą dzieci mają odbić od ściany i złapać ( 3-4 latki), ( 5-6 latki) natomiast mają odbić i złapać , a następnie muszą wykonać dodatkowe zadanie przed złapaniem piłki, np. klasnąć, złapać się za włosy, dotknąć kolan, skrzyżować dłonie na piersiach.
- WZAJEMNE WSPARCIE - ćwiczenie współpracy. Dziecko leży na plecach. rodzic turla piłkę , dziecko trzyma rączki pod głową i podnosi nogi , by piłka swobodnie się przeturlała - ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
- SZCZUR - ćwiczenie zwinności - rodzic stoi na środku , trzyma w ręce skakankę i kręci nią dookoła własnej osi nisko nad ziemią. Dziecko przeskakuje na zmianę na prawej i lewej nodze nad kręcącą się skakanką.
2. KTO TO JEST ?- zabawa polisensoryczna . Zawiązujemy dziecku oczy. Ma ono za zadanie rozpoznać czlonka rodziny jedynie zmysłem dotyku. W tym celu dotyka jego wlosów, twarzy , ubrania. Po skończonej zabawie rodzic zadaje dziecku pytania : W jaki sposób rozpoznaliście członka rodziny? Skąd wiedzieliście, kogo dotykacie? Co by było gdyby, wszyscy mieli takie same oczy, nosy, włosy? Czy chcielibyście żyć w świecie takich samych ludzi? Czy ludzie w innych krajach wyglądają tak samo jak ludzie w Polsce ? Czy m się różnią ?
3. KOLOROWY POCIĄG - wysłuchanie wiersza S. Daraszkiewicza i rozmowa na temat jego treści. ( można przygotować flagi państw oraz ilustracje dzieci różnych narodowości ).
Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata, w barwnych choragiewkach, kolorowych kwiatach. A w pociągu olbrzymia gromada, i na każdej stacji ktoś jeszcze dosiada. Wsiadajcie pasażerki i pasażerowie, lecz niech każdy o sobie opowie.
Ja jestem Murzynka, mam kręcone włosy, daję wam w podarku dwa duże kokosy, a może nie wiecie, co to znaczy kokos? To palmowy orzech, co rośnie wysoko.
W niskim ukłonie czoło chylę, mam dla was figi i daktyle. Przyjeżdżam do was na wielbłądzie, kto ma odwagę, niech wsiądzie.
Mam dwie pałeczki zamiast łyżeczki i pałeczkami jem ryż z miseczki. Piszę pędzelkiem, sypiam na matach, a mój podarek - chińska herbata.
Na zielonym stepie stado wołów pasam, łapię dzikie konie za pomocą lassa. Lasso to jest długa, bardzo długa lina, a moja ojczyzna zwie się Argentyna.
Francja jest złota i zielona, Francja ma słodkie winogrona. Rodacy moi z tego słyną, że robią wino , dobre wino.
Jedzie, jedzie pociąg dookoła świata, w barwnych chorągiewkach, w kolorowych kwiatach. Kolorowy pociąg wesoła muzyka, a więc proszę wsiadać, proszę drzwi zamykać.
Już ruszył nasz pociąg i gwiżdże, i mknie. Jak dobrze, jak miło, że zabrał i mnie. Śpiewamy piosenkę, bębenkanam brak, a koła wirują: tak,tak,tak,tak,tak
- Jakiej narodowości dzieci wsiadały kolejno do pociągu?
- Jak nazywają się kraje, z których pochodzily ?
- Kto pierwszy wsiadł do pociągu ?
- Kto wsiadł ostatni ? Kto przyjechal na wielbłądzie ?
- Kto je ryż pałeczkami ?
4.KRAJE I ICH MIESZKAŃCY - zabawa językowa.
Dajemy dziecku kopertę, w której znajdują się nazwy krajów i ich mieszkańców. Dziecko dobiera napisy pasujące do siebie np. Polska-Polak, Anglia-Anglik, Francja-Francuz, Turcja-Turek lub inne. Po rozmowie o tym , jakie są różnice w znaczeniu tych pojęć wybieramy napis Polska,a zadaniem dziecka 5-6 letniego jest ułożenie wyrazów Polka i Polak, z liter alfabetu wcześniej przygotowanego.
5. DZUNGLA - zabawa ruchowa.
Dżungla, dżungla, jaka wielka dżungla, poplątane zwoje dzikich lian. Mieszkał sobie w bambusowej chatce, Ambo - Sambo wielkiej dżungli pan.
ref. Strusie mu się w pas kłaniają, małpy na gitarach grają, Ambo tu, Ambo tam , Ambo tu i tam.
Ambo - Sambo doskonale znam go, węża się nie boi , ani lwa. Dla swych dzikich , leśnych ulubieńców, w dłoni coś smacznego zawsze ma.
ref. Strusie mu się w pas kłaniają, małpy na gitarach grają, Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam.
Dzieci młodsze manipulują różnymi klockami budując domki w ktorych mieszkają ich rówieśnicy z innych krajów.
Dzieci starsze pracują w kartach pracy wg. ustalonych zasad. Pamietamy o czytaniu tekstów z książeczki i głoskowaniu wyrazów nzwiązujacych do aktualnej tematyki.
MILEJ ZABAWY