BURZA
Co słyszysz- ćwiczenia słuchowe
1. Dzisiaj sobie troszkę poćwiczymy: |
,, zabawa z figurami''- odtwarzanie figur geometrycznych. Dzieci biegają w róznych kierunkach. gdy Rodzic powie np.Trójkąt, stają na jednej nodze, a drugą opierają o nią . Na słowo Kwadrat,wykonują przysiad. Na słowo Koło,kręcą się jak parasolki.Na słowo Prostokąt, skaczą jak pajacyki. |
,, plażowanie''- dzieci stawiają stopę na woreczku gimnastycznym ( może to być jakiś mały pluszak).Na dany sygnał podnoszą woreczek palcami stopy.Ćwiczenie wykonują raz jedną, raz drugą nogą.Nastepnie w siadzie prostym podpartym przekładają palcami prawej stopy woreczek leżący przy lewej stopie i na odwrót. Na koniec rzucają woreczkami do celu - dużego pojemnika. |
,, Orzeźwienie ''- dajemy dzieciom puste butelki plastikowe. Dzieci w siadzie klęcznym kładą butelkę przed kolanami, dłonie na butelce - odsuwają butelki szybkim ruchem w przód i przusuwają do kolan. Potem w leżeniu przodem zginają ręce w łokciach , dłonie trzymają na ziemi przy barkach, butelkę stawiają w małej odległości od twarzy. Robią głęboki wdech nosem i silny wydech ustami w stronę butelki. Powtarzają ćwiczenie kilkakrotnie, starając się silnym wydechem przewrócić butelkę. Następnie w leżeniu przodem trzymają butelkę w jednej ręce i przekazują ją ruchem okrężnym z ręki do ręki przed twarzą i za plecami w jednym i w drugim kierunku ( ręce cały czas proste w łokciach). Na koniec w leżeniu tyłem trzymają oburącz butelkę za głową. Butelka leży poziomo . Podnoszą nogi i ręce i starają się dotknąć stopami butelki, po czym wracają do pozycji wyjściowej. |
,, Przeciąganie liny''- dzieci w parze z Rodzicem przeciągają linę. Wygrywa ten, który przeciągnie drugą osobę za wyznaczoną linię. |
,, Pokrzywa''- dzieci bawią się z Rodzicem. Rodzic rzuca piłkę do dziecka , wymieniając nazwy warzyw, owoców , krzewów. Na słowo ,,pokrzywa'' nie można złapać piłki. Kto się pomyli , robi trzy pompki. |
2. Burza - zagadka. Dzieci słuchają zagadki Marcina Przewoźniaka. |
Burza |
Marcin Przewoźniak |
Co się dzieje tam u góry? |
Wielką wojnę toczą chmury? |
Wciąż na siebie nacierają |
I strzelają i błyskają? |
Co się tam na górze dzieje? |
Że się nam na głowy leje ? |
Od błyskawic niebo trzeszczy, |
A nam w butach chlupie deszczyk. |
Ciemne niebo dudni, świeci... |
Co się dzieje tam na górze ? |
Wiedzą to na pewno dzieci: |
Oglądamy groźną ... ( burzę ). |
Po przeczytaniu zagadki prosimy dzieci, aby nazwały dźwięki , które w niej opisano. Nastepnie prowadzimy rozmowę : Jak należy się zachować w czasie burzy ? Dzieci formułują swoje przypuszczenia lub dzielą się swoją wiedzą. |
Podczas burzy: |
- należy pozamykać okna, wyłączyć : telewizor, komputer, radio ; |
- należy unikać wysokich obiektów; |
- nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami; |
- należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu; |
- nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy. |
3.,, Co słyszysz?''- ćwiczenia słuchowe. Włączamy nagranie z odgłosami : ulewy, grzmotu, małego deszczyku, wichury.(internet). |
4.,, Skąd się bierze burza ?''- eksperyment. Do jego przeprowadzenia będą potrzebne |
szklanka, blaszane denko ( pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny. |
1.Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko, |
2. Nadmuchujemy balonik, |
3.Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku, |
4.Zbliżamy palec do brzegu blachy. |
Co zauważyliście (przepływ prądu) Jak to wytłumaczyć? W wyniku pocierania balonika wytworzyły sie ładunki elektryczne - prąd , i przeskoczyła iskra , którą można porównać do małej błyskawicy. |
Praca plastyczna - BURZA- spróbujcie narysować kredkami lub namalować farbami burzę, można też zainspirować się pracami znalezionymi w internecie. |
Pracujemy dalej w kartach pracy. |