Nagłówek Napis

BURZA

Co słyszysz- ćwiczenia słuchowe

1. Dzisiaj sobie troszkę poćwiczymy:
,, zabawa z figurami''- odtwarzanie figur geometrycznych. Dzieci biegają w róznych kierunkach. gdy Rodzic powie np.Trójkąt, stają na jednej nodze, a drugą opierają o nią . Na słowo Kwadrat,wykonują przysiad. Na słowo Koło,kręcą się jak parasolki.Na słowo Prostokąt, skaczą jak pajacyki.
,, plażowanie''- dzieci stawiają stopę na woreczku gimnastycznym ( może to być jakiś mały pluszak).Na dany sygnał podnoszą woreczek palcami stopy.Ćwiczenie wykonują raz jedną, raz drugą nogą.Nastepnie w siadzie prostym podpartym przekładają palcami prawej stopy woreczek leżący przy lewej stopie i na odwrót. Na koniec rzucają woreczkami do celu - dużego pojemnika.
,, Orzeźwienie ''- dajemy dzieciom puste butelki plastikowe. Dzieci w siadzie klęcznym kładą butelkę przed kolanami, dłonie na butelce - odsuwają butelki szybkim ruchem w przód i przusuwają do kolan. Potem w leżeniu przodem zginają ręce w łokciach , dłonie trzymają na ziemi przy barkach, butelkę stawiają w małej odległości od twarzy. Robią głęboki wdech nosem i silny wydech ustami w stronę butelki. Powtarzają ćwiczenie kilkakrotnie, starając się silnym wydechem przewrócić butelkę. Następnie w leżeniu przodem trzymają butelkę w jednej ręce i przekazują ją ruchem okrężnym z ręki do ręki przed twarzą i za plecami w jednym i w drugim kierunku ( ręce cały czas proste w łokciach). Na koniec w leżeniu tyłem trzymają oburącz butelkę za głową. Butelka leży poziomo . Podnoszą nogi i ręce i starają się dotknąć stopami butelki, po czym wracają do pozycji wyjściowej.
,, Przeciąganie liny''- dzieci w parze z Rodzicem przeciągają linę. Wygrywa ten, który przeciągnie drugą osobę za wyznaczoną linię.
,, Pokrzywa''- dzieci bawią się z Rodzicem. Rodzic rzuca piłkę do dziecka , wymieniając nazwy warzyw, owoców , krzewów. Na słowo ,,pokrzywa'' nie można złapać piłki. Kto się pomyli , robi trzy pompki.
2. Burza - zagadka. Dzieci słuchają zagadki Marcina Przewoźniaka.
Burza
Marcin Przewoźniak
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają
I strzelają i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje ?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci...
Co się dzieje tam na górze ?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną ... ( burzę ).
 
Po przeczytaniu zagadki prosimy dzieci, aby nazwały dźwięki , które w niej opisano. Nastepnie prowadzimy rozmowę : Jak należy się zachować w czasie burzy ? Dzieci formułują swoje przypuszczenia lub dzielą się swoją wiedzą.
Podczas burzy:
- należy pozamykać okna, wyłączyć : telewizor, komputer, radio ;
- należy unikać wysokich obiektów;
- nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;
- należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;
- nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.
3.,, Co słyszysz?''- ćwiczenia słuchowe. Włączamy nagranie z odgłosami : ulewy, grzmotu, małego deszczyku, wichury.(internet).
4.,, Skąd się bierze burza ?''- eksperyment. Do jego przeprowadzenia będą potrzebne
szklanka, blaszane denko ( pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny.
1.Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko,
2. Nadmuchujemy balonik,
3.Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku,
4.Zbliżamy palec do brzegu blachy.
Co zauważyliście (przepływ prądu) Jak to wytłumaczyć? W wyniku pocierania balonika wytworzyły sie ładunki elektryczne - prąd , i przeskoczyła iskra , którą można porównać do małej błyskawicy.
Praca plastyczna - BURZA- spróbujcie narysować kredkami lub namalować farbami burzę, można też zainspirować się pracami znalezionymi w internecie.
Pracujemy dalej w kartach pracy.

Powrót do wyboru aktualności