Nagłówek Napis

Propozycje zajęć i zabaw gr. "PSZCZÓŁKI" i "MOTYLKI" - 15.06.2020 m- 19.06.2020

Witam Was serdecznie drogie dzieci. Pewnie jesteście ciekawi co dla Was przygotowałam ? Dzisiaj poznamy kolory lata. Zaobserwujemy zmiany jakie zachodzą w przyrodzie. Poznamy zjawiska atmosferyczne występujące w czasie lata tj., burza, deszcz i tęcza oraz zasady bezpiecznego zachowania się podczas burzy. Zaśpiewamy piosenkę „ Tęcza cza cza cza…”, namalujemy „Lato na łące” oraz poznamy smaki lata. Zapraszam was do wspólnej wesołej zabawy.

TEMAT: LATO  (15.06.2020- 19.06.2020)

Po czym poznać, że nadeszło lato? Po słodkości owoców, po wyglądzie pól i łąk, po śpiewie ptaków, a może po zapachu skoszonej trawy? Przeczytajcie piękny wiersz dla dzieci o pierwszych oznakach lata:

„ Tato, czy już lato” - Barbara Szelągowska

Powiedz, proszę! Powiedz tato
po czym można poznać lato?
Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?
Po prostu:
Po słodkich malinach;
Po bitej śmietanie z truskawkami;
Po kompocie z wiśniami;
Po życie, które na polach dojrzewa;
Po letnich ulewach;
Po słowiku, co wieczorami śpiewa;
Po boćkach uczących się latać;
Po ogródkach tonących w kwiatach;
Po świerszczach koncertujących na łące;
Po wygrzewającej się na mleczu biedronce;
Po zapachu skoszonej trawy i róż;
I… już!

Rozmowa na temat wiersza: Po czym poznać, że  jest już lato. A teraz opowiedz jak ty wyobrażasz sobie nadejście lata


  • LETNIA POGODA - POGODOWE ZAGADKI

Kiedy błyskawica, kiedy ulewa
Kiedy wicher łamie drzewa
To już znak, że idzie duża
Wielka, groźna, straszna…. /burza/

Co to jest odgadnij!
Leci tylko na dół
Jest tylko na dworze
Suchy być nie może! /deszcz/

Jasny zygzak na ciemnym niebie,
Może czasem przestraszyć ciebie! / piorun, błyskawica/

Turla się, ryczy i rzęzi
Jakby się urwał z uwięzi.
Wielki i dziki kot
Czasem znów wali jak młot ,to jest   / grzmot/

Szumi, gwiżdże, czasem gna
Skąd i dokąd? Kto go zna ?
Dmucha, szarpie, czasem rwie
Po co? Za co? Kto go wie? /wiatr/

Na niebie jej barwy
pięknie się mienią.
Jak most ogromny
łączy niebo z ziemią / tęcza/


  • LETNIA POGODA - BURZA

A teraz  posłuchajcie wiersza pt. "Burza", M. Przewoźniak

Co się dzieje tam u góry?

Wielką wojnę toczą chmury?

Wciąż na siebie nacierają

I strzelają i błyskają?

Co się tam na górze dzieje?

Że się nam na głowy leje?

Od błyskawic niebo trzeszczy,

A nam w butach chlupie deszczyk.

Ciemne niebo dudni, świeci...

Co się dzieje tam na górze?

Wiedzą to na pewno dzieci:

Oglądamy groźną ... (burzę)

Czy wiecie już co to będzie?, tak to burza. Nazwijcie proszę dźwięki które opisano w wierszu.

  •  A czy Wy wiecie jak należy się zachować w czasie burzy?

Zapamiętajcie że podczas burzy :

- należy unikać wysokich obiektów,

- nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami,

- należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu,

- nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.      

  • Posłuchaj odgłosów burzy:

https://youtu.be/WzWvY44e5sc

  • Czy wiesz co oznaczają te słowa: kapie, pada, leje, mży, kropi, siąpi?. Wszystkie te słowa określają deszcz, każde z nich oznacza inne natężenie deszczu.
  • kapie, kropi - pojedyncze krople deszczu,
  • pada - deszcz o średnim natężeniu,
  • leje - bardzo silny deszcz,
  • mży - w powietrzu wyczuwalny jest deszcz, lecz nie widać go w kroplach,
  • siąpi - gęsty drobny deszczyk

A teraz spróbujcie wygrać na stole, bębenku lub innym przedmiocie wyżej wymienione zjawiska.

A czy wiecie czym  różni się błyskawica od grzmotu?.

Błyskawica to wyładowanie  elektryczne które widzimy na niebie, może być w postaci piorunu lub rozjaśnienia na niebie.

 Grzmot to  dźwięk który towarzyszy błyskawicy. Najpierw widzimy błyskawicę a za chwilę słyszymy grzmot.

 W ten sposób, kiedy zobaczymy błyskawicę przecinającą niebo nad nami, zanim usłyszymy huk, musi minąć pewien czas. Zależy on od odległości w jakiej znajduje się piorun.

  • Czas na eksperyment –jak powstaje burza

https://youtu.be/eyLKBakvNW4

Tak właśnie powstają w chmurze pioruny, gdy chmury się zderzają, ocierają dochodzi do wyładowania elektrycznego.


  • TĘCZA PO DESZCZU

Rozwiązywanie zagadek pt. „Jaki to kolor?” . Po rozwiązaniu zagadek dowiesz się jakie kolory ma tęcza.Poproszę rodziców, aby przeczytali zagadki i przygotowali paski. Dziecko układa przed sobą paski, zgodnie z kolejnością występowania kolorów od lewej do prawej.

Tego koloru szukajcie w makach lub w muchomorze (czerwony);

To kolor ciepły i miły jak promienie słońca i płatki słonecznika (żółty).
Marchewka zawsze ten kolor kryje, ale też takie bywają dynie (pomarańczowy);
Liście są taki i trawa też, jaki to kolor, już chyba wiesz (zielony);
Jakim kolorem – pytam dziś wszystkich – maluję niebo przed burzą i głębokie morze? (ciemnoniebieski);

To będzie bardzo łatwa zagadka: jakiego koloru jest niebo, kiedy jest ładna pogoda? (jasnoniebieski);
W jakim kolorze są piękne fiołki i smaczne śliwki? (fioletowy);
Zadaj dziecku pytania:

Z czym kojarzą Ci się te paski?, Czy można gdzieś zobaczyć wszystkie te kolory razem ?”

Czy widziałaś/eś kiedyś tęczę?, Kiedy można ją zobaczyć, czy bez słońca może pojawić się tęcza?

  • JAK ZROBIĆ TĘCZĘ W MINUTĘ - DOŚWIADCZENIE

Tęcza to zjawisko, które możemy obserwować, kiedy krople wody znajdują się w powietrzu, np. w trakcie deszczu lub po nim. Ale czy da się zobaczyć tęczę w słoneczne popołudnie? Tak! Mamy dla Was kilka sposobów na zrobienie tęczy w domowych warunkach!

https://smartbee.club/jak-zrobic-tecze/

  • ZABAWA  RUCHOWA PRZY PIOSENCE „TĘCZA CZA CZA CZA”

  • LATO NA ŁĄCE

Zapraszam was teraz do rodzinnego malowania. Jest to świetna zabawa dla całej rodziny.

“Na zielonej łące zabawa niebywała, stonoga aż wypieków na buzi dostała…” tak śpiewają dzieci w piosence, które zapraszają was do „Bzyczącej zabawy”.
Piosenka ta jest bogata plastycznie, dlatego można ją wykorzystać do zilustrowania bzyczącej łąki. Narysuj, namaluj lub podejmij inną aktywność plastyczną. Do zabawy zaproś rodziców. Niech to będzie wasza wspólna praca. Popatrzcie na ilustracje zamieszczone w filmiku, może będą dla was inspiracją. Piosenkę możecie również wykorzystać do wspólnego tańca i śpiewania. Życzymy wesołej zabawy 

https://youtu.be/zUgzWqgYPeE


  • SMAKI LATA

W letnim ogródku - poproś rodziców o przeczytanie wiersza L. Łącz "W letnim ogródku". Wymień nazwy owoców pojawiające się w wierszu oraz słowa, które się ze sobą rymują. Jeśli chcesz naucz się wierszyka na pamięć. 

„W letnim ogródku”  Laura Łącz

W letnim ogródku

Wesoło,

Kwiaty rozkwitły

Wokoło.

Śmieje się jabłko

I gruszka,

Czupryną trzęsie

Pietruszka.

Cieszy się śliwka

Renkloda,

Że taka piękna

Pogoda.

Narzeka tylko

Cebula:

– Za ciepła moja

Koszula!

A dynia sapiąc

Z gorąca,

Wystawia buzię

Do słońca.

Jakie inne owoce pojawiają się latem? I co możemy z nich zrobić?

  • Owocowa wydzieranka -  Wybrany rysunek wyklej kolorowym papierem. 

https://www.kolorowe-obrazki.pl/kolorowanki-owoce/

  • Truskawka – czereśnia – ćwiczenia rozciągające. Dziecko maszerują  w kręgu. Na hasło: Truskawka – kuca i rysuje palcem na podłodze małe kółeczka, na hasło: Czereśnia – wspina się na palce i próbują sięgnąć jak najwyżej raz jedną ręką, raz drugą. 


KARTY PRACY:

6 – LATKI: KP NR 4 STR. 39 – 42

5 – LATKI:  KP NR 4 STR. 33 – 35

4 -  LATKI:  KP NR 2 STR. 46 - 49

Powrót do wyboru aktualności