Nagłówek Napis

Propozycje zajęć dla gr. Sówek

Drodzy Rodzice! Ponieważ wielkimi krokami zbliża się do nas kolejna pora roku – lato, spróbujmy przybliżyć dzieciom cechy charakterystyczne tej pory roku, jak również zjawiska atmosferyczne jej towarzyszące. Aby utrwalić wiadomości o zmianach atmosferycznych, proponuję wspólnie z dzieckiem obejrzeć prognozę pogody na najbliższe dni. Warto rozmawiać z dzieckiem na temat bezpiecznego zachowania się nie tylko pod czas burzy, ale także wichury i gradu.

  • „Po łące biega lato” – słuchanie piosenki i rozmowa na temat jej treści.

Zanim włączymy dziecku piosenkę, prosimy aby zastanowiło się, w jakim miejscu – zgodnie z piosenką – można spotkać lato.

https://www.youtube.com/watch?v=QHR9URbvf_E

Rozmowa na temat treści piosenki:
- Jaką mamy porę roku?
- Jakie zmiany zaszły w przyrodzie?
- Czy wiesz jakie zmiany zachodzą latem w parku, lesie i na polu?

  • „Burza” – zagadka

„Burza” Marcin Przewoźniak

Co się dzieje tam u góry?

Wielką wojnę toczą chmury?

Wciąż na siebie nacierają

I strzelają i błyskają?

Co się tam na górze dzieje?

Że się nam na głowy leje?

Od błyskawic niebo trzeszczy,

A nam w butach chlupie deszczyk.

Ciemne niebo dudni, świeci...

Co się dzieje tam na górze?

Wiedzą to na pewno dzieci:

Oglądamy groźną ... (burzę)

Po przeczytaniu zagadki, prosimy aby dziecko nazwało dźwięki, które w niej opisano. Następnie prowadzimy rozmowę: „ jak należy się zachować w czasie burzy?” Należy pozwolić dziecku formułować swoje przypuszczenia, podzielić się swoją wiedzą.
Podczas burzy:
- należy unikać wysokich obiektów
- nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami
- należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu
- nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy

  • „Co słyszysz?” – ćwiczenia słuchowe

Włączamy nagranie z odgłosami ulewy, grzmotu. Dziecko próbuje nazywać co słyszy.

https://www.youtube.com/watch?v=WzWvY44e5sc&feature=youtu.be

  • „Skąd się bierze burza?” – eksperyment

https://www.youtube.com/watch?v=eyLKBakvNW4&feature=youtu.be

  • „Burza” – podsumowanie wiadomości o burzy

Pytamy dziecko:

- Jak należy zachować się podczas burzy gdy jesteśmy w domu?

- Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem?

- Co chroni budynek przed uderzeniem pioruna?

- Czego należy unikać podczas burzy?

  • „Tęcza cza cza cza” – piosenka

https://www.youtube.com/watch?v=LmBK0xFkhH4

Po zakończeniu piosenki, prosimy aby dziecko ułożyło na podłodze tęczę, z kolorowych pasków bibuły (przygotowanych wcześniej przez rodzica) zgodnie z kolejnością występowania kolorów. (Czerwony, żółty, pomarańczowy, zielony, ciemnoniebieski, jasnoniebieski, fioletowy).

  • „Zapamiętaj kolory” – zabawa językowa

Prosimy, aby dziecko kilka razy powtórzyło nazwy kolorów, które tworzą tęczę, w odpowiedniej kolejności. 

Zachęcamy dziecko do tego, by tworzyło zdania, które ułatwią zapamiętanie kolorów tęczy. Pierwsze głoski kolejnych słów odpowiadają pierwszym głoskom nazw kolorów tęczy.

  • Zabawy badawcze – zapraszamy dziecko do zrobienia tęczy

1. „Tęcza w wodzie” – nalewamy wodę do miski i wkładamy do środka lusterko tak, by opierało się o ściankę. Kierujemy snop światła latarki na część tafli znajdującej się pod wodą. Na kartce trzymanej za latarką, dziecko obserwuje tęcze.

2.  „Jak sprowadzić tęczę?” – dziecko kładzie na stole kartę papieru, w odległości ok. 10cm. nad papierem trzyma szklankę z wodą. Po chwili na stole powinna pojawić się tęcza.
Jak myślisz, skąd wzięła się tęcza?
Wyjaśniamy: wiązka światła białego odbija się od lustra. Gdy wychodzi z wody, załamuje się. Tęcza powstaje na skutek załamania i odbicia światła słonecznego w kroplach wody. Widzimy ją w postaci barwnego łuku na tle chmur deszczowych lub po deszczu. Znika, kiedy wszystkie krople wody opadną lub wyparują.

  • „Tęcza” – praca plastyczna

Dziecko maluje tęczę na dużym arkuszu papieru za pomocą gąbki, wycina elementy z kolorowego papieru, nakleja pod tęczą, tworząc dowolny krajobraz.

 

Ostatnio mamy burzową pogodę, więc myślę, że temat jest jak najbardziej na czasie. Mimo wszystko, życzę dużo słońca ;)

Powrót do wyboru aktualności