Nagłówek Napis

ROZWIJANIE KREATYWNOŚCI

Wakacyjna praca plastyczna...

                                               Wakacje tuż- tuż...

 

Witamy wszystkie chętne dzieci i rodziców i zapraszamy do wspólnej zabawy i nauki.

 

Propozycje aktywności:

1. „Gimnastyka buzi i języka” (wspomaganie prawidłowego rozwoju narządów artkulacyjnych).

Rodzic czyta tekst, a dzieci wykonują polecenia:

Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił

kierownicą (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej

wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dzieci

poruszają językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy

wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu,

którym poleciał wysoko do góry (dzieci przesuwają język za górne

zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon

raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dzieci

poruszają językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych

zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po

niebie płynęły białe chmury (dzieci przesuwają język po

podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować

na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dzieci rysują

językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często

musiał dzwonić dzwonkiem (dzieci mówią: dzyń, dzyń). Z

radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dzieci

szeroko rozciągają wargi ).

 

2. Opowiadanie „Bursztynek”: ( dosonalenie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na określony temat; rozwijanie koncentracji uwagi).

 

Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej

słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej.

Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy.

Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i

Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.

– Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani,

zamykając książkę.

– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku

pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się

na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem –

dodał z dumą.

Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z

wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego

naleśnika.

– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi –

przypomniała Jola.

– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.

– Nie wiem, nie sprawdzałam.

Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to

uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej

muszelce.

– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę

go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała

dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem

w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak

śpiąca królewna w królewskim łożu.

„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.

Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po

powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył

porozmawiać o nim z Olą.

– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę

nad projektem hali dworca kolejowego. – To wyjątkowo ciekawa

historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.

Do pokoju przybiegła Ada.

– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.

– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.

– To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.

– Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to

bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim

szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu... Wiatr od morza kołysał

gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego

słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że

chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z

pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla

spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w

sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego

razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do

Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia

wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała:

„Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać

w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim

snem i cieszy oczy.

Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej

oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek.

– Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy

będzie rozrabiała.

Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że

zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.

 

Pytania do tekstu:

-O czym rozmawiały dzieci w przedszkolu?

-Co wydarzyło się rok temu na wakacjach?

-Co znalazła na plaży Ola?

-O czym tata opowiadał Olkowi?

-Co to jest bursztyn?

-Gdzie można znaleźć bursztyn?

-Do czego wykorzystuje się bursztyn?

-Jakie skarby oprócz bursztynu można znaleźć w Bałtyku lub na

polskiej plaży?

-Skąd się biorą muszle w morzu?

 

Rodzic uzupełnia wypowiedzi dzieci.

 

3. Mapa Polski  ( poszerzenie wiedzy na temat mapy Polski ).

 

Dzieci razem z rodzicami przeglądają albumy, przewodniki o

Polsce (jeżeli posiadają takie w domu). Odczytują nazwy

ciekawych miejsc w Polsce, podają przykłady polskich miast,

nazwy największych polskich rzek. Przyglądają się mapie Polski –

pokazują na mapie gdzie są góry, gdzie jest morze Bałtyckie, gdzie

jest stolica Polski. Rodzic zwraca uwagę na symbole znajdujące się

na mapie (pokazuje jak oznaczone są rzeki, jeziora, miasta itp.),

informuje dziecko, że za pomocą różnych kolorów na mapie

przedstawia się ukształtowanie terenu – kolor niebieski oznacza

rzeki, jeziora, morze; zielony – niziny; żółty – wyżyny, brązowy –

wysokie góry (wyjaśnia pojęcia). Rodzic prosi dziecko by

przyjrzało się mapie i określiło jakiego koloru jest najwięcej (w

krajobrazie naszego kraju dominują niziny).

Poniżej znajduje się link z mapą Polski:

https://assets.puzzlefactory.pl/puzzle/226/941/original.jpg

 

 

4. Wiersz „Letnie wakacje”: ( doskonalenie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na określony temat ).

Kiedy są wakacje

I nie pada deszcz,

Możesz gdzieś wyjechać,

Jeśli tylko chcesz.

Kiedy są wakacje –

Morze, góry, las,

Gdzie tylko się znajdziesz,

Miło spędzisz czas.

Latem

Złociste promienie

Słońca

Padają na ziemię,

Popatrz –

Rozwiały się chmury,

Baw się

I nie bądź ponury!

Morze –

Muszelki i piasek,

Góry

Lub łąka za lasem,

Warmia –

Czekają jeziora,

Lato –

Już wyjechać pora!

 

Rozmowa na temat wiersza:

-O jakiej porze roku wyjeżdża się na wakacje?

-Co można robić, kiedy są wakacje?

-Z czym kojarzą Ci się wakacje?

 

5. Zagadki : ( rozwijanie logicznego myślenia ).

 

W cieniu jego się schowasz,

gdy jesteś na plaży,

a słońce z wysoka,

bardzo mocno praży. /parasol plażowy/

 

Ochroni cię przed wiatrem,

kiedy jesteś na plaży.

Poczujesz wtedy jak mocno

letnie słońce praży. /parawan/

 

Człowiek za burtą!

O tam! Widać ręce, głowę!

Rzucić trzeba prędko,

koło…. /ratunkowe/

 

Nie leży na plaży,

wypatruje oczy,

gdy potrzebna pomoc,

szybko w wodę skoczy. /ratownik/

 

Stoi nad morzem, nigdy nad rzeką,

jej światło widać bardzo daleko. /latarnia morska/

 

6. Co się kojarzy z morzem? ( rozwijanie słuchu fonematycznego; doskonalenie umiejętności czytania).

 

Dzieci dostają karteczki z wyrazami: fala, pies, piasek, nos, but,

mewa, lis, woda, ryba, kot, lato. Starają się samodzielnie odczytać

wyrazy i wybierają te kartki, które kojarzą im się z wakacjami nad

morzem. Dzielą wyrazy na sylaby i na głoski. Określają pierwszą

głoskę wyrazu i stwierdzają czy jest to samogłoska czy spółgłoska.

 

 

7. Działania matematyczne : ( doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania)

 

Dzieci dostają przedmioty, które posłużą za liczmany. Rodzic czyta

treść poniższych zdań, a dziecko manipulując przedmiotami,

przelicza i podaje wynik. Następnie dziecko podaje działanie jakie

musiało wykonać by rozwiązać zadanie (np. pięć dodać trzy jest

równe osiem). Chętne dzieci mogą zapisywać na kartce równania

(5+3=8).

-Tata złowił 4 duże ryby i 2 małe. Ile ryb złowił tata?

-Po plaży chodziło 5 mew i 4 łabędzie. Ile ptaków było na plaży?

-Krzyś obserwował statki. Najpierw przypłynęły 2, a potem jeszcze

6. Ile statków widział Krzyś?

-Do portu wpłynęły 4 żółte żaglówki i 5 niebieskich. Ile żaglówek

wpłynęło do portu?

-Po plaży chodziło 9 mew, ale 3 odleciały. Ile mew zostało na

plaży?

-Ada znalazła 2 żółte muszelki, 3 niebieskie i 1 różową. Ile

muszelek znalazła Ada?

-Olek znalazł 7 kamieni, ale 2 zgubił. Ile kamieni zostało Olkowi?

-Mama kupiła 8 pocztówek, ale 3 oddała Kasi. Ile pocztówek

zostało mamie?

Następnie rodzic czyta poniższe działania, a zadaniem dziecka jest

wymyślić treść zadania do usłyszanego działania:

3+4=7

2+3=5

5-1=4

6-3=3

 

8. Wakacyjna praca plastyczna ( rozwijanie kreatywności).

 

Dzieci odciskają na kolorowych kartach papieru swoje

pomalowane stopy. Czekają aż farba na kartkach wyschnie i

wycinają odciski stóp tak, by powstały klapki. Następnie

przyklejają je na białą kartę papieru, przyklejają słomki w

odpowiednich miejscach, tak by powstały paski klapek i ozdabiają

kartkę kaszą jęczmienną (przyklejają na klej).

Prosimy gotowym pracom zrobić zdjęcie i przesłać do pani Adriany , która doda je do galerii zdjęć naszego przedszkola!

 

9. Wiersz „Bezpieczne wakacje”( kształtowanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na określony temat; rozwijanie koncentracji uwagi).

 

Gdy na wakacjach z rodzicami wypoczywasz,

Dużo niezwykłych przygód przeżywasz.

Nie zapomnij jednak o rzeczy ważnej,

By bezpieczeństwo zachować w sytuacji każdej.

Przez ulicę przechodź tylko na pasach zebry,

Na zielonym świetle i rozglądając się bez przerwy.

Wychodząc na słońce, nakrycie głowy zakładaj,

A na całe ciało krem przeciwsłoneczny nakładaj.

Podczas kąpieli, bądź zawsze pod okiem dorosłego,

By żaden wypadek nie zdarzył Ci się kolego.

Podczas burzy, nie wybieraj się w góry,

A także gdy za oknem, krajobraz jest szaro- bury.

W pobliżu ulicy się nie baw nigdy,

By samochód, autobus czy tramwaj nie zrobiły Ci krzywdy.

Będąc w lesie, śmieci nie wyrzucaj,

Nie rozpalaj ogniska i ciszy nie zakłócaj.

Nie przyjmuj też nic od nieznajomego,

Bo przydarzyć może Ci się coś bardzo niedobrego.

O numerach alarmowych nie zapominaj,

Niech je wraz z Tobą powtórzy cała rodzina.

997- to telefon na policje,

tam niepokojące sytuacje możesz zgłosić wszystkie.

998- wykręcasz, gdy pożar zauważysz,

bo wtedy dodzwonisz się do pożarnej straży.

999- to numer na pogotowie,

dzwoniąc tam możesz innym i sobie uratować zdrowie.

Gdybyś jednak, tych wszystkich numerów nie umiał zapamiętać,

Wystarczy o jednym ogólnym numerze pamiętać.

112- tam możesz wszystko zgłosić

i o każdy rodzaj pomocy poprosić.

 

Po przeczytaniu wiersza rodzic rozmawia z dzieckiem jak

powinniśmy się zachowywać na wakacjach.

 

10. Połącz w pary ( ćwiczenie spostrzegawczości)

Zadaniem dziecka jest połączyć w pary takie same klapki.

Karta pracy znajduje się w poniższym linku:

https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/06/PolaczWPary.pdf

 

 

11. „Dokończ słońce”( doskonalenie motoryki małej).

Zadaniem dziecka jest dorysowanie drugiej połowy słońca.

Karta pracy znajduje się w poniższym linku:

http://123kidsfun.com/images/pdf/draw_the_other_side/123kidsfun_com_draw_the_other_side_7.pdf

Do końca uzupełniamy zadania w kartach pracy.

POZDRAWIAMY I ŻYCZYMY POWODZENIA !

 

 

W GALERI ZNAJDUJĄ SIĘ PROPOZYCJE PRAC . 

Powrót do wyboru aktualności