ROZWIJANIE KREATYWNOŚCI
Wakacyjna praca plastyczna...
Wakacje tuż- tuż...
Witamy wszystkie chętne dzieci i rodziców i zapraszamy do wspólnej zabawy i nauki.
Propozycje aktywności:
1. „Gimnastyka buzi i języka” (wspomaganie prawidłowego rozwoju narządów artkulacyjnych).
Rodzic czyta tekst, a dzieci wykonują polecenia:
Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił
kierownicą (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej
wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dzieci
poruszają językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy
wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu,
którym poleciał wysoko do góry (dzieci przesuwają język za górne
zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon
raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dzieci
poruszają językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych
zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po
niebie płynęły białe chmury (dzieci przesuwają język po
podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować
na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dzieci rysują
językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często
musiał dzwonić dzwonkiem (dzieci mówią: dzyń, dzyń). Z
radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dzieci
szeroko rozciągają wargi ).
2. Opowiadanie „Bursztynek”: ( dosonalenie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na określony temat; rozwijanie koncentracji uwagi).
Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej
słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej.
Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy.
Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i
Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.
– Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani,
zamykając książkę.
– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku
pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się
na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem –
dodał z dumą.
Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z
wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego
naleśnika.
– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi –
przypomniała Jola.
– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.
– Nie wiem, nie sprawdzałam.
Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to
uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej
muszelce.
– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę
go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała
dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem
w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak
śpiąca królewna w królewskim łożu.
„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.
Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po
powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył
porozmawiać o nim z Olą.
– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę
nad projektem hali dworca kolejowego. – To wyjątkowo ciekawa
historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.
Do pokoju przybiegła Ada.
– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.
– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.
– To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.
– Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to
bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim
szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu... Wiatr od morza kołysał
gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego
słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że
chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z
pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla
spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w
sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego
razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do
Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia
wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała:
„Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać
w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim
snem i cieszy oczy.
Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej
oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek.
– Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy
będzie rozrabiała.
Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że
zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.
Pytania do tekstu:
-O czym rozmawiały dzieci w przedszkolu?
-Co wydarzyło się rok temu na wakacjach?
-Co znalazła na plaży Ola?
-O czym tata opowiadał Olkowi?
-Co to jest bursztyn?
-Gdzie można znaleźć bursztyn?
-Do czego wykorzystuje się bursztyn?
-Jakie skarby oprócz bursztynu można znaleźć w Bałtyku lub na
polskiej plaży?
-Skąd się biorą muszle w morzu?
Rodzic uzupełnia wypowiedzi dzieci.
3. Mapa Polski ( poszerzenie wiedzy na temat mapy Polski ).
Dzieci razem z rodzicami przeglądają albumy, przewodniki o
Polsce (jeżeli posiadają takie w domu). Odczytują nazwy
ciekawych miejsc w Polsce, podają przykłady polskich miast,
nazwy największych polskich rzek. Przyglądają się mapie Polski –
pokazują na mapie gdzie są góry, gdzie jest morze Bałtyckie, gdzie
jest stolica Polski. Rodzic zwraca uwagę na symbole znajdujące się
na mapie (pokazuje jak oznaczone są rzeki, jeziora, miasta itp.),
informuje dziecko, że za pomocą różnych kolorów na mapie
przedstawia się ukształtowanie terenu – kolor niebieski oznacza
rzeki, jeziora, morze; zielony – niziny; żółty – wyżyny, brązowy –
wysokie góry (wyjaśnia pojęcia). Rodzic prosi dziecko by
przyjrzało się mapie i określiło jakiego koloru jest najwięcej (w
krajobrazie naszego kraju dominują niziny).
Poniżej znajduje się link z mapą Polski:
https://assets.puzzlefactory.pl/puzzle/226/941/original.jpg
4. Wiersz „Letnie wakacje”: ( doskonalenie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na określony temat ).
Kiedy są wakacje
I nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać,
Jeśli tylko chcesz.
Kiedy są wakacje –
Morze, góry, las,
Gdzie tylko się znajdziesz,
Miło spędzisz czas.
Latem
Złociste promienie
Słońca
Padają na ziemię,
Popatrz –
Rozwiały się chmury,
Baw się
I nie bądź ponury!
Morze –
Muszelki i piasek,
Góry
Lub łąka za lasem,
Warmia –
Czekają jeziora,
Lato –
Już wyjechać pora!
Rozmowa na temat wiersza:
-O jakiej porze roku wyjeżdża się na wakacje?
-Co można robić, kiedy są wakacje?
-Z czym kojarzą Ci się wakacje?
5. Zagadki : ( rozwijanie logicznego myślenia ).
W cieniu jego się schowasz,
gdy jesteś na plaży,
a słońce z wysoka,
bardzo mocno praży. /parasol plażowy/
Ochroni cię przed wiatrem,
kiedy jesteś na plaży.
Poczujesz wtedy jak mocno
letnie słońce praży. /parawan/
Człowiek za burtą!
O tam! Widać ręce, głowę!
Rzucić trzeba prędko,
koło…. /ratunkowe/
Nie leży na plaży,
wypatruje oczy,
gdy potrzebna pomoc,
szybko w wodę skoczy. /ratownik/
Stoi nad morzem, nigdy nad rzeką,
jej światło widać bardzo daleko. /latarnia morska/
6. Co się kojarzy z morzem? ( rozwijanie słuchu fonematycznego; doskonalenie umiejętności czytania).
Dzieci dostają karteczki z wyrazami: fala, pies, piasek, nos, but,
mewa, lis, woda, ryba, kot, lato. Starają się samodzielnie odczytać
wyrazy i wybierają te kartki, które kojarzą im się z wakacjami nad
morzem. Dzielą wyrazy na sylaby i na głoski. Określają pierwszą
głoskę wyrazu i stwierdzają czy jest to samogłoska czy spółgłoska.
7. Działania matematyczne : ( doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania)
Dzieci dostają przedmioty, które posłużą za liczmany. Rodzic czyta
treść poniższych zdań, a dziecko manipulując przedmiotami,
przelicza i podaje wynik. Następnie dziecko podaje działanie jakie
musiało wykonać by rozwiązać zadanie (np. pięć dodać trzy jest
równe osiem). Chętne dzieci mogą zapisywać na kartce równania
(5+3=8).
-Tata złowił 4 duże ryby i 2 małe. Ile ryb złowił tata?
-Po plaży chodziło 5 mew i 4 łabędzie. Ile ptaków było na plaży?
-Krzyś obserwował statki. Najpierw przypłynęły 2, a potem jeszcze
6. Ile statków widział Krzyś?
-Do portu wpłynęły 4 żółte żaglówki i 5 niebieskich. Ile żaglówek
wpłynęło do portu?
-Po plaży chodziło 9 mew, ale 3 odleciały. Ile mew zostało na
plaży?
-Ada znalazła 2 żółte muszelki, 3 niebieskie i 1 różową. Ile
muszelek znalazła Ada?
-Olek znalazł 7 kamieni, ale 2 zgubił. Ile kamieni zostało Olkowi?
-Mama kupiła 8 pocztówek, ale 3 oddała Kasi. Ile pocztówek
zostało mamie?
Następnie rodzic czyta poniższe działania, a zadaniem dziecka jest
wymyślić treść zadania do usłyszanego działania:
3+4=7
2+3=5
5-1=4
6-3=3
8. Wakacyjna praca plastyczna ( rozwijanie kreatywności).
Dzieci odciskają na kolorowych kartach papieru swoje
pomalowane stopy. Czekają aż farba na kartkach wyschnie i
wycinają odciski stóp tak, by powstały klapki. Następnie
przyklejają je na białą kartę papieru, przyklejają słomki w
odpowiednich miejscach, tak by powstały paski klapek i ozdabiają
kartkę kaszą jęczmienną (przyklejają na klej).
Prosimy gotowym pracom zrobić zdjęcie i przesłać do pani Adriany , która doda je do galerii zdjęć naszego przedszkola!
9. Wiersz „Bezpieczne wakacje”( kształtowanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na określony temat; rozwijanie koncentracji uwagi).
Gdy na wakacjach z rodzicami wypoczywasz,
Dużo niezwykłych przygód przeżywasz.
Nie zapomnij jednak o rzeczy ważnej,
By bezpieczeństwo zachować w sytuacji każdej.
Przez ulicę przechodź tylko na pasach zebry,
Na zielonym świetle i rozglądając się bez przerwy.
Wychodząc na słońce, nakrycie głowy zakładaj,
A na całe ciało krem przeciwsłoneczny nakładaj.
Podczas kąpieli, bądź zawsze pod okiem dorosłego,
By żaden wypadek nie zdarzył Ci się kolego.
Podczas burzy, nie wybieraj się w góry,
A także gdy za oknem, krajobraz jest szaro- bury.
W pobliżu ulicy się nie baw nigdy,
By samochód, autobus czy tramwaj nie zrobiły Ci krzywdy.
Będąc w lesie, śmieci nie wyrzucaj,
Nie rozpalaj ogniska i ciszy nie zakłócaj.
Nie przyjmuj też nic od nieznajomego,
Bo przydarzyć może Ci się coś bardzo niedobrego.
O numerach alarmowych nie zapominaj,
Niech je wraz z Tobą powtórzy cała rodzina.
997- to telefon na policje,
tam niepokojące sytuacje możesz zgłosić wszystkie.
998- wykręcasz, gdy pożar zauważysz,
bo wtedy dodzwonisz się do pożarnej straży.
999- to numer na pogotowie,
dzwoniąc tam możesz innym i sobie uratować zdrowie.
Gdybyś jednak, tych wszystkich numerów nie umiał zapamiętać,
Wystarczy o jednym ogólnym numerze pamiętać.
112- tam możesz wszystko zgłosić
i o każdy rodzaj pomocy poprosić.
Po przeczytaniu wiersza rodzic rozmawia z dzieckiem jak
powinniśmy się zachowywać na wakacjach.
10. Połącz w pary ( ćwiczenie spostrzegawczości)
Zadaniem dziecka jest połączyć w pary takie same klapki.
Karta pracy znajduje się w poniższym linku:
https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/06/PolaczWPary.pdf
11. „Dokończ słońce”( doskonalenie motoryki małej).
Zadaniem dziecka jest dorysowanie drugiej połowy słońca.
Karta pracy znajduje się w poniższym linku:
http://123kidsfun.com/images/pdf/draw_the_other_side/123kidsfun_com_draw_the_other_side_7.pdf
Do końca uzupełniamy zadania w kartach pracy.
POZDRAWIAMY I ŻYCZYMY POWODZENIA !
W GALERI ZNAJDUJĄ SIĘ PROPOZYCJE PRAC .