Nagłówek Napis

Wiosna - sadzimy, siejemy

Święta za nami, mam nadzieję, że miło spędziliście je razem z rodzicami. W prawdzie mamy wiosnę, ale to co zobaczyliście dzisiaj rano za oknem raczej jej nie przypominało. Wszystko zgodnie z przysłowiem „kwiecień – plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata”

  1. „Posadzimy, posiejemy – rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza”

„Kaczki i kury” Maria Czerkawska

Dziś od rana kwaczą kaczki:
– Zasiejemy wam buraczki.
Dla nas to jest trud niewielki,
Mamy dzioby jak szufelki…
Praca pójdzie nam raz, dwa!
Kwa, kwa, kwa!
– Dziękujemy, dziękujemy!
Sami grządki zasiejemy.
I rzodkiewkę, i buraczki.
Sio z ogródka, miłe kaczki!
Sio nad wodę, sio!
Woła, gdacze chór kokoszek:
– Pomożemy sadzić groszek.
Dla nas praca to niewielka,
mamy dziobki jak szydełka.
Potrafimy siać i mak!
Kud-ku-dak!
– Dziękujemy, dziękujemy!
Sami wszystko posiejemy,
zasadzimy groch, ogórki.
A sio z grządek, miłe kurki!
Sio z ogródka, sio!

Pytania do wiersza:
- W czym chciały pomagać kaczki i kury?
- Dlaczego gospodarze nie chcieli się zgodzić na ich pomoc?
- Co gospodarze chcieli zasiać, a co zasadzić?
- Czym się różni sianie od sadzenia?
- Jakie narzędzia trzeba mieć do siania a jakie do sadzenia?
- Gdzie można coś siać lub sadzić?
- W jaki sposób należy dbać o to co się posiało na polu, a jak o to co się posiało w domu?

Prezentowanie dzieciom różnego rodzaju doniczek; plastikowe, gliniane, pojemniki do wysiewu. Zwrócenie uwagi na to, że aby rośliny wyrosły muszą mieć dostęp do słońca i wody.

  1. „Doniczki – praca konstrukcyjna”

Proponujemy dzieciom, zrobienie doniczki, z której roślina będzie sama czerpała wodę. Potrzebujemy do tego:
-1,5l butelka PET
- gruby sznurek (sznurówka)
- żwir
- ziemia
- bulwa ziemniaka z kiełkami (lub fasola)
- woda
- samoprzylepny papier, markery, tasiemki

Wykonanie:

Przecinamy dziecku butelkę PET na pół, tak aby powstały dwa naczynia. Spód butelki posłuży jako zbiornik na wodę. W korku rodzic robi dziurę na tyle szeroką, by można było przewlec bawełniany, gruby sznurek. Dziecko zakręca butelkę (część sznurka jest poza butelką, a część w niej). Część butelki z zakrętką odwraca do góry nogami, wsypuje na dno garść żwiru, resztę uzupełnia ziemią. Staramy się, aby sznurek znalazł się także w części z ziemią. Do dolnej części wlewa wodę do połowy wysokości. Część z ziemią wstawia korkiem do dołu do części z wodą (sznurek pływa w wodzie). Do ziemi wkłada fragment skiełkowanego ziemniaka lub fasolę. Ostrożnie podlewa. Całość ozdabia papierem samoprzylepnym, markerem lub tasiemkami. Wykonuje etykietę do podpisania co rośnie w doniczce.
Mam nadzieję, że doniczki będą piękne i oryginalne

  1. „Kaczki i kury – pamięciowe opanowanie wiersza”

Rodzic kilkakrotnie odczytuje dziecku wiersz. Umawiamy się na ciche lub głośne powtarzanie tekstu, rodzic zaczyna wiersz, dziecko kończy, rodzic mówi pierwsze słowo z wersu a dziecko dopowiada resztę.

  1. Strażnik waszej hodowli

Strażnikiem waszej domowej hodowli może zostać jeden z wiosennych ptaków, bocian.

Bocian z płatków kosmetycznych od Krokotak - krokotak | Three ideas with eye make up remover pads

Życzę miłej i efektownej pracy, pozdrawiam i czekam na zdjęcia :)

Powrót do wyboru aktualności