Nagłówek Napis

Maria Montessori

?Cisza przynosi nam często wiedzę, której jeszcze całkiem nie pojęliśmy, że mianowicie posiadamy życie wewnętrzne. Poprzez ciszę dziecko być może po raz pierwszy spostrzega własne życie wewnętrzne. Cisza przygotowuje duszę na określone doświadczenia?. M. Montessori

 Jako stały element zajęć pojawiła się lekcja ciszy, która sprzyja samodyscyplinie, uczy dzieci cierpliwości w oczekiwaniu na swoją kolej, uspokaja, a przede wszystkim rozwija umiejętność skupiania uwagi na danej czynności.

Lekcje ciszy i milczenia należą do grupy ćwiczeń praktycznego dnia, są charakterystycznym elementem metody Montessori. Montessori twierdziła, że wyciszenie wewnętrzne, które jest przeciwieństwem hałasu, pomaga w budowaniu osobowości. Doświadczanie i ćwiczenie ciszy ma również istotne znaczenie w kształceniu ruchowym dzieci.

 Zasady, jakie obowiązują w lekcjach ciszy:

-większość ćwiczeń odbywa się w kręgu, który tworzą dzieci i nauczyciel- stawiamy w kręgu jakiś przedmiot, na którym dzieci skupiają uwagę

-ćwiczenia można przeprowadzać z jednym dzieckiem lub z całą grupą
- można je zaproponować dzieciom w każdym wieku
- ćwiczenia są tylko propozycją,zajęcia nie mogą być traktowane, rozumiane jako kara

 

Cele:
- pobudzenie dzieci do dziwienia się nowym przeżyciem (ciszą)
-odnalezienie spokoju, uważne słuchanie, patrzenie
-ćwiczenie skupienia, koncentracji uwagi, ćwiczenie koordynacji ruchu
- ćwiczenie samodyscypliny
-ćwiczenia te pomagają uporządkować emocje, wyzwalają przyjazne uczucia wobec siebie i innych

Zapraszamy do oglądania naszych galerii - zabawy metodą Montessori

Powrót do wyboru aktualności